W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Dworzec w Chełmie odzyska modernistyczny charakter

05.06.2020

Dobiegają końca prace projektowe dworca w Chełmie. Modernistyczny, przestrzenny, nowoczesny i … skąpany w zieleni – taki będzie dworzec po modernizacji. Rozpoczęcie przebudowy obiektu zaplanowano na przełomie 2020 i 2021 roku.

Wizualizacji dworca kolejowego w Chełmie od strony torów

Wybudowany w latach 60. dworzec przejdzie metamorfozę, która pozwoli nadać mu nową formę. Głównym jej celem będzie dostosowanie budynku do obecnych standardów obsługi podróżnych i wymagań technicznych. Bryła obiektu utrzyma swój dawny modernistyczny charakter, ale zostanie poddana modyfikacjom. Dworzec w Chełmie będzie się składał z trzech kondygnacji. Na parterze zaprojektowano utrzymane w wysokim standardzie przestrzenie związane z obsługą podróżnych (hol/poczekalnie, kasy biletowe, toalety) oraz powierzchnie komercyjne, a także przeznaczone na użytek samorządu lokalnego. Na pierwszym piętrze będą mieścić się przestrzenie biurowe, a w podziemiu zaplecze techniczne budynku.

- Dworzec w Chełmie to jedna z inwestycji Programu Inwestycji Dworcowych. Takich i podobnych projektów realizujemy w Polsce bardzo wiele: w dużych i średnich miastach oraz w małych miejscowościach. Województwo lubelskie bardzo zyskuje dzięki inwestycjom w kolej. Jeździmy coraz szybciej, wyruszając z piękniejących stacji. Celem, do którego dążymy jest kolej bezpieczna, komfortowa i przewidywalna w każdym regionie naszego kraju - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

 

- W ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 w całej Polsce wybudujemy lub zmodernizujemy prawie dwieście dworców kolejowych. Jedenaście z nich, w tym dworzec w Chełmie, jest zlokalizowanych na terenie województwa lubelskiego. Głównym celem inwestycji jest poprawa komfortu podróżnych, a także estetyki, funkcjonalności i dostępności dworców dla wszystkich grup podróżnych. Ważnym aspektem przy podejmowaniu decyzji o modernizacji każdego dworca jest również współpraca z samorządem lokalnym, a ta w Chełmie przebiega wzorowo – stwierdził Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP SA.  

 

- Przebudowa chełmskiego dworca kolejowego ma symboliczny charakter. To w Chełmie miała zostać ulokowana Wschodnia Dyrekcja Kolei Państwowych, jednak ze względu na wybuch II wojny światowej nie udało się zrealizować tego ambitnego przedsięwzięcia. Jestem dumny, że po wielu latach chełmski dworzec kolejowy odzyska należny mu blask i stanie się jedną z wizytówek miasta. Chciałbym złożyć podziękowania pani marszałek Beacie Mazurek, wicepremierowi Jackowi Sasinowi, ministrowi Andrzejowi Adamczykowi, prezesowi Krzysztofowi Mamińskiemu oraz wszystkim, którzy przyczynili się do tego, że ta podnosząca rangę Chełma inwestycja zostanie zrealizowana. Gruntowna przebudowa chełmskiego dworca to kolejny przykład harmonijnej współpracy samorządu Miasta Chełm i spółki PKP SA. Warto pamiętać, że m.in. dzięki zabiegom marszałek Beaty Mazurek i wicepremiera Jacka Sasina, prowadzone są prace związane z utworzeniem w Chełmie spółki Linia Chełmska Szerokotorowa, której powstanie z pewnością pozytywnie wpłynie na rozwój całego regionu – powiedział Jakub Banaszek, prezydent Chełma. 

 

Oprócz nowego zagospodarowania przestrzeni w budynku w projekcie przebudowy uwzględniono kilka ciekawych rozwiązań architektonicznych. Hol dworca będzie posiadał wysokość dwóch kondygnacji, a na jednej z jego ścian zostanie umieszczony plan miasta w formie orła. Jest on nawiązaniem do rozbudowy w 20-leciu międzywojennym miasta Chełm o Osiedle „Dyrekcja”. Układ urbanistyczny tego osiedla przypominał kształtem zarys orła, co symbolizowało odrodzenie państwa polskiego oraz jego rozwój gospodarczy. Interesujące wykończenie wnętrz nie będzie jedynym nawiązaniem do lokalnego charakteru dworca. Jego elewacja będzie wykonana z cegły licowej. To z kolei nawiązanie do przemysłu związanego z wydobyciem i przetwórstwem kredy, co doprowadziło do rozwoju Chełma w latach 20. XX wieku. Przedstawiając inne interesujące rozwiązania architektoniczne, warto wspomnieć o zadaszeniu części placu dworcowego. Dzięki temu stanie się on typowo miejskim placem przewidzianym dla ogródków kawiarni i restauracji dworcowych, a także do odpoczynku. Bardzo istotnym elementem opracowywanego projektu jest również zieleń. Stanowi ona charakterystyczny dla architektury modernizmu kontrast z elewacją. Jest ona również symbolem dzisiejszych czasów, w których trwa walka ze zmianami klimatycznymi, a w budownictwie stosowane jest coraz więcej rozwiązań ograniczających negatywny wpływ budynków na środowisko.

Dworzec po przebudowie stanie się budynkiem nowoczesnym. Będzie w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – przez likwidację barier architektonicznych, montaż ścieżek prowadzących w posadzce wewnątrz budynku i w bezpośrednim otoczeniu dworca, tablic z mapą dotykową obiektu oraz oznaczeń w alfabecie Braille`a, które ułatwią orientację oraz poruszanie się osobom niewidzącym i niedowidzącym. Dla komfortu podróżnych na dworcu zostaną zamontowane elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągu oraz nowoczesny system informacji głosowej. Poprawi się bezpieczeństwo, gdyż w ramach inwestycji przewidziano montaż nowoczesnych systemów monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu, a także systemu sygnalizacji pożaru. Całością nowych instalacji i urządzeń będzie zarządzał system BMS (Building Management System). Dodatkowo w budynku przewidziano systemy wykorzystujące odnawialne źródła energii.

Przebudowa dworca w Chełmie jest jednym z projektów realizowanych w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Jest on współfinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}