W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

36 mld zł na wsparcie dróg samorządowych do 2028 r.

18.09.2018

Rada Ministrów przyjęła 18 września 2018 r. projekt ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych, przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury. W jego ramach dofinansowane będą zadania polegające na budowie, przebudowie lub remoncie dróg powiatowych i gminnych, a także inwestycje na tych drogach, które zostały jednocześnie zaliczone do dróg o znaczeniu obronnym. W ramach Funduszu Dróg Samorządowych przewidziane jest również wsparcie finansowe zadań mostowych, które otrzymały dofinansowanie na przygotowanie inwestycji mostowych zgodnie z postanowieniami uchwały Nr 93/2018 Rady Ministrów z 9 lipca 2018 r. w sprawie ustanowienia Rządowego Programu Uzupełnienia Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Drogowej – Mosty dla Regionów.

Konferencja Ministra Andrzeja Adamczyka z Ministrem Jerzym Kwiecińskim w sprawie Funduszu Dróg Samorządowych
- Zachowanie sieci drogowej we właściwym stanie i zapewnienie bezpieczeństwa korzystającym z niej mieszkańcom jest dla wielu samorządów bardzo trudne. Podstawowym ograniczeniem są niewystarczające środki, jakimi na ten cel dysponują powiaty i gminy. Dlatego, we współpracy z przedstawicielami samorządów, wypracowaliśmy zmiany, które pozwolą na lepsze wykorzystanie wsparcia rządu. Fundusz Dróg Samorządowych, zgodnie z zapowiedzią Premiera Mateusza Morawieckiego, umożliwi staranie się o pomoc także biedniejszym samorządom, poprzez uzależnienie dofinansowania od wysokości dochodów – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

 

Projekt ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych określa zasady działania funduszu, gromadzenia środków, a także zasady dofinansowania zadań na drogach publicznych zarządzanych przez jednostki samorządu terytorialnego szczebla powiatowego i gminnego. Projekt zakłada, że FDS zostanie utworzony w Banku Gospodarstwa Krajowego.

Projekt przewiduje ponadto zmiany w sposobie i zakresie finansowania inwestycji na drogach samorządowych, mające na celu zapewnienie większej ilości środków, wraz z zagwarantowaniem ich stabilności na szczeblu ustawowym. Wprowadzenie możliwości dofinansowania zadań o charakterze wieloletnim pozwoli na zwiększenie elastyczności w wydatkowaniu dostępnych funduszy.

FDS będzie mechanizmem wieloletnim, zapewnianiającym finansowanie dużych inwestycji samorządowych i tym samym pozwoli na stworzenie w przyszłości spójnej sieci dróg lokalnych. Jest to odpowiedź na oczekiwania samorządów, które wskazywały na konieczność wsparcia państwa w rozwoju lokalnej infrastruktury drogowej.  

Jednostki samorządu terytorialnego będą mogły otrzymać dofinansowanie z FDS do wysokości 80% przewidywanych kosztów realizacji zadania. Wysokość dofinansowania ustali wojewoda przy pomocy komisji powołanej do oceny wniosków o dofinansowanie, biorąc pod uwagę dochody samorządu.

Projektowana ustawa przewiduje dofinansowanie inwestycji realizowanych na drogach lokalnych na nowych zasadach począwszy od roku 2019. Niemniej środki zgromadzone przez FDS zostaną przeznaczone na dofinansowanie również tych inwestycji samorządowych, co do których wnioski zostały złożone w naborach ogłoszonych na dotychczasowych zasadach  w tym miesiącu, na dotychczasowych zasadach w ramach Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019. Dzięki temu pomoc państwa na rzecz zarządców dróg powiatowych i gminnych będzie miała charakter ciągły.

 

{"register":{"columns":[]}}