W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

83 zmodernizowane wagony już w PKP Intercity

28.07.2020

PKP Intercity odebrało 83 wagony, które dla przewoźnika zmodernizowała bydgoska PESA. Tym samym zrealizowana została podstawowa, warta blisko 312 mln zł część umowy. Z unowocześnionych wagonów korzystają już pasażerowie w całej Polsce, a w sierpniu tego roku zaczną kursować na kolejnych trasach.

Zmodernizowany wagon PKP Intercity

Kontrakt na modernizację 83 wagonów PKP Intercity podpisało w kwietniu 2018 roku z konsorcjum, w skład którego weszły PESA Bydgoszcz i Zakłady Napraw Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki”. Jego wartość wyniosła niemal 312 mln zł. Przewoźnik wykorzystał zawarte w umowie prawo opcji i w listopadzie 2018 roku rozszerzył kontrakt o modernizację kolejnych 42 wagonów. Wartość umowy obejmującej dostawę łącznie 125 wagonów wzrosła wówczas do blisko 470 mln zł. Przekazując PKP Intercity 83 zmodernizowane pojazdy PESA Bydgoszcz zrealizowała podstawową część kontraktu. Zgodnie z jego postanowieniami pozostałe wagony trafią do przewoźnika  w drugiej połowie roku.

- Przemyślane i odważne inwestycje sprawiają, że kolej wróciła na należne jej miejsce i cały czas umacnia swoją pozycję. Jesteśmy coraz bliżej celu jakim jest kolej bezpieczna, przewidywalna i komfortowa. A realizacja kolejnych projektów unowocześniania taboru konsekwentnie nas do tego przybliża – powiedział minister infrastruktury Andrzej Bittel.  

Kolej ze wsparciem funduszy unijnych

Modernizacja 83 wagonów z prawem opcji na dodatkowe 42 pojazdy jest elementem projektów „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” oraz „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” Są one współfinansowane ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość maksymalna przyznanego dofinansowania dla tej modernizacji wagonów wynosi 140,3 mln zł. Łącznie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 PKP Intercity pozyskało 653,7 mln zł dotacji.

- Projekty modernizacji wagonów współfinansowane funduszami z Programu Infrastruktura i Środowisko to kolejny duży krok w zwiększaniu komfortu podróżowania polską koleją – powiedziała Joanna Lech, p.o. Dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Komfortowe podróże po całej Polsce

Zmodernizowane wagony to bezprzedziałowe pojazdy klasy 2. Są wyposażone w klimatyzację, wygodne fotele, gniazdka elektryczne oraz bezprzewodowy internet. Modernizacja objęła także instalację monitoringu, wzmacniaczy sygnału GSM/LTE oraz toalet z zamkniętym układem. Pojazdy zostały wyciszone, co zapewni dodatkowy komfort podróży. Numery foteli oznaczono dodatkowo alfabetem Braille`a. Wagony mają po 72 miejsca siedzące.

- Polska kolej zmienia się na naszych oczach. Już teraz w całej Polsce widzimy przebudowane dworce, nowoczesne pociągi i zmodernizowane linie kolejowe, ale warto podkreślić, jeszcze wiele inwestycji przed nami – przypomina prezes zarządu PKP SA Krzysztof Mamiński.

Ze zmodernizowanych pojazdów korzystają już pasażerowie pociągów:

  • IC Albatros relacji Gdańsk – Szczecin – Gdańsk;
  • IC Żuławy relacji Szczecin – Olsztyn – Szczecin;
  • IC Jeziorak relacji Olsztyn – Poznań – Olsztyn;
  • IC Ukiel relacji Olsztyn – Zielona Góra – Olsztyn;
  • IC Stoczniowiec relacji Zielona Góra – Gdynia – Zielona Góra;
  • IC Gryf relacji Szczecin – Olsztyn – Szczecin;
  • IC Drwęca relacji Olsztyn – Poznań – Olsztyn;
  • IC Lednica relacji Poznań – Gdynia – Poznań;
  • IC Bachus relacji Gdynia – Zielona Góra – Gdynia;
  • IC Bolko relacji Lublin – Szczecin – Lublin;
  • IC Sztygar relacji Wrocław – Lublin – Wrocław;
  • IC Morcinek relacji Wrocław – Lublin – Wrocław;
  • IC Jagiełło relacji Lublin – Kraków – Lublin;
  • IC Hetman relacji Wrocław – Lublin/Hrubieszów – Wrocław;
  • IC Mamry relacji Wrocław – Białystok – Wrocław;
  • IC Rybak relacji Białystok – Szczecin – Białystok;
  • IC Pomorzanin relacji Wrocław – Gdynia – Wrocław


W sierpniu 2020 r. z unowocześnionych wagonów będą mogli korzystać także pasażerowie pociągów:

  • IC Gałczyński relacji Warszawa – Szczecin/Gorzów Wielkopolski – Warszawa;
  • IC Mewa relacji Warszawa – Szczecin – Warszawa;
  • IC Zielonogórzanin relacji Warszawa – Zielona Góra – Warszawa;
  • IC Inka relacji Warszawa – Lublin – Warszawa;
  • IC Czartoryski relacji Lublin – Zielona Góra – Lublin;
  • IC Starzyński relacji Warszawa – Terespol – Warszawa;
  • IC Żubr relacji Warszawa – Piła;
  • IC Noteć relacji Piła – Warszawa.

Nowoczesnych wagonów będzie więcej

Bydgoska PESA modernizuje dla PKP Intercity wagony w ramach jeszcze dwóch umów. Obejmują one unowocześnienie łącznie 80 pojazdów z opcją na dodatkowe 40, z której przewoźnik skorzystał w 2018 roku. W ramach trzech kontraktów PESA dostarczy więc łącznie aż 245 unowocześnionych wagonów. Wartość umów to blisko 1,03 mld zł. Wszystkie kontrakty są dofinansowane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 dla projektów „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” i „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnianie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”   

- Stale wzmacniamy naszą flotę nowoczesnymi pojazdami. Pasażerowie naszych pociągów w całej Polsce mogą już korzystać z komfortowych wagonów, które pokazują, że kolej to wygodny i bezpieczny środek transportu – stwierdził prezes zarządu PKP Intercity Marek Chraniuk.

Największe inwestycje w historii

Modernizacja wagonów to element konsekwentnie realizowanego największego programu inwestycyjnego w historii spółki. Warty 7 mld zł program „PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji” zostanie zrealizowany do 2023 roku, a jego celem jest modernizacja i zakup nowego taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży. Po zakończeniu programu w 2023 r. tabor przewoźnika będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany, w 94 proc. pociągów będzie dostępna klimatyzacja, a w co najmniej 77 proc. bezprzewodowy internet.

{"register":{"columns":[]}}