Falochrony w Ustce przejdą pełną modernizację
18.06.2025
18 czerwca 2025 r. Urząd Morski w Gdyni podpisał umowy na remont ponad stuletnich falochronów w Porcie Ustka. Obie konstrukcje hydrotechniczne przejdą całkowity remont z uwagi na ich zły stan techniczny, wynikający z dziesięcioleci eksploatacji w środowisku morskim. Przebudowa tej infrastruktury dostępowej umożliwi stworzenie morskiego terminalu serwisowego offshore, służącego do obsługi floty wykorzystywanej na potrzeby morskich elektrowni wiatrowych.
Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu pn. Budowa morskiego terminalu serwisowego offshore w Ustce. Środki na jej realizację pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Remont falochronów to kluczowy moment rozwoju portu w Ustce, ponieważ zapewni nie tylko bezpieczeństwo żeglugi, ale będzie też pierwszym krokiem na drodze do budowy portu zewnętrznego w Ustce.
Pierwsza z podpisanych umów obejmuje remont Falochronu Wschodniego i Nabrzeża Pilotowego, druga – remont Falochronu Zachodniego z nabrzeżami, slipem i ostrogami. Łączna wartość obu umów to 102,5 mln zł. Wykonawcą obu kontraktów jest firma PORR SA, która będzie miała 15 miesięcy na ich sfinalizowanie.
Zakres przebudowy falochronów i nabrzeży
Falochron Wschodni, pierwotnie o długości około 185 metrów swoją nasadę miał w rejonie dzisiejszego placyku umiejscowionego na końcu Nabrzeża Pilotowego, gdzie zlokalizowany jest pomnik Syrenki. Na początku XX wieku falochron został przedłużony o około 128 metrów oraz zakończony głowicą. Łączna długość falochronu po zakończeniu prac wyniesie 336,5 metra (obecnie to 318 metrów). Falochron zostanie wyposażony w pachoły kamienne, linię odbojową, drabinki wyjściowe, znaki nawigacyjne, barierki ochronne oraz stojaki na sprzęt ratunkowy. Na czas remontu pomnik Syrenki zostanie przeniesiony w okolicę Kapitanatu Portu. Po zakończeniu prac wróci na swoje miejsce.
Kolejną konstrukcją, którą uwzględnia inwestycja jest Nabrzeże Pilotowe o długości około 155,5 metra, stanowiące przedłużenie Falochronu Wschodniego w kierunku lądu. Nabrzeże to stanowi obudowę brzegu oraz pełni funkcję bulwaru spacerowego. Tu również zostanie przeprowadzony całkowity remont. Na koniec przewiduje się montaż wyposażenia hydrotechnicznego oraz odtworzenie narzutu kamiennego po zewnętrznej stronie konstrukcji. Remont i jego wyposażenie są przewidziane na odcinku 120 metrów.
Druga część robót to remont Falochronu Zachodniego i jego okolic. Oryginalnie konstrukcja miała długość około 295 metrów i rozpoczynała się w rejonie dzisiejszego slipu do wodowania jednostek. Na początku XX wieku została przedłużona o około 141 metrów oraz zakończona głowicą. Odcinek kończący pierwotny falochron został pozostawiony jako ostroga wewnętrzna zachodnia, która obecnie jest zrujnowana. Na Falochronie Zachodnim zostanie zamontowane wyposażenie hydrotechniczne oraz odtworzony zewnętrzny narzut kamienny, a także ułożony narzut wewnętrzny – w północnej części falochronu od nasady ostrogi do głowicy. Dodatkowo, przy zewnętrznej krawędzi głowicy falochronu przewiduje się budowę kierownicy ze stalowych pali rurowych, zabezpieczającej narzut kamienny przed osuwaniem i zanieczyszczaniem toru wodnego. Łączna długość falochronu wyniesie 436,3 metra (obecnie to 416 metrów).
W ramach inwestycji zostanie wyremontowane również Nabrzeże Niskie, zbudowane w drugiej połowie XX wieku w rejonie nasady Falochronu Zachodniego, służące do obsługi niewielkich jednostek pływających, a także Nabrzeże Skarpowe ze slipem i Ostroga Helska, a w nowej lokalizacji odtworzona zostanie Ostroga Zachodnia.
Budowa infrastruktury terminalowej offshore w ramach KPO
Przedmiotem całego projektu, realizowanego przez Urząd Morski w Gdyni w ramach KPO, jest dostosowanie Portu w Ustce do potrzeb budowy morskiego terminalu serwisowego offshore. Celem projektu jest wsparcie rozwoju morskiej energetyki wiatrowej poprzez stworzenie infrastruktury dostępowej dla instalacji i serwisu morskich farm wiatrowych w Polsce.
Oprócz przedsięwzięć zawartych w podpisanych dziś umowach do zrealizowania w ramach osobnego postępowania przetargowego pozostają prace podczyszczeniowe oraz wydobycie wraku pogłębiarki „Stułbia”, który zalega w pobliżu Falochronu Wschodniego.