Fundusze europejskie dla kolei
31.07.2025
PKP Polskie Linie Kolejowe SA otrzymały ponad 219,5 mln zł wsparcia z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) dla dwóch przedsięwzięć, które zwiększą możliwości obsługi pociągów i poprawią dostępność do kolei na ważnych szlakach aglomeracyjnych.
Pierwsze zadanie obejmuje poprawę informacji pasażerskiej na wybranych obiektach aglomeracji warszawskiej poprzez modernizację peronów oraz zabudowę systemu dynamicznej informacji pasażerskiej. Inwestycja obejmuje zaprojektowanie, dostawę, instalację i uruchomienie nowych urządzeń centralnego systemu dynamicznej informacji pasażerskiej oraz systemu monitoringu wizyjnego na stacjach i przystankach położonych na dziewięciu liniach kolejowych, na których zatrzymuje się nawet do 300 pociągów w ciągu doby. Elektroniczne tablice z rozkładem jazdy, monitoring i system nagłośnienia otrzymają stacje i przystanki osobowe:
- Grodzisk Mazowiecki, Jaktorów, Międzyborów, Żyrardów (linia nr 1 Warszawa Zachodnia – Katowice);
- Zielonka, Wołomin, Zagościniec, Dobczyn, Urle, Szewnica, Klembów, Jasienica Mazowiecka, Tłuszcz, Chrzęsne, Mokra Wieś, Barchów, Łochów, Ostrówek Węgrowski, Topór (lina nr 6 Zielonka – Kuźnica Białostocka);
- Warszawa Aleje Jerozolimskie, Warszawa Rakowiec, Warszawa Żwirki i Wigury, Warszawa Służewiec, Warszawa Okęcie, Warszawa Dawidy, Warszawa Jeziorki, Nowa Iwiczna, Piaseczno, Zalesie Górne, Ustanówek, Czachówek Górny, Czachówek Południowy (linia nr 8 Warszawa Zachodnia – Kraków Główny);
- Warszawa Praga, Warszawa Toruńska, Warszawa Żerań, Warszawa Płudy (linia nr 9 Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny);
- Legionowo Piaski, Michałów-Reginów, Wieliszew, Nieporęt, Dąbkowizna, Radzymin (linia nr 10 Legionowo – Tłuszcz);
- Warszawa Zacisze Wilno, Ząbki, Kobyłka Ossów, Kobyłka, Wołomin Słoneczna (linia nr 21 Warszawa Wileńska – Wołomin Słoneczna);
- Warszawa Mokry Ług, Zielonka Bankowa (linia nr 449 Warszawa Rembertów – Zielonka);
- przystanki Warszawa ZOO (linia nr 20) i Warszawa Lotnisko Chopina (linia nr 440).
Dodatkowo przedsięwzięcie obejmuje przebudowę dwóch peronów przystanku Ursus Północny, wymianę bramek sieci trakcyjnej, remont dwóch wiaduktów linii kolejowej nr 3 oraz remont peronu na stacji Radzymin, wraz z dojściami na stację.
Drugie zadanie dotyczy poprawy infrastruktury oraz przywrócenia parametrów techniczno-eksploatacyjnych linii kolejowej nr 8 Warszawa Zachodnia – Kraków Główny na odcinku Tunel – Kraków. Rewitalizacja blisko 50 km kolejowego szlaku obejmie remont nawierzchni torowej, co umożliwi jazdę z wyższą prędkością pociągów pasażerskich i towarowych, budowę dwóch peronów na stacjach Miechów i Zastów oraz przebudowę czterech peronów: na przystanku osobowym Smroków, stacji Kraków Batowice i Kraków Główny. Infrastruktura pasażerska (wszystkie perony i dojścia do nich) dostosowana będzie dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości porusza się. Komfort korzystania ze stacji i przystanków poprawią wiaty, ławki i tablice informacji dla podróżnych oraz energooszczędne oświetlenie. Zaplanowano modernizację sześciu przejazdów kolejowo-drogowych, wymianę 22 rozjazdów i 4 skrzyżowań torów oraz odcinkową wymianę sieci trakcyjnej.
Zakończenie prac jest planowane w drugiej połowie 2026 r.