W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Dobry rok PKP Intercity

28.12.2018

W 2018 roku spółka PKP Intercity realizowała wiele kluczowych inwestycji. Pierwsze efekty wieloletniego programu inwestycyjnego są już widoczne i pozytywnie oceniane przez pasażerów. Był to także szczególny rok pod względem wykonanej pracy przewozowej.

Wagony dla PKP Intercity modernizuje PESA Bydgoszcz
- Kolej jest ważną gałęzią transportu w naszym kraju i zależy nam aby nieustannie podnosić jakość świadczonych usług. Zmiany w tym sektorze są aktualnie jednymi z najbardziej widocznych w polskiej gospodarce, jako że realizowany jest jeden z największych programów inwestycyjnych. W perspektywie do 2023 r. polska kolej będzie nowoczesna, szybka i konkurencyjna również wobec zagranicznych przewoźników. Podsumowując działania zrealizowane w 2018 r. z całą świadomością stwierdzam, że jesteśmy na dobrej drodze - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Najważniejsze działania zrealizowane przez PKP Intercity w 2018 roku:

  • podpisanie i rozszerzenie umowy na zakup lub unowocześnianie taboru na ponad 2 mld złotych;
  • w wyniku rozstrzygniętych konkursów pozyskanie 654 mln zł dofinansowania ze środków Unii Europejskiej dla projektów wartych ok 2 mld złotych;
  • od stycznia do listopada br. z usług przewoźnika skorzystało ponad 42,5 mln pasażerów. Prognozy na koniec 2018 roku wskazują na osiągnięcie ponad 46 mln pasażerów, czyli 8% więcej niż w roku ubiegłym;
  • spółka kończy trzeci rok z rzędu na plusie – prognozowany zysk netto za 2018 rok wynosi ok 190 mln zł;
  • podpisanie umowy z producentem taboru na montaż i utrzymanie WiFi w 20 pojazdach Pendolino.

Inwestycje

Dobre wyniki finansowe w ostatnich trzech latach umożliwiają realizację największego programu inwestycyjnego w historii spółki „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” na lata 2016-2020 z perspektywą do roku 2023 o wartości około 7 mld złotych. W 2018 r. spółka zrealizowała istotną cześć tego programu.
Jeszcze do końca bieżącego roku PKP Intercity odbierze 26 pierwszych wagonów po modernizacji, którą dla przewoźnika przeprowadza H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu. Oznacza to, że fabryka przekazała PKP Intercity 100% więcej wagonów niż zakładano w harmonogramie na 2018 rok! Podpisany rok temu i rozszerzony w październiku br. kontrakt wartości 410 mln zł brutto przewiduje modernizację i przegląd 90 wagonów. Z pierwszych efektów tych kontraktów pasażerowie mogą korzystać już od grudnia 2018 roku.
Zmodernizowane wagony przedziałowe drugiej klasy będą wykorzystywane do obsługi połączeń w całej Polsce. Dostępne będą na trasach:

  • Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn – (Białystok),
  • Wrocław/Zielona Góra – Poznań – Gdynia/Olsztyn – (Białystok),
  • Kraków/Lublin– Katowice – Wrocław – Zielona Góra –Szczecin – (Świnoujście).

Kolejnym kluczowym wydarzeniem było rozszerzenie trzech umów na modernizację 163 wagonów podpisanych w tym roku z PESA Bydgoszcz. Przewoźnik zamówił dodatkowo modernizację kolejnych 82 pojazdów. Do PKP Intercity trafi więc łącznie aż 245 komfortowych wagonów. Zupełną nowością na polskich torach będzie 60 wagonów typu COMBI, które zostaną dostarczone przez PESA Bydgoszcz. To pierwsze tego typu pojazdy w Polsce. Będą to wielofunkcyjne, przedziałowe wagony o podwyższonym standardzie, z wydzielonymi przedziałami rodzinnymi oraz przedziałem dla osób niepełnosprawnych, w tym poruszających się na wózku. W wagonach wydzielona będzie także przestrzeń, w której można bezpiecznie przewieźć rowery.
W 2018 roku PKP Intercity kupiło także sześć pojazdów szynowo-drogowych typu Crab 1500E za blisko 2,7 mln zł. Craby są idealnym rozwiązaniem, które sprawdza się w zamkniętych halach. Zastosowany w nich napęd elektryczny całkowicie redukuje emisję spalin, a także zapewnia niski poziom hałasu. Sześć nowych pojazdów wesprze teraz obsługę taboru w zakładach PKP Intercity w Gdyni, Krakowie oraz Przemyślu. Kupno pojazdów zostało dofinasowane z funduszy unijnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 w ramach projektu „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity SA”.
Większość modernizacji oraz inwestycji realizowana jest w bieżącym roku w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 dla projektów „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity SA” i „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnianie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity SA”. Spółka  podpisała umowy na realizację tych projektów z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) w kwietniu i czerwcu br. Pozyskane środki w kwocie 654 mln zł są elementem największego programu inwestycyjnego w historii spółki „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”, którego celem jest m.in. zakup i modernizacja taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży.
Po zakończeniu programu inwestycyjnego w 2023 roku tabor PKP Intercity będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany. Dodatkowo w 94 proc. pociągów pasażerowie skorzystają z klimatyzacji, a w co najmniej 77 proc. z nich także z bezprzewodowego Internetu.
Wraz z postępującymi modernizacjami i pozyskiwaniem nowego taboru, przewoźnik konsekwentnie zwiększa także swoją pracę przewozową. Od nowego rozkładu jazdy na sezon 2018/2019 wprowadzonego 9 grudnia br. spółka uruchamia o 23 pociągi więcej każdego dnia. Oznacza to, że średnio aż 383 pociągi są codziennie uruchamiane i obejmują: nowe połączenia krajowe i międzynarodowe, więcej kursów Pendolino z Warszawy do Krakowa i Trójmiasta oraz kolejne relacje obsługiwane przez pojazdy Flirt3 i PesaDART.

Partnerstwo innowacyjne

W tym roku spółka PKP Intercity rozpoczęła współpracę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju dotyczącą stworzenia innowacyjnych, nowoczesnych pociągów w ramach partnerstwa innowacyjnego. W wyniku prac badawczo-rozwojowych prowadzonych przez różnych wykonawców, opracowany zostanie innowacyjny tabor kolejowy, stanowiący odpowiedź na potrzeby PKP IC. Pod koniec października 2018 r. PKP Intercity i NCBiR opublikowały ogłoszenie o zamiarze prowadzenia dialogu technicznego. Dotyczy on opracowania i dostawy konfigurowalnych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które spełniają wymagania w zakresie m.in. prędkości konstrukcyjnej nie mniejszej niż 250 km/h, pojemności ok. 400 miejsc. Dialog techniczny ma umożliwić uzyskanie niezbędnych informacji technicznych w zakresie możliwości konfigurowania EZT, zastosowania systemu automatycznej wymiany bagażu wraz z możliwością dokonania lotniczej odprawy pasażerów i bagażu na pokładzie pociągu (z możliwością elastycznego kształtowania pojemności przedziału bagażowego). Rozwiązania te znajdą zastosowanie przy obsłudze kolejnego niezwykle istotnego projektu, jakim jest budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Obsługa połączeń zagranicznych

W bieżącym roku wiele udogodnień i nowych rozwiązań dotyczyło także połączeń zagranicznych. W nowym rozkładzie jazdy obowiązującym od 9 grudnia 2018 r. PKP Intercity przygotowało pociąg IC Nightjet relacji Wiedeń/Budapeszt – Wrocław – Berlin, który umożliwia dzienny dojazd do Berlina oraz nocny do Wiednia, Bratysławy i Budapesztu. Dodatkowo pociąg IC Przemyślanin, jadący z Przemyśla prowadzi wagony do Berlina, które są przełączane do pociągu IC Nightjet w Raciborzu. Dzięki temu mieszkańcy aż sześciu województw: podkarpackiego, małopolskiego, śląskiego, dolnośląskiego, opolskiego i lubuskiego zyskali połączenie międzynarodowe i mogą dojechać bezpośrednio do stolicy Niemiec. Dodatkowo pociąg IC Cracovia relacji Kraków – Praga prowadzi grupę wagonów do Budapesztu. Nowością w ofercie PKP Intercity w sezonie 2018/2019 jest również IC Sobieski kursujący z Krakowa do Wiednia.
W tym roku PKP Intercity rozszerzyło także sprzedaż online biletów na pociągi łączące Warszawę i Trójmiasto z Berlinem na takich samych zasadach, jakie obowiązują w połączeniach krajowych. To duże ułatwienie dla pasażerów, ponieważ zniesiony został obowiązek wydruku biletów kupionych przez Internet. Pasażerowie mogą je teraz okazać konduktorowi na ekranie smartfona, komputera lub tabletu. Tym samym wprowadzona została elektroniczna kontrola biletów zakupionych w systemach sprzedaży internetowej PKP Intercity i Deutsche Bahn, w tym przez aplikację mobilną.
PKP Intercity uprościło także nazwy ofert obowiązujących w komunikacji międzynarodowej. Od 9 grudnia 2018 r. wszystkie limitowane oferty SparDay oraz SparNight zmieniły nazwę na Super Promo International oraz wszystkie nielimitowane oferty, które miały nazwę „… Specjal” zmieniły nazwę na „Visit…”, np. Visit Grodno.

Pasażerowie

PKP Intercity odnotowało rekordową liczbę pasażerów w wakacje. Od początku czerwca do końca sierpnia 2018 roku z usług PKP Intercity skorzystało blisko 13,5 mln pasażerów.
W stosunku do ubiegłorocznego okresu letniego na taki środek transportu zdecydowało się ponad 8% więcej pasażerów. Przypomnijmy, że w 2017 roku z usług przewoźnika w wakacje skorzystało blisko 12,5 mln podróżnych. Wzrost popularności wakacyjnych podróży z PKP Intercity jest jeszcze bardziej widoczny, gdy tegoroczne wyniki porówna się z tymi z poprzednich lat. W 2015 roku w okresie letnim przewoźnika wybrało nieco ponad 9 mln osób, co oznacza, że obecnie pociągi PKP Intercity w wakacje wybiera aż 4,5 mln pasażerów więcej. Większość pasażerów PKP Intercity dokonuje zakupu biletów przez Internet. W roku 2018 z tego narzędzia skorzystało blisko 50% z nich. Udział kanałów samoobsługowych łącznie (Internet, aplikacje mobilne, biletomaty) stanowi ponad 54% sprzedaży. Z myślą o wygodzie pasażerów w 2018 roku m.in. udostępniono w aplikacji mobilnej sprzedaż biletów łączących różne ulgi: oferty Bilet Rodzinny, oferty Duża Rodzina oraz rozszerzono internetową sprzedaż biletów na pociągi PKP Intercity łączące Polskę i Niemcy.

Plany na 2019 rok

W 2019 roku PKP Intercity przewiduje dalszy postęp prac modernizacyjnych. Zaplanowana jest realizacja umów na modernizację lub zakup taboru i stacji postojowych obejmująca m.in.  dostawę lokomotywy elektrycznej z V=160 km/h (NEWAG) oraz modernizacja 3 innych, a także  modernizację ponad 150 wagonów. Planowane są także przetargi lub rozstrzygnięcia przetargów, które mają bezpośredni wpływ na jakość świadczonych usług przez PKP Intercity, w tym:

  • modernizacja 10 wagonów na wagony gastronomiczne,
  • zakup 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych,
  • zakup 10 nowych (lekkich) lokomotyw manewrowych,
  • modernizacja 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74,
  • modernizacja 20 lokomotyw EU/EP07 do prędkości 160 km/h,
  • modernizacja 13 lokomotyw manewrowych SM42 na dwuagregatowe z funkcją zasilania wagonów w energię elektryczną.

Przewoźnik przewiduje rozszerzenie internetowej sprzedaży biletów na kolejne połączenia międzynarodowe, w tym pociąg IC Nightjet oraz pociągi objęte taryfą NRT. Spółka pracuje nad wprowadzeniem rozwiązania umożliwiającego wskazania miejsca do rezerwacji na graficznym schemacie przy internetowym zakupie biletu dla wybranych pociągów obsługiwanych składami zespolonymi.
W przyszłym roku przewoźnik planuje także szereg usprawnień w zakresie dostępności oferty dla osób z niepełnosprawnościami. Przewidziane jest dostosowanie strony do standardów WCAG 2.0, poprawa poziomu dostępności aplikacji mobilnej dla osób z niepełnosprawnością narządu wzroku (VoiceOver), czy modernizacja formularza do zamawiania asysty, które powinny wpłynąć na poprawę komfortu podróży również dla tej szczególnej grupy pasażerów.

 

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}