W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Druga jezdnia ekspresowej obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego oddana do ruchu

31.08.2023

Kierowcy mogą już korzystać z obu jezdni obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego w ciągu drogi ekspresowej S17. To pierwszy odcinek tej trasy od Piask pod Lublinem do granicy z Ukrainą w Hrebennem oddany do ruchu. Pierwsza jezdnia obwodnicy została udostępniona do ruchu w listopadzie 2021 r.

Uczestnicy konferencji prasowej dotyczącej oddania do ruchu drugiej jezdni ekspresowej obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego
— Budujemy spójną, bezpieczną sieć drogową w każdym regionie kraju. Kilka lat temu zapowiedzieliśmy budowę ekspresowej obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego i zagwarantowaliśmy, że będzie to pełna, dwujezdniowa obwodnica. Dzisiaj proces budowy zakończył się, a kierowcy zyskują nową jezdnię bezpiecznej drogi, zaś mieszkańcy Tomaszowa Lubelskiego mogą odetchnąć z ulgą: ruch ciężki na ulicach ich miasta zmniejszy się, a poruszanie się po nich stanie się bezpieczniejsze — powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.


Budowa obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego rozpoczęła się wiosną 2019 r. W trakcie jej budowy, w związku z planowaną realizacją dwujezdniowej drogi ekspresowej S17 z Piask do granicy, podjęta została decyzja o dobudowaniu drugiej jezdni na długości ok. 5,4 km pomiędzy węzłami Tomaszów Lubelski Północ i Tomaszów Lubelski Południe. Jesienią 2020 r. GDDKiA podpisała aneks do umowy, którego przedmiotem była budowa drugiej nitki obwodnicy. Pierwotnie dobudowa drugiej nitki planowana była na lata 2025-2026. Podpisanie aneksu z wykonawcą pierwszej jezdni pozwoliło przyspieszyć udostępnienie pełnego przekroju trasy o około trzy lata. 

W ramach inwestycji powstało 14 obiektów inżynierskich, w tym sześć wiaduktów pełniących dodatkowo funkcję przejść dla zwierząt średnich i małych, drogi do obsługi ruchu lokalnego oraz urządzenia ochrony środowiska. Wybudowane również zostały dwa węzły drogowe: Tomaszów Lubelski Północ na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 850 i węzeł Tomaszów Lubelski Południe na włączeniu do DK17. 

Obwodnica Tomaszowa Lubelskiego ma ok. 9,6 km. Wykonawcą był Mota Engil Central-Europe. Wartość umowy podstawowej to ok. 193,5 mln zł, natomiast wartość zamówienia uzupełniającego (dobudowa drugiej jezdni) to ok. 74 mln zł. Inwestycja została zrealizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 i dofinansowana ze środków UE w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko kwotą 118,8 mln zł.

S17 w przetargu i przygotowaniu

Droga ekspresowa między Piaskami a Hrebennem będzie miała ok. 125 km długości. Obecnie w realizacji są cztery odcinki S17 od Zamościa w kierunku granicy z Ukrainą. Do Wojewody Lubelskiego trafił już wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla odcinka Zamość Wschód – Zamość Południe. Natomiast dla odcinków Zamość Południe – Tomaszów Lubelski oraz Tomaszów Lubelski – Hrebenne wykonawcy pracują nad projektami budowlanymi oraz dokumentacją potrzebną do złożenia wniosków o ZRID.

Z kolei dla odcinków Piaski – Łopiennik, Krasnystaw – Izbica, Izbica – Zamość Sitaniec GDDKiA analizuje oferty złożone w przetargu. Na etapie prac przygotowawczych są jeszcze dwa odcinki drogi ekspresowej S17 między Piaskami a Zamościem: Łopiennik – Krasnystaw (ok. 9,5 km) oraz Zamość Sitaniec – Zamość Wschód (ok. 12 km). W styczniu ubiegłego roku został złożony wniosek do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Lublinie o wydanie decyzji środowiskowej dla tych zadań.

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}