W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

4,5 mld zł unijnego wsparcia na kolejne inwestycje transportowe

28.12.2018

Modernizację i budowę 59 dworców i linii kolejowych, w tym magistrali kolejowej C-E 65 oraz budowę drogi ekspresowej S7 na odcinku Warszawa – Grójec dofinansuje Unia Europejska. 28 grudnia 2018 r. Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisało 11 umów o dofinansowanie inwestycji PKP SA, PKP PLK SA, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA.

Grafika - 4,5 mld zł unijnego wsparcia na kolejne inwestycje transportowe

Łączna wartość projektów to ponad 8 mld złotych. Unijne dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 wyniesie prawie 4,5 mld zł.

- Sprawnie wykorzystujemy środki europejskie w sektorze transportu. Dzisiejszy dzień jest tego kolejnym dowodem. Dzięki wsparciu europejskiemu możemy realizować bardzo ambitne projekty: drogowe i kolejowe – powiedział wiceminister Marek Chodkiewicz.

 

- Rozwijamy transport zrównoważony zwiększając bezpieczeństwo i komfort przewozów kolejowych. Uzyskane dofinansowanie umożliwi też powstanie oczekiwanej przez kierowców drogi S7 Warszawa – Grójec. Inwestycje w porcie Gdynia to nowe możliwości dla polskiej gospodarki. Łącznie z dziś podpisanymi umowami wartość dofinansowania projektów transportowych w programie Infrastruktura i Środowisko wzrośnie do 65,2 mld zł, co stanowi 76,7% alokacji dla tego sektora. W skali całego programu kwota zakontraktowanych funduszy UE wyniesie 90,4 mld zł, to jest prawie 77% dostępnej puli środków - podkreśliła wiceminister inwestycji i rozwoju Małgorzata Zielińska.


7 z 11 podpisanych umów to inwestycje dworcowe PKP SA o łącznej wartości ponad 605 mln złotych. Unia Europejska dofinansuje je kwotą ponad 412 mln złotych z POIiŚ.
Dofinansowane projekty:

Modernizacja wybranych dworców przy linii kolejowej nr 9 na odcinku Warszawa Wschodnia - Gdynia Główna Osobowa

  • wartość całkowita projektu: 177,7 mln zł
  • wartość dofinansowania z UE: 120,2 mln zł
  • beneficjent: PKP SA.

Projekt obejmuje modernizację 10 dworców kolejowych w województwie pomorskim (Gdańsk Główny, Gdańsk Oliwa, Gdańsk Wrzeszcz, Prabuty, Pruszcz Gdański, Pszczółki, Szymankowo, Tczew), województwie mazowieckim (Pomiechówek) i województwie warmińsko-mazurskim (Susz).

Zakres inwestycji:

  • budowa dworca systemowego w nowej lokalizacji (Pomiechówek),
  •  rozbiórka istniejącego i budowa nowego dworca systemowego (Pruszcz Gdański),
  • przebudowa i modernizacja istniejących obiektów (Gdańsk Główny, Gdańsk Oliwa, Gdańsk Wrzeszcz, Prabuty, Pszczółki, Szymankowo, Tczew i Susz).

Dworzec Gdańsk Oliwa i Gdańsk Wrzeszcz są położone przy linii kolej nr 202, pozostałe dworce – przy linii nr 9. Wszystkie dworce objęte projektem są usytuowane przy liniach kolejowych wchodzących w skład korytarzy sieci bazowych TEN-T:

  •  Dworce Gdańsk Oliwa i Gdańsk Wrzeszcz - wzdłuż linii nr 202, stanowiącej fragment korytarza Gdynia – Gdańsk – Katowice/Sławków,
  •  Dworce Gdańsk Główny, Prabuty, Pruszcz Gdański, Pszczółki, Szymankowo, Tczew, Pomiechówek, Susz) - wzdłuż linii nr 9, stanowiącej fragment korytarza Gdańsk – Warszawa – Katowice.

Projekt będzie realizowany do końca 2021 roku.

Modernizacja wybranych dworców przy liniach kolejowych nr 3, 203 oraz 358

  • wartość całkowita projektu: 87,4 mln zł
  • wartość dofinansowania z UE: 58,9 mln zł
  • beneficjent: PKP SA.

Inwestycja obejmuje przebudowę i modernizację 10 dworców kolejowych zlokalizowanych w województwie lubuskim (Babimost, Gorzów Wlkp., Nowiny Wielkie, Rzepin, Sulechów, Świebodzin, Witnica) i województwie wielkopolskim (Nowy Tomyśl, Opalenica, Palędzie).
Obiekty zostaną dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Projekt będzie realizowany do 2021 r.

Modernizacja wybranych dworców na liniach kolejowych 68, 91, 94

  • wartość projektu: 85,1 mln zł
  • wartość dofinansowania z UE: 58,7 mln zł
  • beneficjent: PKP SA.

Projekt zakłada modernizację lub budowę 9 dworców kolejowych w województwie małopolskim (Biadoliny, Jasień Brzeski, Kraków Swoszowice, Sterkowiec) i województwie podkarpackim (Czarna Tarnowska, Radymno, Rzeszów Główny, Sędziszów Małopolski, Stalowa Wola Rozwadów).

Zakres inwestycji:

  • rozbiórka istniejących i budowa nowych dworców systemowych (Biadoliny, Czarna Tarnowska, Sterkowiec),
  • budowa nowego dworca systemowego (Sędziszów Małopolski),
  • przebudowa i modernizacja istniejących obiektów (Jasień Brzeski, Kraków Swoszowice, Radymno, Rzeszów Główny, Stalowa Wola Rozwadów).

Projekt będzie realizowany do połowy 2022 r.

Modernizacja wybranych dworców na linii kolejowej 213

  • wartość całkowita projektu: 76,3 mln zł
  • wartość dofinansowania z UE: 52,1 mln zł
  • beneficjent: PKP SA.

Projekt zakłada modernizację lub budowę 11 dworców kolejowych w województwie pomorskim, w miejscowościach: Chałupy, Hel, Jastarnia, Jurata, Kuźnica (Hel), Mrzezino, Puck, Reda, Swarzewo, Władysławowo i Żelistrzewo.

Zakres inwestycji:

  • budowa nowego dworca systemowego (Chałupy, Żelistrzewo),
  • rozbiórka istniejącego i budowa nowego dworca systemowego (Jurata),
  • przebudowa i modernizacja istniejących obiektów (Hel, Jastarnia, Kuźnica, Mrzezino, Puck, Reda, Swarzewo, Władysławowo)

Projekt będzie realizowany do końca 2021 roku.

Modernizacja wybranych dworców przy linii kolejowej nr 26 Radom - Dęblin i nr 8 Radom –  Kielce

  • wartość całkowita projektu: 72,7 mln zł
  • wartość dofinansowania z UE: 49,6 mln zł
  • beneficjent: PKP SA.

Projekt obejmuje modernizację lub budowę 7 dworców kolejowych zlokalizowanych w województwie mazowieckim (Jastrząb, Pionki, Pionki Zachodnie, Ruda Wielka, Zajezierze koło Dęblina, Żytkowice) i województwie świętokrzyskim (Kielce).

Zakres inwestycji:

  • przebudowa 6 dworców (Jastrząb, Pionki, Pionki Zachodnie, Zajezierze koło Dęblina, Żytkowice, Kielce),
  • budowa nowego dworca w Rudzie Wielkiej.

Projekt będzie realizowany do 2021 r.

Modernizacja wybranych dworców przy linii kolejowej nr 2 Warszawa Zachodnia – Terespol

  • wartość całkowita projektu: 55,3 mln zł
  • wartość dofinansowania z UE: 37,6 mln zł
  • beneficjent: PKP SA.

Projekt zakłada modernizację lub budowę 4 dworców kolejowych zlokalizowanych w województwie mazowieckim w miejscowościach: Dębe Wielkie, Wrzosów, Mrozy i Siedlce.

Zakres inwestycji:

  • rozbiórka istniejącego i budowę nowego dworca systemowego (Wrzosów),
  • budowa nowego dworca systemowego (Dębe Wielkie) i pozostawienie obecnego na stanie nieruchomości spółki (wykorzystanie wyłącznie na cele mieszkalne),
  • przebudowa i modernizacja istniejącego obiektu (Mrozy),
  • kompleksowa przebudowa istniejącego obiektu (Siedlce).

Wszystkie dworce objęte projektem są usytuowane przy liniach kolejowych wchodzących w skład sieci bazowej TEN-T. Dworce Dębe Wielkie, Wrzosów, Mrozy i Siedlce są zlokalizowane wzdłuż odcinka linii nr 2 stanowiącego korytarz sieci bazowej Warszawa – Terespol (granica Państwa). Obiekty zostaną dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Projekt zostanie zrealizowany do 2021 r.

Modernizacja wybranych dworców przy linii kolejowej nr 447 na odcinku Brwinów - Jaktorów oraz przy linii kolejowej nr 3 na odcinku Ożarów Mazowiecki - Kornelin

  • wartość całkowita projektu: 50,5 mln zł
  • wartość dofinansowania z UE: 35,1 mln zł
  • beneficjent: PKP SA.

Projekt przewiduje modernizację lub budowę 8 dworców kolejowych zlokalizowanych w województwie mazowieckim w miejscowościach: Błonie, Brwinów, Jaktorów, Kornelin, Milanówek, Ożarów Mazowiecki, Płochocin, Sochaczew.

Zakres inwestycji:

  • rozbiórka istniejących obiektów i budowa nowych dworców systemowych (Kornelin i Milanówek),
  • przebudowa i modernizacja istniejących obiektów (Błonie, Brwinów, Jaktorów, Ożarów Mazowiecki, Płochocin, Sochaczew).

Projekt zostanie zrealizowany do 2021 roku.

- Ten projekt przyczyni się do budowy infrastruktury dworcowej zapewniającej znacznie lepszą obsługę pasażerów aglomeracji warszawskiej i gmin ościennych. Zapewni też poprawę bezpieczeństwa i przystosowanie obiektów dworcowych do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się – powiedział p.o. dyrektor CUPT Przemysław Gorgol.

 

- Dzisiejsze wydarzenie to kolejny bardzo ważny etap realizowanego przez PKP SA programu inwestycji dworcowych. Siedem umów opiewających na kwotę 605 milionów złotych pozwoli nam na przebudowę aż 59 dworców w całym kraju. Znaczną część środków przeznaczonych na ten cel będą stanowiły fundusze unijne z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, a pozostałe środki będą pochodziły z budżetu państwa.  Podróżni zyskają obiekty na miarę XXI wieku – funkcjonalne i nowoczesne. W ramach modernizacji budynki zostaną dostosowane do potrzeb wszystkich grup podróżnych, w tym osób o ograniczonej mobilności – powiedział prezes zarządu PKP SA Krzysztof Mamiński.

Dwie umowy o dofinansowanie unijne o łącznej wartości prawie 5,5 mld zł zostały podpisane także przez PKP PLK SA. Unia Europejska dofinansuje je kwotą w wysokości ponad 3 mld zł z POIiŚ. Są to:

Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo

  • wartość całkowita projektu: 5 188 mln zł
  • wartość dofinansowania z UE:  3 041 mln zł
  • beneficjent: PKP PLK SA.

Zakres inwestycji:

  • prace na ponad 214,5 km linii kolejowych, w tym 178,8 km w TEN-T,
  • wymiana nawierzchni torowej, wymiana i wzmocnienie podtorza, modernizacja i budowa obiektów inżynieryjnych, przystosowanie stacji i przystanków osobowych do potrzeb obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się, modernizacja istniejących przejazdów w poziomie szyn, odbudowa, przebudowa obiektów kubaturowych, budowa nowych nastawni, roboty z branży sieci trakcyjnej (w tym budowa i modernizacja podstacji trakcyjnych),
  • prace zlokalizowane na obszarze województw: śląskiego (powiat chorzowski, świętochłowicki, bytomski, tarnogórski, lubliniecki, częstochowski, kłobucki)  i łódzkiego (powiat zduńskowolski, łaski, bełchatowski, pajęczański).

Główne cele projektu:

  • skrócenie czasu przewozu ładunków,
  • skrócenie czasu podróży,
  • zwiększenie konkurencyjności kolei,
  • zwiększenie bezpieczeństwa przewozu podróżnych i ładunków,
  • zmniejszenie negatywnego wpływu ruchu kolejowego na środowisko,
  • eliminacja barier architektonicznych dla osób o ograniczonej zdolności poruszania się.

Projekt zostanie zrealizowany do końca 2022 r.

Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych (w tym dostosowanie do wymagań TSI PRM), Etap III Rzeszów Główny

  • wartość całkowita projektu: 266,7 mln zł
  • wartość dofinansowania z UE:  166,4 mln zł
  • beneficjent: PKP PLK SA.

Projekt obejmuje przebudowę stacji Rzeszów Główny wraz z niezbędną infrastrukturą oraz budowę nowego przystanku osobowego Rzeszów Zachodni.

Prace objęte projektem:

  • przebudowa peronów nr 1, 2 i 3 z zabudową wiat i wyposażeniem w elementy małej architektury,
  • budowa przejścia pod torami wraz ze schodami stałymi, ruchomymi oraz windami,
  • demontaż kładki dla pieszych i przeniesienie w lokalizację uzgodnioną z konserwatorem zabytków,
  • budowa nowego przystanku Rzeszów Zachodni, w tym budowa 2 nowych peronów,
  • przebudowa nawierzchni torowej z likwidacją zbędnej infrastruktury,
  • przebudowa i budowa na stacji Rzeszów Główny sieci sanitarnych, elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych, kanalizacji deszczowej, instalacji sanitarnych, wodno-kanalizacyjnych, wentylacji i ogrzewania,
  •  budowa parkingu.

Projekt zostanie zrealizowany do połowy 2021 r.

- Podpisane umowy o dofinansowanie z POIiŚ są ważne dla zwiększenia komfortu pasażerów oraz sprawności przewozów towarowych. Przebudowa stacji Rzeszów, dzięki 166 mln zł dofinansowania unijnego, zapewni wyższy standard obsługi wszystkich podróżnych, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Dofinansowanie ponad 3 mld zł na modernizację „węglówki”, linii łączącej Śląsk z portami, umożliwi zwiększenie kolejowych przewozów towarowych - realizację jednego z głównych celów PKP Polskich Linii Kolejowych SA w obecnej perspektywie finansowej - poinformował prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA Ireneusz Merchel.

 

Budowa drogi ekspresowej S7, odc. Warszawa – Grójec

  • wartość całkowita projektu: 1 456 mln zł
  • wartość dofinansowania z UE: 542,5 mln zł
  • beneficjent: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Inwestycja realizowana na terenie województwa mazowieckiego, na obszarze miasta Warszawa oraz gmin: Raszyn, Lesznowola, Piaseczno, Tarczyn i Grójec obejmuje budowę m.in.:

  • drogi ekspresowej o długości 29,16 km o przekroju 2x2 i częściowo 2x3,
  • 6 węzłów drogowych: „Zamienie”, „Lesznowola”, „Antoninów”, „Złotokłos”, „Tarczyn Północ” i „Tarczyn Południe”,
  • Obwodu Utrzymania Drogi Ekspresowej (w rejonie węzła „Zamienie”),
  • 2 miejsc obsługi podróżnych,
  • obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty, przejścia dla zwierząt, przepusty itp.) oraz elementów infrastruktury drogowej (chodniki, zjazdy, przejazdy awaryjne, odwodnienie, ekrany akustyczne, itp.).
- Dziś podpisujemy umowę na dofinansowanie z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, a pierwsze efekty w terenie będzie można zobaczyć już wiosną 2019 r.  Rozpoczynamy budowę nowego wyjazdu z Warszawy w kierunku Krakowa, czyli kolejnego odcinka drogi ekspresowej S7 na południe Polski – powiedział zastępca GDDKiA Jacek Gryga.

Więcej informacji na stronie internetowej CUPT.

 

{"register":{"columns":[]}}