54 tys. Polaków wróciło do kraju w ramach akcji #LOTdoDomu
07.04.2020
Akcja #LOTdoDomu, największe operacyjne przedsięwzięcie w historii Polskich Linii Lotniczych LOT dobiegło końca. Dzięki współpracy z polskim rządem, w okresie od 15 marca do 5 kwietnia 2020 r. do kraju powróciło 54 tys. Polaków.
Narodowy przewoźnik wykonał 388 rejsów z sześciu kontynentów, zabierając pasażerów m.in. z Peru, Meksyku, Argentyny, Japonii i Korei Południowej.
71 miast w 53 krajach w zaledwie 22 dni - #LOTdoDomu był jedną z najbardziej skomplikowanych organizacyjnie i logistycznie operacji lotniczych w ponad 100-letniej historii polskiego lotnictwa cywilnego. Akcja została przygotowana w rekordowo szybkim tempie, jako odpowiedź na potrzebę pomocy rodakom, którzy w obliczu pandemii koronawirusa pozostali za granicą. 13 marca rząd ogłosił decyzję o czasowym zamknięciu granic Polski i zawieszeniu połączeń lotniczych, a już 15 marca ruszyły pierwsze loty czarterowe LOT, umożliwiające Polakom powrót do domu. Dzięki wsparciu projektu przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, podróżujący płacili zryczałtowaną stawkę za każdy lot, pozostałą kwotę dopłacił polski rząd. Wraz z rozwojem projektu do akcji dołączyli również inni narodowi przewoźnicy - PKP Intercity oraz firma autokarowa Polonus, dzięki którym możliwy był transport wielu Polaków bezpośrednio do rodzinnych miejscowości.
Wraz z rozpoczęciem operacji uruchomiona została strona LOTdoDomu.com, zawierająca formularz, przez który Polacy mogli zgłosić zapotrzebowanie na lot z miejsca, w którym przebywali. W ciągu pierwszych 24 godzin od uruchomienia strony chęć powrotu do kraju z całego świata zgłosiło ponad 23,5 tysiąca osób. Rozpoczął się skomplikowany proces szacowania zapotrzebowania na rejsy, wyścigu z czasem i zamykaniem granic kolejnych państwa oraz planowania lotów często obejmujących porty, które do tej pory nie pojawiły się w siatce połączeń LOTu m.in. z Agadiru, Alicante, Abu Dhabi, Cebu i Manili, Baku, Reykjaviku, Sydney, Malty, Malediwów, Cork, Trondheim, Malagi, Marrakeszu, Ammanu, Algieru, Rijadu, Dohy czy Lizbony. Rejsy, których organizacja w normalnych warunkach zajmuje kilka miesięcy, w ramach operacji #LOTdoDomu uruchamiane były w czasie od kilkunastu godzin do kilku dni. Ich utworzenie wymagało ogromnego zaangażowania i współpracy wszystkich zespołów naziemnych PLL LOT, załóg pokładowych, pilotów, a także mechaników i inżynierów, zapewniających zaplecze techniczne i logistyczne dla każdego rejsu. Szczegółowe informacje o lotach dostępnych w ramach operacji #LOTdoDomu dostępne były na stronie LOT.com, umożliwiającej także zakup biletu na wybrany rejs.
W ciągu trzech tygodni od uruchomienia operacji #LOTdoDomu, PLL LOT przywiozły do kraju 54 tys. pasażerów w ramach 388 połączeń lotniczych z sześciu kontynentów, obsługiwanych przez 44 maszyny ze wszystkich typów samolotów dostępnych we flocie LOTu. Samoloty z Polakami wróciły m.in. ze Stanów Zjednoczonych, Zanzibaru, Filipin, Tajlandii, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Azerbejdżanu, Sri Lanki, Meksyku, Kuby, Norwegii, Portugalii, Argentyny, Filipin, Korei Południowej i Finlandii. Wśród tych połączeń były także rejsy, które zmieniły dotychczasowe oblicze operacji repatriacyjnej w misję ratunkową. Z Peru, Brazylii, czy Meksyku LOT zabrał do Polski rodaków, którzy znaleźli się w bardzo ciężkim położeniu spowodowanym lokalnymi ograniczeniami w przemieszczaniu się, zamknięciem bazy hotelowej, czy utrudnionym dostępem do opieki medycznej.
Najwięcej osób przywiezionych do Polski w ramach operacji #LOTdoDomu skorzystało z rejsów z Londynu. W ramach 133 operacji z lotnisk London-Heathrow i London-City do kraju wróciło około 21 tys. rodaków. Około 3 200 osób w ramach 22 rejsów przywiozły samoloty z Dublina, w ramach takiej samej liczby połączeń z Oslo powróciło około 2 700 Polaków. Na kolejnej pozycji jest Chicago z 12 lotami i liczbą 3 100 przewiezionych pasażerów. Około 2 200 pasażerów wybrało jeden z 10 lotów z Bangkoku, natomiast 2 tys. rodaków wróciło z LOTem w ramach w ramach 12 rejsów z Edynburga. Zestawienie najbardziej popularnych kierunków operacji #LOTdoDomu zamykają: Paryż z 11 lotami i 1 100 pasażerami oraz Amsterdam, z którego w ramach 10 lotów wróciło 970 osób.
Skala działań i wymienione połączenia lotnicze sprawiły, że operację #LOTdoDomu podsumowują imponujące statystyki - 2 404 568 kilometrów i 2884 godzin spędziły z powietrzu samoloty i załogi LOTu, realizując misję sprowadzenia do kraju rodaków, którzy nie mieli możliwości połączyć się z rodzinami za pomocą innych środków transportu.
Operacja #LOTdoDomu zakończyła się 5 kwietnia.
Każdy kolejny dzień operacji #LOTdoDomu naznaczały nie tylko nowe wyzwania, ale przede wszystkim nowe projekty, które pozwoliły usprawnić akcję i uczynić ją bardziej komfortową dla pasażerów, a także jeszcze lepiej zadbać bezpieczeństwo publiczne, związane z obowiązkową kwarantanną osób powracających do kraju. Dzięki modyfikacji rozkładów lotów oraz współpracy z Lotniskiem Chopina, PKP Intercity i firmą Polonus od 20 marca wprowadzony został bezpłatny transport krajowy dla pasażerów operacji #LOTdoDomu. Akcja ta stanowi pierwszy przypadek zastosowania na szerszą skalę transportu intermodalnego w działalności operacyjnej LOT-u.
Pasażerowie spoza Warszawy otrzymali możliwość bezpłatnego dojazdu pociągiem PKP Intercity bądź autokarem Polonus w pobliże miejsca swojego zamieszkania na terenie całego kraju. Autobusy i pociągi odjeżdżały bezpośrednio z Lotniska Chopina, gdzie zlokalizowane zostały punkty informacyjne przewoźników.
Narodowy przewoźnik autokarowy w ramach operacji #LOTdoDomu przewiózł 10,5 tys. pasażerów, realizując 654 specjalne kursy autokarowe w ramach 9 linii łączących 66 miast.