W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

2002-2016 r.

2002-2016W 2002 r. Komisja Europejska zaprosiła władze miejskie w całej UE do podjęcia działań przeciwko zagrożeniom związanym ze zmianami klimatu oraz do poprawy jakości życia obywateli poprzez uczynienie miast przyjemniejszymi do życia. W rezultacie powstał Europejski Tydzień Mobilności, tygodniowe święto ulepszeń w transporcie miejskim, które rozprzestrzeniło się na cały świat. Z niewielkiego wydarzenia, w którym w 2002 r. wzięło udział około 320 miast, Europejski Tydzień Mobilności stał się fenomenem, który już 10 lat później w 2011 roku objął liczbę 2 221 miast.

Pokazał on, że promowanie zrównoważonej mobilności nie polega na zakazaniu ludziom korzystania  z samochodów – chodzi o zapewnienie praktycznych i wygodnych alternatyw.

Rośnie świadomość potrzeby stosowania alternatywnych form transportu, aby zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych i produkować mniej zanieczyszczeń, które przyczyniają się do chorób układu oddechowego i szkodzą naszemu środowisku.

Hasłem Europejskiego Tygodnia Mobilności 2012 był "Ruch we właściwym kierunku” poświęcony roli planów zrównoważonej mobilności miejskiej. Zrównoważony rozwój miast zajmuje ważne miejsce w międzynarodowej agendzie. Na konferencji ONZ w 2012 r. w sprawie zrównoważonego rozwoju Rio+20, rozwiązanie problemów związanych z mobilnością w miastach zostało uznane za jedno z siedmiu zagadnień krytycznych. W tym kontekście kluczowe znaczenie ma rozwiązanie problemu zatorów i problemów związanych z ruchem drogowym.

W  Polsce w roku 2012 w kampanii wzięło udział 89 podmiotów samorządowych.

W 2013 roku hasłem stało się „Czyste powietrze - to Twój ruch!”. Europejski Tydzień Mobilności 2013 miał na celu oczyszczenie naszego powietrza, a tym samym stworzenie zdrowszej i szczęśliwszej Europy, zachęcano społeczeństwo do zastanowienia się nad wpływem transportu na jakość powietrza w miastach. W Polsce swoje kampanie zarejestrowało wówczas 27 podmiotów.

Europejski Tydzień Mobilności 2014 miał na celu ponowną ocenę sposobu myślenia o przestrzeni miejskiej i zbadanie związku między zagospodarowaniem terenu a jakością życia. Hasło z 2014 r. "Nasze ulice, nasz wybór" miało zachęcić ludzi do tworzenia miasta, w którym chcą żyć. W 2014 r. swój udział w Europejskim Tygodniu Zrównoważonego Transportu w Polsce zgłosiło 10 jednostek samorządowych.

Tematem EMW 2015 była multimodalność.  Multimodalność i intermodalność to terminy używane do opisania połączenia różnych środków transportu. "Multimodalność" odnosi się do wykorzystania różnych środków transportu do różnych podróży (np. korzystanie z roweru, aby pojechać do pracy, wzięcie taksówki do opery), podczas gdy intermodalność odnosi się do płynnego wykorzystania kilku różnych środków transportu w ramach jednej podróży (np. park & ride). W 2011 r. opublikowano białą księgę pt. „Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu - dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu". Promuje ona bezproblemowe i multimodalne podróżowanie "od drzwi do drzwi" na obszarach miejskich i w transporcie międzymiastowym. Kluczem jest integracja różnych sieci modalnych, w tym kolei, metra i dworców autobusowych, a także portów i lotnisk. W roku 2015 swoje kampanie w Polsce zarejestrowała analogiczna liczba podmiotów, jak w roku 2014.

Tematem EUROPEANMOBILITYWEEK 2016 była „Inteligentna i zrównoważona mobilność - inwestycja dla Europy”.  Wiele miast zawsze podkreślało znaczenie umieszczenia obywateli w centrum polityki inteligentnego miasta, aby pomóc w uczynieniu obszarów miejskich bardziej zorientowanymi na ludzi i poprawić jakość życia. Preferowanie tych środków transportu w stosunku do korzystania z samochodu może mieć ogromne znaczenie zarówno dla poszczególnych osób, ale i dla całego społeczeństwa. Kupno roweru, opłacenie rocznego biletu na transport publiczny lub dotarcie do celu pieszo jest znacznie mniej kosztowne niż posiadanie samochodu. Inwestycje w alternatywne środki transportu i zakup związanych z nimi pojazdów są często niższe niż inwestycje w samochody i związaną z nimi infrastrukturę. Mobilność zgodna z zasadami zrównoważonego rozwoju przynosi niezrównane korzyści dla jednostek, przedsiębiorstw i całego społeczeństwa europejskiego.

W kampanii KE w roku 2016 w Polsce wzięło udział 30 miast i gmin.

{"register":{"columns":[]}}