W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

10. Międzynarodowy Kongres Morski w Szczecinie

28.06.2023

W dniach 27-28 czerwca 2023 r. odbył się jubileuszowy, 10. Międzynarodowy Kongres Morski w Szczecinie. Jest to jedno z najważniejszych wydarzeń gospodarki morskiej w Polsce, gromadzące kilkuset uczestników z kraju i zagranicy.

10. Międzynarodowy Kongres Morski w Szczecinie

Międzynarodowy Kongres Morski jest niezmiennie od dekady najważniejszym wydarzeniem szeroko rozumianej gospodarki morskiej w Polsce. Tegoroczna, 10. edycja Kongresu przyciągnęła duże grono menedżerów, naukowców i ekspertów wraz z przedstawicielami rządów oraz instytucji europejskich, którzy omawiali najistotniejsze tematy związane z branżą morską. W ciągu dwóch dni, podczas 3 debat plenarnych i 16 paneli dyskusyjnych, rozmawiano m.in. o ważnych dla Polski sprawach morskich, o uwarunkowaniach światowej gospodarki morskiej, jej europejskim wymiarze, ale przede wszystkim o szansach i możliwościach rozwoju polskiej gospodarki morskiej, również w kontekście realizacji polskiej polityki morskiej. Tematem rozmów był również rozwój projektów infrastrukturalnych związanych z dostępem do portów morskich, od strony morza i lądu. Ponadto dyskutowano o przemyśle stoczniowym, offshore, śródlądowych drogach wodnych, a także połączeniach drogowych i kolejowych stanowiących integralną część europejskich korytarzy transportowych.

— Jubileuszowy, 10. Międzynarodowy Kongres Morski ma niezwykle duże znaczenie. Jest to czas ocen, refleksji, a także dyskusji o tym, co zostało zrobione oraz o roli Kongresu w gospodarce morskiej i zamierzeniach, które przyświecały całej idei powstania tego przedsięwzięcia. Warto przy tym powiedzieć, że gdyby nie Kongres Morski i gdyby nie wszystkie osoby zaangażowane wokół tej myśli, nie rozpoczęłaby się modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin, ale również wiele innych kluczowych inwestycji dla rozwoju branży morskiej w Polsce — powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.


Podczas wydarzenia dokonano uhonorowania Przewodniczącego Konwentu Morskiego, doktora honoris causa Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, kapitana żeglugi wielkiej Zbigniewa Sulatyckiego Orderem św. Ottona z Bambergu.

— Tak liczna frekwencja pokazuje, jak ogromne znaczenie dla szeroko rozumianej gospodarki morskiej ma Międzynarodowy Kongres Morski. Już od dziesięciu lat wydarzenie to jest ważnym forum, które skupia się na tematach związanych ze zrównoważonym rozwojem, ochroną środowiska morskiego, nowymi technologiami, bezpieczeństwem morskimi i wyzwaniami związanymi z transportem morskim. Uczestnicy Kongresu mają również unikalną okazję do nawiązania kontaktów, współpracy i budowania partnerstwa w celu skutecznego rozwiązywania współczesnych problemów morskich — stwierdził wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.

Debaty i panele

Pierwsza debata plenarna 10. Międzynarodowego Kongresu Morskiego poświęcona była próbie podsumowania ostatnich 10 lat funkcjonowania gospodarki morskiej. W debacie wzięli udział przedstawiciele środowiska żeglugowego, portowego, stoczniowego, administracji oraz edukacji. Jedną z osób biorących udział w dyskusji był wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski. W trakcie debaty podkreślono, że przez ostatnią dekadę środowisko morskie starało się mówić jednym, zdecydowanym głosem, odpowiadając na najistotniejsze pytania, a także potwierdzając, że możliwe jest elastyczne reagowanie na zmieniającą się w Polsce, Europie i na świecie rzeczywistość gospodarczą.

Podczas drugiej debaty pn. „Kluczowa rola Polski w rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Europie” wskazano, że potencjał Morza Bałtyckiego szacowany jest na poziomie 93 GW do 2050 r., z czego na polskich obszarach morskich do 2050 r. możliwa jest instalacja 28 GW w morskich turbinach wiatrowych. W trakcie dyskusji poruszono takie kwestie jak m.in. wpływ morskiej energetyki wiatrowej na gospodarkę morską, rozwój zapleczy portowych, rozwój łańcuchów dostaw, bezpieczeństwo infrastruktury krytycznej oraz rozwój kolejnych obszarów morskich pod nowe farmy wiatrowe.

Trzecia debata dotyczyła żeglugi śródlądowej jako bezpiecznego, przyjaznego środowisku i najtańszego rodzaju przewozu towarów, która od lat próbuje stać się priorytetem transportowym Europy i kraju. Do debaty zaproszono przedstawicieli administracji krajowej i europejskiej, a także organizacje pozarządowe.

W drugim dniu uczestnicy debatowali w ramach 16 paneli dyskusyjnych podzielonych według trzech bloków tematycznych: „Porty i Żegluga”, „Porty i offshore wind” oraz „Bezpieczeństwo”. Szczególnym akcentem tego dnia było podpisanie w trakcie panelu „Stan i perspektywy rozwoju średniego szkolnictwa morskiego”, w obecności wiceministra infrastruktury Marka Gróbarczyka, listu intencyjnego między Polskim Koncernem Naftowym ORLEN SA a Zespołem Szkół Morskich im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Świnoujściu o współpracy na rzecz rozwoju kształcenia w zakresie logistyki oraz energetyki morskiej.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}