W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Dworzec w Białymstoku otwarty dla podróżnych

01.10.2020

1 października 2020 r. PKP SA udostępniły podróżnym odnowiony dworzec w Białymstoku. To największa inwestycja w województwie podlaskim i jedna z kluczowych w skali kraju realizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023.

Dworzec w Białymstoku hol
- Otwarcie zmodernizowanego dworca kolejowego w Białymstoku to ważna i doniosła chwila. Ten piękny dworzec jest symbolem zmieniającej się polskiej kolei. Białystok jest ważnym punktem na kolejowej mapie naszego kraju i zasługuje na piękny dworzec. Jego znaczenie jeszcze wzrośnie dzięki budowie szlaku Rail Baltica. Jesteśmy zadowoleni, że kolejna inwestycja dworcowa w Polsce dobiegła końca – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.


Pochodzący z drugiej połowy XIX wieku obiekt odzyskał swoje historyczne piękno, stając się jednocześnie dworcem nowoczesnym i komfortowym. Prace budowlane na dworcu były prowadzone pod ścisłym nadzorem konserwatora zabytków, gdyż obiekt jest wpisany do rejestru zabytków. Z przestrzeni zabytkowych szczególną uwagę zwraca hol dworca, pełniący jednocześnie funkcję poczekalni. Przywrócono w nim pierwotny wystrój wnętrza z uwzględnieniem takich elementów jak zdobienia ścian i sufitów, żeliwne słupy oraz ozdobne posadzki. Tym samym wnętrze obiektu nawiązuje swoim wyglądem do tego z około 1910 roku. Wyburzone zostały także antresola wykonana w budynku podczas jego poprzedniej modernizacji oraz przybudówka z lat 80. XX wieku. Wnętrze wyposażono w nowoczesne oświetlenie oraz wygodne i stylowe siedziska. Historyczny wygląd odzyskała elewacja budynku wraz ze znajdującymi się na niej detalami architektonicznymi takimi jak boniowanie, pilastry czy gzymsy. Jej piękno zostało podkreślono przez nowoczesną iluminację. Uwagę zwracają ozdobne zadaszone wejścia do budynku osadzone na żeliwnych stylizowanych słupach.

Zabytkowy charakter budynku udało się połączyć z rozwiązaniami na miarę XXI wieku. Dworzec został w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W ramach inwestycji zlikwidowano bariery architektoniczne, wykonano windy, toalety dla osób niepełnosprawnych, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, mapy dotykowe z planem dworca, oznaczenia w alfabecie Braille’a, system umożliwiający wzmocnienie sygnału dla aparatów słuchowych przy kasach biletowych, a także szereg innych usprawnień. Na komfort korzystania przez podróżnych z dworca wpłynie również montaż nowoczesnego systemu elektronicznych tablic przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system zapowiedzi głosowych.
 

– Dworzec w Białymstoku to trzeci, po Bielsku Podlaskim i Czeremsze, obiekt zrealizowany w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 w województwie podlaskim. Łącznie w tym rejonie kraju do programu zakwalifikowano 12 dworców kolejowych. Obecnie na Podlasiu prace budowlane trwają przy przebudowie dworców w Kuźnicy Białostockiej, Szepietowie, Jabłoni Kościelnej oraz Siemiatyczach. W trakcie opracowania jest dokumentacja projektowa dla pięciu kolejnych inwestycji – stwierdził Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP SA.


W wyniku inwestycji poprawi się również bezpieczeństwo na dworcu i w jego bezpośrednim otoczeniu. Zamontowano nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu, a także systemy przeciwpożarowe. W przestrzeni dworca umiejscowiono defibrylator, pomocny w przypadkach konieczności udzielania pierwszej pomocy, w momencie zatrzymania akcji serca.

Obiekt stał się bardziej przyjazny środowisku poprzez zastosowanie energooszczędnego oświetlenia wraz z automatyką, paneli fotowoltaicznych na dachu dworca do pozyskiwania zielonej energii oraz termomodernizację budynku (docieplenie, stolarka o niskim współczynniku przenikania ciepła). Całość urządzeń i systemów zamontowanych na dworcu będzie nadzorowana przy pomocy systemu BMS (Building Management System), co przyczyni się do ograniczenia zużycia mediów i ich racjonalnego wykorzystania.

Przebudowa dworca w Białymstoku to jednak nie tylko modernizacja budynku, ale również rewitalizacja jego najbliższego otoczenia. Na nowo ułożono nawierzchnię placu przed dworcem, gdzie oprócz ciągów pieszych znalazły się miejsca parkingowe, których jest łącznie ponad 100 (w tym 6 dla osób z niepełnosprawnościami). W ramach inwestycji uporządkowane zostały tereny zielone oraz nasadzono nowe drzewa i krzewy. Przydworcowy plac zyskał nowoczesne oświetlenie oraz małą architekturę (kosze, stojaki na rowery, stylizowane ławki).

Przebudowa dworca w Białymstoku to jedna z kluczowych inwestycji PKP S.A. w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Jej łączny koszt to ponad 45 mln zł. Jest ona współfinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}