W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

I polsko-rumuńska grupa robocza ds. transportu

18.02.2022

Rewizja transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T, prace na drogowym szlaku Via Carpatia, rozwój korytarza kolejowego Gdańsk-Constanta oraz przepisy Pakietu Mobilności były tematami rozmowy wiceministra infrastruktury Andrzeja Bittela z sekretarzem stanu w Ministerstwie Transportu i Infrastruktury Rumunii, Adrianem Georgem Foghișem.

I polsko-rumuńska grupa robocza ds. transportu

Widekonferencja w ramach posiedzenia I polsko-rumuńskiej grupy roboczej odbyła się 18 lutego 2022 r.

- Rumunia jest istotnym partnerem Polski jeśli chodzi o wspólne projekty infrastrukturalne takie jak Via Carpatia, czy też prace na forum unijnym w zakresie Pakietu Mobilności I. Dziś rozmawialiśmy również o wspólnych projektach infrastrukturalnych, które są uwzględnione w ramach rewizji sieci TEN-T - powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

 
Komisja Europejska przedstawiła w grudniu 2021 r. nową propozycję rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T, określającą szlaki drogowe, kolejowe, lotnicze, morskie oraz wodne – śródlądowe stanowiące najważniejsze połączenia z punktu widzenia rozwoju Unii Europejskiej, a także punktowe elementy infrastruktury w postaci portów morskich, lotniczych, śródlądowych i terminali drogowo-kolejowych.
Zaprezentowana wizja jest punktem wyjścia do dalszych prac ekspertów, tak aby wesprzeć przejście na czystszą, bardziej ekologiczną i inteligentną mobilność, zgodnie z celami Europejskiego Zielonego Ładu. 
 
Ministrowie omówili stan realizacji drogowego szlaku Via Carpatia, który biegnie wzdłuż wschodniej granicy UE przez Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję. 
W Polsce na realizację trasy Via Carpatia, której główną osią jest droga ekspresowa S19, zapewnione jest finansowanie ze środków budżetu państwa dla całego przebiegu tej trasy.

- Via Carpatia, czyli główny korytarz transportowy na osi północ – południe w naszej części Europy, jest doskonałym przykładem realizacji polityki transportowej Unii Europejskiej w zakresie rozszerzenia szlaków transportowych Unii na kraje sąsiadujące, ale też przede wszystkim łączącym państwa V4 i Inicjatywy Trójmorza - dodał wiceminister Andrzej Bittel.


Innym poruszonym tematem była inicjatywa na rzecz ustanowienia zintegrowanych przewozów kolejowych pomiędzy Morzem Bałtyckim a Morzem Czarnym z wykorzystaniem polskich portów morskich oraz rumuńskiego portu w Konstancy. 
 
Omówiono również współpracę w ramach Unii Europejskiej, w tym przepisy regulujące międzynarodowy transport drogowy - Pakiet Mobilności I, które wchodzą w życie w najbliższym czasie. 

- Transgraniczny charakter transportu towarowego wymaga, aby wszystkie kraje były gotowe w tym samym czasie i kluczowe jest, aby uniknąć mozaiki przepisów, co bardzo utrudni zasady wykonywania pracy w tym zawodzie. Mimo naszych wspólnych starań o rewizję przepisów Pakietu Mobilności I, Komisja Europejska nie opublikowała korygującego wniosku legislacyjnego, a Trybunał Sprawiedliwości UE wciąż rozpatruje skargi złożone przez państwa grupy like-minded - dodał wiceminister Andrzej Bittel.
{"register":{"columns":[]}}