W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Umowa na realizację tunelu w Świnoujściu podpisana

17.09.2018

17 września 2018 r., w obecności premiera Mateusza Morawieckiego i ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz i przedstawiciele wykonawców podpisali umowę na zaprojektowanie i budowę tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu. Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu, który zostanie wykonany w technologii tarczy drążonej TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Tunel w Świnoujściu powinien być gotowy w ciągu 4 lat od podpisania umowy.

Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas podpisania umowy na realizację tunelu
- Stoimy właśnie w takim momencie, kiedy nie ma już Polski A i Polski B, Świnoujścia A i B po dwóch stronach, za parę lat będziemy mieli pełne komfortu połączenie i jedno Świnoujście, jedną Polskę - powiedział premier Mateusz Morawiecki.

 

- Po wielu latach oczekiwania przybliża się chwila, na którą mieszkańcy Świnoujścia i turyści czekali od dawna. Drogowe połączenie między wyspami Uznam i Wolin rozwiąże problemy komunikacyjne, usprawni poruszanie się po mieście i ułatwi życie mieszkańców – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

 

Wykonawcy zadania: PORR SA, PORR Bau GmbH, Gulemark i Energopol Szczecin SA zaprojektują i wybudują tunel za 793 mln złotych. Inwestycja jest dofinansowana ze środków Unii Europejskiej, a wkład własny zapewnia Miasto Świnoujście. Inwestorem zastępczym dla tej inwestycji jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

– Jako podmiot prowadzący realizację tej inwestycji będziemy dokładać wszelkich starań, aby budowa tunelu zakończyła się w terminie umownym z zapewnieniem odpowiedniej jakości robót, tak aby przez kolejne dziesięciolecia stała przeprawa służyła mieszkańcom Świnoujścia i wszystkim odwiedzającym miasto – powiedział dyrektor szczecińskiego oddziału GDDKiA Łukasz Lendner.

 

Dodatkowo z konsorcjum SWECO została podpisana umowa o wartości 21,6 mln zł na nadzór nad tą inwestycją.

Harmonogram realizacji:

  • 17.09.2018 r. – podpisanie umowy z Wykonawcami;
  • 17.07.2019 r. – opracowanie Projektu Budowlanego i złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID;
  • 17.12.2019 r. – uzyskanie decyzji ZRID – rozpoczęcie robót budowlanych;
  • 17.03.2021 r. – rozpoczęcie drążenia tunelu;
  • 17.09.2022 r. – zakończenie robót budowlanych.

Opis inwestycji

Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela cieśnina Świna, będąca również częścią toru wodnego do portu w Szczecinie. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które nie posiadają wystarczającej przepustowości (co powoduje często wielogodzinny czas oczekiwania na prom) i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne. Problemy te rozwiąże budowa tunelu drogowego. Zgodnie z wydaną w 2010 r. decyzją środowiskową będzie to tunel drążony w korytarzu północnym.

Inwestycja rozpoczyna się na wyspie Uznam w rejonie oczyszczalni ścieków przy ulicy Karsiborskiej. Następnie, równoległe do tej ulicy planowana trasa zagłębia się stopniowo i przechodzi pod ul. Karsiborską skręcając obok oczyszczalni ścieków w kierunku północnym w stronę cieśniny Świny. Przekroczenie Świny następuje na osi wyznaczonej pomiędzy terenami użytkowanymi przez Poltramp Yard oraz Bazą Paliw Płynnych - po stronie wyspy Uznam - a terenem nabrzeża użytkowanego przez Energopol SA na wyspie Wolin (w pobliżu Bazy Promów Morskich). Wyjście na poziom terenu następuje ok. 300 m przed skrzyżowaniem ul. Wolińskiej, Fińskiej i Duńskiej. Odcinek końcowy trasy zlokalizowano na skrzyżowaniu ulic: Fińskiej, Duńskiej i Wolińskiej.

Planowane przejście zagłębionego tunelu poniżej dna cieśniny zaprojektowano na głębokości od ok. 23,5 do ok. 25,0 m p.p.m. Tunel będzie miał 13 m średnicy zewnętrznejoraz 5 wyjść ewakuacyjnych. Powstanie także galeria ewakuacyjna (pod jezdnią) oraz systemy wentylacji, oświetlenia, zarządzania ruchem, monitoringu, zbierania wód opadowych.

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}