W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Do Radomia pociągi pojadą szybciej, ale będzie też wygodniej

22.06.2018

- Polska jest liderem w UE pod względem wykorzystywania środków na transport. Realizujemy wielkie projekty, których celem jest kolej bezpieczna, komfortowa i punktualna. Każda kolejna podpisana umowa przybliża nas do tego celu – powiedział 22 czerwca 2018 r. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas podpisania umów o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej prac na linii kolejowej nr 8 na odcinku Warka - Radom oraz na zakup nowych lokomotyw, modernizację wagonów oraz remont stacji postojowych dla spółki PKP Intercity.

W podpisaniu umów uczestniczył minister Andrzej Adamczyk

Umowy o dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 podpisali  Przemysław Gorgol, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Ireneusz Merchel, Prezes Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe SA i Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity SA.

Koszt inwestycji realizowanej przez PKP PLK wyniesie prawie 826 milionów złotych, w tym blisko 476 milionów złotych pochodzić będzie z dofinansowania UE. Koszt projektu PKP Intercity to prawie 953 miliony złotych. Dofinansowanie unijne to ponad 251 milionów złotych. 

Radom i Warszawa bliżej siebie

Inwestycja PKP PLK przewiduje modernizację linii kolejowej numer 8 na odcinku Warka – Radom. Odcinek ma długość prawie 43 kilometrów. Linia nr 8 jest linią pasażersko-towarową. Na odcinku Warszawa Okęcie – Warka jest to linia dwutorowa, natomiast na trasie Warka – Radom – jednotorowa.

W ramach inwestycji PKP PLK:  

  • zbuduje drugi tor na trasie Warka – Radom,
  • przebuduje istniejący most nad Pilicą,
  • zbuduje wiadukty tam, gdzie linia przecina się z drogami o największym natężeniu ruchu,
  • przekształci część stacji i mijanek w przystanki osobowe,
  • dostosuje 10 stacji i przystanków do potrzeb osób z niepełnością,
  • wdroży elektroniczny system zarządzania ruchem.

W efekcie pociągi osobowe będą mogły jeździć z prędkością nawet 160 kilometrów na godzinę, a towarowe – 120 kilometrów na godzinę. Inwestycja ma być gotowa w 2023 roku.

- Warszawę i Radom dzieli 100 kilometrów. Wielu Radomian pracuje w stolicy. Dzisiaj mają do wyboru dojazd do Warszawy częściową ekspresówką, który zajmie im od 1 godziny do 1,5, albo dojazd koleją  2 – 2,5 godziny. O tym, że Radom i Warszawę połączy wreszcie szybki pociąg, który będzie konkurencją dla samochodu, mówiło się od lat, jednak do tej pory niewiele się działo. Jeśli na poważnie myślimy o rozwoju polskiej kolei, ta inwestycja jest dla kolejarzy koniecznością – mówił wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik.
- Prace na odcinku Warka – Radom to ważny krok w kierunku dalszego wzmacniania roli transportu kolejowego w zintegrowanym systemie transportowym kraju. Dzięki tej inwestycji, wspartej unijnym dofinansowaniem, poprawi się komfort jazdy podróżnych, a czas przejazdu ulegnie skróceniu - podkreślił Przemysław Gorgol, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Duże zmiany w PKP Intercity    

Projekt PKP Intercity SA przewiduje zakup lokomotyw i modernizację wagonów. U przewoźnika pojawi się 20 nowych lokomotyw elektrycznych dostosowanych do poruszania się z prędkością 160 kilometrów na godzinę, a 152 wagony zostaną zmodernizowane. Zaplanowano również remont 7 lokomotyw spalinowych przeznaczonych do prac manewrowych. Spółka będzie kupować  i modernizować pociągi stopniowo, do końca 2020 roku.

Nowe i wyremontowane pociągi będą jeździć na dwóch dłuższych, międzyregionalnych trasach:

  • Przemyśl – Lublin – Warszawa – Bydgoszcz – Gdynia/Piła – Kołobrzeg/Gorzów Wielkopolski,
  • Suwałki – Białystok/Lublin – Warszawa – Poznań – Szczecin/Gorzów Wielkopolski/Zielona Góra

oraz na 16 krótszych, między innymi: Tczew – Malbork, Maksymilianowo – Gdynia, Gorzów Wlkp. – Kostrzyn, Rzeszów - Jasło – Zagórz, Gorzów Wlkp. – Zbąszynek.

Inwestycja przewiduje również prace modernizacyjne na stacjach postojowych Warszawa Grochów, Kołobrzeg i Przemyśl Bakończyce.

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
22.06.2018 15:51 Sławomir Sadowski
Pierwsza publikacja:
22.06.2018 15:51 Sławomir Sadowski
{"register":{"columns":[]}}