Blisko 44 mln zł dotacji UE na modernizację torowiska tramwajowego do Kucelina w Częstochowie
22.10.2025
Centrum Unijnych Projektów Transportowych i władze Częstochowy podpisały umowę o dofinansowanie z unijnego programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS) przebudowy torowiska tramwajowego do osiedla Kucelin w Częstochowie. Koszt inwestycji wraz z przebudową infrastruktury drogowej to 83,4 mln zł, natomiast wysokość unijnego wsparcia to prawie 44 mln zł.
Zakres projektu realizowanego w formule „zaprojektuj i wybuduj” obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej oraz roboty budowlane polegające m.in. na:
- demontażu istniejącego oraz wykonaniu nowego torowiska wzdłuż Alei Pokoju, na odcinku od ul. Gilowej (wraz z przejazdem przez ul. Gilową, przejściem dla pieszych i przystankiem po południowej stronie ul. Gilowej) do pętli Kucelin wraz z pętlą;
- rozbiórce i odbudowie dwóch wiaduktów (drogowego i tramwajowego) nad torem surówkowym w Alei Pokoju wraz z przebudową torowiska tramwajowego na wiadukcie;
- przebudowie przejazdów w ul. Gilowej oraz w rejonie Ronda Prezydenta Ronalda Reagana w konstrukcji prefabrykowanych żelbetonowych płyt torowych;
- demontażu sieci trakcyjnej od rejonu ul. Gilowej do pętli Kucelin wraz z pętlą oraz montażu nowych słupów i sieci trakcyjnej;
- ułożeniu kabli zasilających, sterowniczych i światłowodowych, zaprojektowaniu i wykonaniu instalacji monitoringu, przebudowie przystanków tramwajowych, montażu oświetlenia i stanowiska do ładowania autobusów, wybudowaniu stacji transformatorowej oraz ogrodzeniu pętli tramwajowej Kucelin;
- budowie budynku ekspedycji na pętli tramwajowej.
Rezultatem projektu będzie lepsza dostępność przestrzenna i funkcjonalna systemu transportowego Częstochowy. Nowa infrastruktura umożliwi m.in. przejazd niskopodłogowym tramwajom, z których będą mogły korzystać także osoby z niepełnosprawnością lub o ograniczonej mobilności. Dla pasażerów oznacza to również krótsze czasy przejazdu i większą częstotliwość kursowania tramwajów, poprawę bezpieczeństwa i komfortu podróży, zwłaszcza dzięki modernizacji przejazdów drogowo-tramwajowych oraz przystankom z dostępem bez barier.
Oprócz poprawy niezawodności i sprawności funkcjonowania komunikacji tramwajowej, miejska inwestycja przyczyni się do rozwoju niskoemisyjnych środków transportu zbiorowego, a przez to mniejszego zatłoczenia oraz emisji z transportu drogowego. Ograniczenie wpływu transportu na środowisko nastąpi zarówno poprzez redukcję hałasu, drgań, emisji CO₂, jak i przez modernizację sieci trakcyjnej, która zmniejszy straty energii elektrycznej. Integracja systemu tramwajowego z transportem autobusowym (m.in. poprzez montaż stanowisk do ładowania autobusów elektrycznych) i kolejowym, zwiększy atrakcyjność transportu publicznego jako alternatywy dla transportu indywidualnego.
Minister Dariusz Klimczak zapowiedział ponadto wsparcie dla Kolei Śląskich na zakup zeroemisyjnego taboru kolejowego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w wysokości 126,5 mln zł i dla województwa śląskiego w wysokości kolejnych 126 mln zł.