W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Dofinansowanie z Unii Europejskiej na modernizację kolei na Mazowszu

30.09.2019

30 września 2019 r. wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel uczestniczył w podpisaniu umowy pomiędzy Centrum Unijnych Projektów Transportowych a Warszawską Koleją Dojazdową na dofinansowanie budowy drugiego toru WKD na odcinku Grodzisk Mazowiecki – Podkowa Leśna.

Wiceminister A. Bittel uczestniczył w podpisaniu umowy o dofinansowanie z Unii Europejskiej na modernizację kolei na Mazowszu

Wartość inwestycji to prawie 108 mln złotych. Unijne dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) 2014-2020 wyniesie ponad 74 mln zł.

Umowę o dofinansowanie podpisali Joanna Lech, p.o. dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Michał Panfil, Prezes Zarządu Warszawskiej Kolei Dojazdowej.

- O potrzebie budowy drugiego toru WKD pomiędzy Grodziskiem Mazowieckim a Podkową Leśną mówiło się od dawna. Cieszę się, że dzięki podpisanej dzisiaj umowie przechodzimy do fazy realizacji tej niezwykle potrzebnej inwestycji – powiedział wiceminister A. Bittel. - Budowa drugiego toru, który poprawi przepustowość linii jest najlepszym sposobem, aby zachęcić mieszkańców aglomeracji warszawskiej do korzystania z publicznego transportu zbiorowego – dodał wiceminister.    

 

- W obecnej perspektywie tylko w województwie mazowieckim podpisaliśmy umowy o dofinansowanie z UE w wysokości 25,1 mld złotych. Umowa podpisana dziś ze spółką WKD to kolejny krok w kierunku znaczącego polepszenia jakości usług przewozów pasażerskich w obszarze aglomeracji warszawskiej, do czego skutecznie od kilku lat przyczyniają się Fundusze Europejskie – podkreśliła Joanna Lech, p.o. dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.  

 

Projekt obejmie budowę drugiego toru na szlaku Podkowa Leśna Główna – Grodzisk Mazowiecki Radońska, wymianę nawierzchni istniejącego toru, przebudowę przejazdów kolejowo-drogowych, przebudowę istniejących 11 peronów oraz budowę 5 nowych peronów wraz z ich dostosowaniem do wymagań osób z niepełnosprawnościami, a także modernizację budynków 2 dworców Podkowa Leśna Główna i Grodzisk Mazowiecki Radońska.

Linia kolejowa 47 przebiega przez gminy: Brwinów (powiat pruszkowski), Podkowa Leśna, Milanówek i Grodzisk Mazowiecki (powiat grodziski). Celem inwestycji jest zwiększenie przepustowości modernizowanego szlaku z przeznaczeniem do prowadzenia składów pociągów w kolejowych pasażerskich przewozach aglomeracyjnych z prędkością eksploatacyjną nie większą niż 80 km/h.

– Dzisiejsza uroczystość stanowi potwierdzenie słuszności podjętej decyzji o wdrożeniu niezwykle ważnego etapu, niezbędnego dla dalszego dynamicznego rozwoju WKD. Wypełniamy równocześnie zamierzenie leżące u podstaw strategii przyjętej przez założycieli i budowniczych linii kolejowej EKD, którzy ponad 90 lat temu planowali drugą nitkę toru do Grodziska Mazowieckiego. Jesteśmy pewni, że przedsięwzięcie, na rzecz którego zawarta została dziś umowa, przyczyni się do dalszego wzrostu zainteresowania kolejowymi przewozami pasażerskimi, polepszenia jakości usług przewozowych oraz zwiększenia mobilności mieszkańców aglomeracji warszawskiej – powiedział Michał Panfil, Prezes Zarządu WKD.

 

Realizacja projektu przyczyni się do wzrostu liczby pasażerów korzystających z kolei i ograniczenia ruchu samochodowego.

Projekt będzie realizowany do połowy grudnia 2022 r.

{"register":{"columns":[]}}