W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Dworzec Rzeszów Główny przeszedł metamorfozę

04.09.2025

Dworzec Rzeszów Główny po przebudowie powrócił do swojego modernistycznego wyglądu i stał się komfortową przestrzenią obsługi podróżnych. Powstał nowoczesny węzeł przesiadkowy, Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne, w skład którego - poza budynkiem dworca - wchodzi także przebudowana stacja kolejowa, nowoczesny parking podziemny i przystanki komunikacji miejskiej. 4 września 2025 r. dworzec został udostępniony podróżnym.

PKP S.A., w obecności ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka, oddało do użytku zmodernizowany dworzec kolejowy Rzeszów Główn
- Dzisiejszy dzień to wyjątkowy moment w historii Rzeszowa i całego Podkarpacia – oddajemy do użytku zmodernizowany dworzec kolejowy Rzeszów Główny. To nie tylko budynek, ale i serce komunikacyjne regionu i wizytówka miasta. Ta modernizacja to symbol zmian zachodzących w regionie. Dzięki inwestycjom w kolej, drogi i infrastrukturę przeciwpowodziową Podkarpacie staje się coraz bardziej nowoczesne, bezpieczne i atrakcyjne dla mieszkańców i gości – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

 
W ramach inwestycji zrealizowanej przez Polskie Koleje Państwowe SA, dofinansowanej ze środków unijnych, zabytkowemu budynkowi z 1858 r. przywrócono modernistyczny wygląd z lat 60. XX wieku. Zmiany są widoczne przede wszystkim na elewacji dworca. Modernistycznego charakteru budynkowi dodaje także stolarka okienna i drzwiowa. Renowację przeszła okładzina elewacji wykonana z granitu i piaskowca, a na szczycie fasady zamontowano elektroniczny, wielkoformatowy zegar z dwoma wyświetlaczami.

Wnętrze dworca po przebudowie jest przestronne i funkcjonalne. Mieści się tu jasny hol o powierzchni prawie 350 mkw., pełniący jednocześnie funkcję poczekalni. Mozaiki ścienne, zlokalizowane w holu głównym, zostały poddane całkowitej renowacji pod nadzorem konserwatora zabytków. Dodatkowo prowadzone badania odkrywkowo-badawcze pozwoliły na wyeksponowanie części zabytkowego malowidła zdobiącego ściany holu głównego. Ponadto podczas trwających prac remontowych odkryta została mozaika z polichromią, pochodząca z tego samego okresu, znajdująca się w sali dawnej restauracji.

W poczekalni zamontowane zostały elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, gabloty z rozkładami jazdy, zegar oraz ławki wyposażone w porty do ładowania urządzeń mobilnych. We wschodniej części holu znalazły się pomieszczenia kas biletowych. Nowością jest bezpośrednie zejście na pozom -1, gdzie jest parking oraz toalety. Utworzone na poziomie -1 przejście łączące infrastrukturę miejską oraz kolejową zostało wykonane zgodnie z zaleceniami konserwatorskimi, eksponując najstarsze elementy konstrukcyjne dworca w postaci sklepień kolebkowych oraz kamiennych fundamentów.

Na piętrze dworca znajduje się posterunek Straży Ochrony Kolei oraz biura przeznaczone dla PKP Intercity. Na wszystkich piętrach są także lokale na wynajem, wśród nich m.in. lokal gastronomiczny oraz sklep. Istotną część powierzchni dworca zajmą lokale zagospodarowane przez miasto Rzeszów z przeznaczeniem m.in. na wypożyczalnię książek, miejsce organizacji wydarzeń kulturalnych czy miejsce zabaw dla dzieci.

Dworzec został w pełni przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, dzięki likwidacji barier architektonicznych oraz wprowadzeniu szeregu usprawnień. W przestrzeniach związanych z obsługą podróżnych pojawiły się ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a, plany dotykowe dworca oraz urządzenia wspomagające współpracę z aparatami słuchowymi przy okienkach kasowych. Przebudowa dworca to również inwestycja w ekologię i bezpieczeństwo – został on wyposażony w nowoczesne systemy bezpieczeństwa oraz inteligentne systemy zarządzania budynkiem.

Inwestycja polegająca na przebudowie dworca Rzeszów Główny, zrealizowana przez PKP SA, jest częścią większego przedsięwzięcia – Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego, w którego zakres wchodzi również nowe zagospodarowanie placu przed dworcem oraz budowa parkingu podziemnego, a także modernizacja elementów infrastrukturalnych stacji.

Koszt przebudowy dworca Rzeszów Główny to 48,5 mln zł. Dokumentacja projektowa została dofinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, natomiast prace budowlane uzyskały dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej.

Stacja kolejowa Rzeszów Główny to ważny węzeł kolejowy. Znajduje się na międzynarodowej linii kolejowej E30 Zgorzelec – Medyka. Obsługuje pasażerów pociągów dalekobieżnych PKP Intercity podróżujących do Berlina, Wrocławia, Krakowa, Warszawy, Lublina, Świnoujścia czy Przemyśla, pociągów RegioJet z Pragi do Przemyśla, a także pociągów regionalnych POLREGIO m.in. do Mielca, Tarnowa, Stalowej Woli, Kolbuszowej czy Dębicy. Zgodnie z danymi Urzędu Transportu Kolejowego w 2024 r. stacja Rzeszów Główny obsługiwała średnio do 15,4 tys. pasażerów na dobę i zatrzymywało się na niej niemal 230 pociągów dziennie.

 

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}