W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ambitne plany budowy i modernizacji dworców

10.01.2022

W 2021 r. Polskie Koleje Państwowe SA udostępniły podróżnym 21 nowych i zmodernizowanych dworców, a plany na nowo rozpoczęty rok są jeszcze bardziej ambitne. Wszystko to dzięki największemu w historii PKP SA projektowi inwestycyjnemu, czyli Programowi Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023.

Ambitne plany budowy i modernizacji dworców
- Inwestycje dworcowe PKP SA w 2021 r. to jeden z elementów wielkiej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy 21 miejscowości zyskali dzięki temu w ostatnim roku dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że nowoczesne budynki dworców staną się wizytówkami wszystkich tych miast, miasteczek i wsi oraz ułatwią pasażerom podróżowanie koleją. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. prawie 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.


Liczba otwartych dworców w 2021 roku to nowy rekord, bo dotychczas w ciągu jednego roku w ramach Programu udało się otworzyć najwięcej dziewięć dworców kolejowych. Wśród tych udostępnionych w 2021 roku są obiekty po przebudowie oraz wybudowane od podstaw w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych. PKP udostępniły podróżnym zarówno budynki duże, jak i najmniejszy dworzec w całym projekcie.
 

– Program Inwestycji Dworcowych to najważniejszy realizowany przez nas projekt, który ma zapewnić podróżnym w dużych miastach i mniejszych miejscowościach komfortowe dworce. Zmieniające się dworce – i te zabytkowe, odrestaurowane z dużą pieczołowitością, i te nowoczesne, budowane od podstaw, są symbolem zmian, jakie w ostatnich latach zachodzą na polskiej kolei. Z zmiany te są konieczne, bo m.in. w związku z wyzwaniami klimatycznymi znaczenie transportu kolejowego w najbliższych latach z pewnością będzie rosłostwierdził Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP SA.


Potwierdzają to liczby, bo poza zakończonymi już inwestycjami, aż 53 proc. z nich jest w budowie, 30 proc. na etapie projektowania, a zaledwie 17 proc. na etapie przygotowania.

Dworce, które udostępniono podróżnym w 2021 roku, znacznie różniły się od siebie, choć wszystkie zmodernizowano w zgodzie ze współczesnymi standardami. Wśród nich znalazły się duże obiekty, takie jak dworce w Skarżysku-Kamiennej, Wałbrzychu Głównym czy Tczewie, ale również najmniejszy historyczny dworzec w całym PID 2016-2023, czyli Jabłoń Kościelna, a także pierwszy z małych typowych IDS-ów, znajdujący się w Biadolinach Szlacheckich w województwie małopolskim. Zmodernizowane dworce różniły się również wyglądem. Wśród obiektów historycznych szczególną uwagę zwracają nawiązujący do architektury górskiej dworzec w Szklarskiej Porębie Górnej, ceglany i monumentalny Wałbrzych Główny czy neogotycki dworzec w Pszczółkach w województwie pomorskim. Ciekawą powojenną i modernistyczną architekturą wyróżnia się również dworzec w Tczewie. W 2021 roku przybyło również dworców zgodnych z najnowszymi trendami w architekturze, czyli Innowacyjnych Dworców Systemowych.

Te wznoszone od podstaw dworce kolejowe są budowane według autorskiej koncepcji PKP SA – mają być nowoczesne, komfortowe, dostępne i proekologiczne. O tym, że takie właśnie są mogą się przekonać się od ubiegłym roku mieszkańcy kolejnych siedmiu miejscowości, w których je otwarto. Najciekawszą realizacją ubiegłego roku był IDS indywidualny w Pomiechówku. Pozostałe sześć otwartych w ubiegłym roku IDS-ów to dworce typowe. Pięć z nich to IDS-y typu B (większe) - mieszczące pod zadaszeniem przestrzeń obsługi podróżnych oraz niewielką przestrzeń komercyjną. Należą do nich dworce: Janikowo, Biskupice Wielkopolskie, Pobiedziska Letnisko, Czarna Tarnowska oraz Sterkowiec. Ostatni, IDS typu A, powstał w Biadolinach Szlacheckich. O tym, że Innowacyjne Dworce Systemowe cieszą się uznaniem, świadczy przyznana w 2021 roku dworcowi w Oświęcimiu nagroda w konkursie architektonicznym im. Stanisława Witkiewicza w kategorii architektura użyteczności publicznej. Dworzec został w nim doceniony za kreatywność w podejściu do architektury przestrzeni publicznej, wysokie standardy funkcjonalne i estetyczne z poszanowaniem dla historii miejsca.

Łączny koszt wszystkich inwestycji zakończonych w 2021 roku wyniósł przeszło 250 mln złotych. Najwięcej kosztowała przebudowa dworców Skarżysko-Kamienna – 33,7 mln zł, Wałbrzych Główny – 33,5 mln i Szklarska Poręba Górna – 23,36 mln zł.

{"register":{"columns":[]}}