Newsletter
Newsletter edukacji prawnej i konstytucyjnej
Wydanie nr 1 | Wrzesień 2025
Ministerstwo Sprawiedliwości
Wstępniak – po co ten newsletter?
Szanowni Państwo,
z ogromną radością oddajemy w Państwa ręce pierwszy numer newslettera poświęconego edukacji prawnej i konstytucyjnej. Tworzymy go z myślą o osobach, które – niezależnie od zawodu – angażują się w upowszechnianie wiedzy o prawie, wartościach konstytucyjnych i obywatelskiej odpowiedzialności.
Chcemy, aby newsletter był miejscem:
- dzielenia się aktualnościami i zaproszeniami do wspólnych działań,
- udostępniania materiałów i narzędzi, które można wykorzystać w szkołach, sądach, organizacjach i samorządach,
- wymiany wiedzy i dobrych praktyk, które już teraz inspirują i działają w różnych regionach Polski.
To przestrzeń współpracy – i właśnie do niej serdecznie zapraszamy! Czekamy na odpowiedzi od Państwa z informacją zwrotną oraz propozycją treści do zamieszczenia w kolejnym numerze.
W tym wydaniu:
ZAPOWIEDZI: Zapowiadamy cykl lekcji zdalnych (hybrydowych) na rok szkolny 2025/26 organizowanych przez Ministerstwo Sprawiedliwości pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej.
MATERIAŁY I NARZĘDZIA: Przedstawiamy bazę materiałów do edukacji prawnej i konstytucyjnej Ministerstwa Sprawiedliwości oraz jeden z zawartych w niej scenariuszy lekcji – na temat wartości konstytucyjnych.
WIEDZA I DOBRE PRAKTYKI: Prezentujemy raport na temat edukacji prawnej prowadzonej przez sądy powszechne oraz artykuł ekspercki na temat Cyklu Kolba – metody, która może pomóc w tworzeniu angażujących scenariuszy zajęć.
ZAPOWIEDŹ: lekcje zdalne z MS i MEN
Z przyjemnością informujemy, że Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowało cykl zdalnych lekcji obywatelskich, pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej. Lekcje pomagają szkołom ponadpodstawowym realizować podstawę programową nowego przedmiotu Edukacja Obywatelska. W lekcjach mogą także brać udział uczniowie klas 8. szkół podstawowych, na przykład w ramach lekcji WOS lub godziny wychowawczej.
Lekcje będą mieć charakter hybrydowy, tj. część zdalna – w formie transmitowanej na żywo w serwisie YouTube rozmowy ze znanymi gośćmi - zajmie ok. 20-30 min lekcji. Na pozostały czas proponujemy pracę w grupach w klasie z kartami pracy przygotowanymi do każdej lekcji.
Podczas zajęć uczniowie:
- dowiedzą się, czym jest obywatelskość i dlaczego ma znaczenie w codziennym życiu,
- poznają różne perspektywy – jak pojęcie obywatelskości rozumieją osoby z różnych środowisk i ról społecznych,
- odkryją, co każdy z nas może robić, aby być dobrym obywatelem i jak nasze codzienne, małe działania wpływają na wspólnotę.
Zajęcia są bezpłatne i realizowane online, dzięki czemu mogą w nich uczestniczyć klasy z całej Polski.
Zapisy na lekcje już w kolejnym wydaniu newslettera.
Tymczasem polecamy do obejrzenia i wykorzystania na zajęciach lekcję zdalną w dłuższym formacie prowadzoną przez sędziego Kajetana Kosterkiewicza pt. „Hejt, trolling i memy. Po co jest prawo i jak mnie chroni – na przykładzie naruszeń dóbr osobistych w internecie.”. LINK DO NAGRANIA LEKCJI
MATERIAŁY: Baza materiałów edukacyjnych jest dostępna
Na stronie internetowej Ministerstwa działa baza materiałów do edukacji prawnej i konstytucyjnej. Znajdą tam Państwo:
- scenariusze lekcji i warsztatów,
- prezentacje,
- ćwiczenia i pomysły na działania w szkołach i środowisku lokalnym.
Ich autorami są pracownicy wymiaru sprawiedliwości, nauczyciele, organizacje społeczne.
Zachęcamy do przeglądania, pobierania i dzielenia się zasobami oraz wysyłania własnych materiałów. LINK DO BAZY MATERIAŁÓW
MATERIAŁY: Scenariusz lekcji: „Wartości konstytucyjne” – świetny na początek roku
Przygotowaliśmy scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych umożliwiający rozmowę na temat najważniejszych wartości zapisanych w Konstytucji RP: godności człowieka, wolności, równym traktowaniu i solidarności. To bardzo dobry punkt startu do cyklu lekcji o prawie, ponieważ pozwala poszukać odpowiedzi na kluczowe pytanie – po co nam prawo.
Scenariusz został wielokrotnie użyty przez nauczycieli, nauczycielki, edukatorów i edukatorki w całym kraju i cieszy się bardzo dobrym odbiorem. Wykorzystuje techniki pracy w grupie, pracy z tekstem Konstytucji, mapy myśli. Może być wykorzystany podczas między innymi:
- lekcji WOS-u w klasach 7-8 szkoły podstawowej,
- lekcji edukacji obywatelskiej,
- godziny wychowawczej,
- innych zajęć z zakresu edukacji prawnej,
- zajęć przygotowujących przed wizytą w sądzie lub przed udziałem w symulacji rozprawy.
WIEDZA I DOBRE PRAKTYKI: Raport o edukacji prawnej prowadzonej przez sądy powszechne
W ubiegłym roku po raz pierwszy został zbadany temat edukacji prawnej prowadzonej w sądach. Na podstawie informacji zebranych z sądów opracowano raport dostępny pod linkiem: LINK DO RAPORTU. W raporcie dostępne są nie tylko informacje o skali i rodzajach działań, ale także wypowiedzi praktyków. Zachęcamy też do wysłuchania rozmowy z praktykami przeprowadzonej przy okazji publikacji raportu: LINK DO NAGRANIA.
W tym roku przeprowadzimy kolejne badanie. Pracujemy także nad wydaniem publikacji ze zbiorem Dobrych praktyk edukacyjnych w sądach - obecnie publikacja została wysłana do sądów z prośbą o uwagi lub uzupełnienia.
WIEDZA I DOBRE PRAKTYKI: Czym jest cykl Kolba i dlaczego warto go znać?
Zapraszamy do zapoznania się z krótkim artykułem poświęconym cyklowi Kolba – koncepcji, która pozwala zrozumieć, jak uczą się ludzie i jak projektować działania edukacyjne, które naprawdę zostają w pamięci. LINK DO ARTYKUŁU
Zachęcamy do przeczytania – to inspiracja zarówno dla tych, którzy pracują z młodzieżą w szkołach, jak i dla osób prowadzących szkolenia czy inicjatywy edukacyjne w sądach.
Do usłyszenia w kolejnym numerze!
Wydział Edukacji Prawnej
Ministerstwo Sprawiedliwości
Masz pytania lub chcesz podzielić się doświadczeniem? Napisz do nas:
📧 edukacja.konstytucyjna@ms.gov.pl
Chcesz zaprosić do newslettera Twoich znajomych? Przekaż im ten link: https://forms.office.com/e/PeBx62Lbyt
Aby zrezygnować z otrzymywania newslettera kliknij link
Materiały
Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych - newsletterKlauzula_informacyjna_dotycząca_przetwarzania_danych_-_newsletter.docx 0.02MB