ROZLICZENIE
Prawidłowe rozliczenie otrzymanego Grantu stanowi ważną część Umowy o powierzenie Grantu i jest niezbędne do pomyślnej realizacji Twojego Przedsięwzięcia.
Zasady realizacji, monitorowania i rozliczenia wydatków Przedsięwzięć Grantowych zostały szczegółowo opisane w dokumencie „Procedura naboru wniosków o powierzenie grantu dla podmiotów leczniczych udzielających świadczeń AOS oraz zasady realizacji i rozliczenia Przedsięwzięć w projekcie „Dostępność Plus dla AOS” w rozdziałach VI-XV.
Pamiętaj, że sprawozdawczość i rozliczanie, w tym wprowadzenia ewentualnych zmian prowadzone się wyłącznie za pośrednictwem Platformy Obsługi Projektów Inwestycyjnych (POPI). Zachęcamy do zapoznania się z Podręcznikiem POPI.
- Podstawowe zasady sprawozdawczości
- Częstotliwość i terminy
Sprawozdania rzeczowo-finansowe musisz składać za każdy kwartał kalendarzowy (styczeń–marzec, kwiecień–czerwiec, lipiec–wrzesień, październik–grudzień). Są to sprawozdania:
- cząstkowe - do 14 dni kalendarzowych od zakończenia kwartału,
- końcowe - do 30 dni kalendarzowych od dnia zakończenia realizacji Przedsięwzięcia.
W przypadku braku wydatków w danym kwartale, musisz złożyć sprawozdanie „zerowe”. Do każdego sprawozdania musisz załączyć wyciąg z historii wyodrębnionego rachunku bankowego za okres objęty sprawozdaniem.
- Weryfikacja wydatków
- Dokumentacja merytoryczno-finansowa (tj. faktury, listy płac, itp.) przesyłana jest wyłącznie dla pozycji wybranych do weryfikacji w ramach próby.
- Wykaz pozycji do weryfikacji udostępnimy Ci w korespondencji przesłanej przez POPI w terminie do 10 dni roboczych od dnia złożenia sprawozdania.
- Wymaganą dokumentację musisz uzupełnić w terminie do 5 dni kalendarzowych od dnia wyznaczenia próby.
- Korekta
Istnieje możliwość jednokrotnej korekty, uzupełnienia sprawozdania lub złożenia dodatkowych wyjaśnień. Korektę możesz złożyć w wyznaczonym terminie, od 5 do 10 dni kalendarzowych.
Niezastosowanie się do wezwania (nieusunięcie braków lub błędów) może skutkować:
- odrzuceniem sprawozdania w całości,
- zatwierdzeniem sprawozdania wyłącznie w kwocie wydatków kwalifikowalnych, które zostały poprawnie udokumentowane.
- Pierwsze sprawozdanie
- W pierwszym sprawozdaniu powinieneś rozliczyć wydatki poniesione w związku z audytem wstępnym.
- Musisz również przekazać dokumentację zdjęciową potwierdzającą zamieszczenie co najmniej 1 plakatu informacyjnego w formacie A3 w miejscu realizacji Przedsięwzięcia.
II. Dokumenty niezbędne do rozliczenia wydatków
Zapoznaj się ze szczegółowymi zasadami dokumentowania wydatków - Rozdział VII, pkt. 3.9-3.11 oraz 4.1-4-5 „Procedury naboru…”. Dokumenty potwierdzające poniesione wydatki przekazujesz nam za pośrednictwem Platformy POPI wyłącznie dla pozycji wydatków, które zostały wybrane do weryfikacji w ramach tzw. próby (podstawowej lub pogłębionej).
Wzory dodatkowych dokumentów ułatwiających rozliczanie:
- Zbiorcze „Oświadczenie o zgodności dokumentów” (Wzory 1.1 / 1.2 ) przesyłane wraz z uzupełnionymi dokumentami do próby. Prawdziwość oświadczenia jest potwierdzana podpisem elektronicznym osoby uprawnionej do reprezentowania Grantobiorcy.
- Dla każdej faktury VAT lub innego dowodu księgowego dołącz „Opis dowodu księgowego” (Wzory 2.1 / 2.2 ).
- Dla każdej listy płac sporządź „Opis Listy płac” (Wzory 3.1 / 3.2 ).
- „Oświadczenie dot. używanego ŚT” (Wzory 4.1 / 4.2 ) jest konieczne w przypadku rozliczania zakupu używanych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych. Oświadczenie to jest składane przez Sprzedawcę.
III. Wybór wykonawcy
Wybór wykonawcy (dostawcy) jest fundamentalnym etapem prawidłowej realizacji Przedsięwzięcia i musi być przeprowadzony w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny.
Zapoznaj się z wymogami dotyczącymi wyboru wykonawcy opisanymi w części Zamówienia, które mają wpływ na kwalifikowalność wydatków.
IV. Pozostałe ważne obowiązki
- Wyodrębniona ewidencja księgowa
- Musisz prowadzić wyodrębnioną ewidencję finansowo-księgową Grantu, która umożliwi identyfikację wszystkich operacji księgowych związanych z Przedsięwzięciem.
- Wyodrębnienie księgowe możesz osiągnąć poprzez wprowadzenie odpowiedniego kodu księgowego dla wszystkich transakcji lub poprzez stosowanie dodatkowych rejestrów/kont analitycznych.
- Jeśli wydatek nie zostanie ujęty w wyodrębnionej ewidencji księgowej/oznaczony odpowiednim kodem lub wyodrębniony w inny sposób, uznamy go za niekwalifikowalny.
- Rachunek bankowy
- Z wyodrębnionego rachunku bankowego mogą być realizowane tylko płatności dotyczące wydatków finansowanych ze środków Grantu.
- Niedozwolone jest zasilanie tego rachunku środkami własnymi, poza sytuacją zwrotów (np. od kontrahentów, ZUS lub US). W przypadku braku środków, płatności mogą być realizowane z rachunku podstawowego, a następnie refundowane z rachunku Grantu, z zachowaniem właściwego opisu przelewu.
- Należy zwrócić uwagę na obowiązek stosowania Mechanizmu Podzielonej Płatności (MPP), czyli split payment. Zaleca się stosowanie MPP do realizacji wszystkich płatności w ramach Przedsięwzięcia.
- Umowa z wykonawcą
Umowę pisemną lub elektroniczną z wykonawcą lub dostawcą musisz zawrzeć obowiązkowo w następujących przypadkach:
- zamówienia o wartości równej lub większej niż 50 tys. zł netto,
- jeśli dotyczy wydatków na cross-financing oraz środki trwałe,
- jeśli nastąpi przeniesienie praw autorskich i praw pokrewnych lub powierzenie przetwarzania danych osobowych.
Nawet jeśli umowa nie jest obowiązkowa, rekomendujemy jej każdorazowe zawarcie w celu zabezpieczenia Twoich interesów.
Materiały
1.1_Oświadczenie zgodności dokumentów kolor11_Oświadczenie_zgodności_dokumentów_kolor.docx 0.06MB 1.2_Oświadczenie zgodności dokumentów mono
12_Oświadczenie_zgodności_dokumentów_mono.docx 0.34MB 2.1_Opis dowodu księgowego kolor
21_Opis_dowodu_księgowego_kolor.docx 0.08MB 2.2_Opis dowodu księgowegoo mono
22_Opis_dowodu_księgowego_mono.docx 0.36MB 3.1_Opis listy płac kolor
31_Opis_listy_płac_kolor.docx 0.07MB 3.2_Opis listy płac mono
32_Opis_listy_płac_mono.docx 0.35MB 4.1_Oświadczenie dot. używanego ST kolor
41_Oświadczenie_dot_używanego_ST_kolor.docx 0.07MB 4.2_Oświadczenie dot. używanego ST mono
42_Oświadczenie_dot_używanego_ST_mono.docx 0.35MB 9.1 formularz czysty logotypy kolor
91_formularz_czysty_logotypy_kolor.docx 0.06MB 9.2_formularz czysty logotypy mono
92_formularz_czysty_logotypy_mono.docx 0.34MB