W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Informacja dotycząca stosowania przepisów art. 73aa i 140mb ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1251) w odniesieniu do pojazdów, które są uszkodzone lub nie mają ważnych badań technicznych

Wykonywanie czynności związanych z rejestracją pojazdu oraz obsługa obywateli w tym zakresie należy do starosty albo prezydenta miasta w przypadku miast na prawach powiatu, właściwego ze względu na miejsce zamieszkania (siedzibę) lub czasowego zamieszkania właściciela pojazdu.

Brak terminowego wypełnienia obowiązku złożenia wniosku o rejestrację pojazdu podlega sankcji w postaci kary pieniężnej, karze podlega również nieuzupełnienie wniosku.

Przepisy ustawy – Prawo o ruchu drogowym nie przewidują wyłączenia z obowiązku złożenia wniosku o rejestrację pojazdów, które są uszkodzone lub nie mają ważnych badań technicznych. Zwolnienia z tego obowiązku przewidziane są jedynie w przypadkach określonych w przepisach art. 73aa ust. 5-7 ustawy – Prawo o ruchu drogowym. W sytuacji, gdy uszkodzony pojazd jest już odpadem podlega on obowiązkom wynikającym m.in. z przepisów ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, zgodnie z którymi właściciel pojazdu wycofanego z eksploatacji przekazuje go wyłącznie do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów.

Jednym z warunków rejestracji pojazdu jest przedłożenie zaświadczenia o pozytywnym wyniku badania technicznego, jeżeli jest wymagane.

W sytuacji jednak, gdy właściciel pojazdu złoży wniosek o rejestrację pojazdu, ale nie przedłoży któregoś z dokumentów wymaganych do rejestracji pojazdu, organ rejestrujący powinien wezwać go do usunięcia braków w wyznaczonym terminie - zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego. Przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego nie wykluczają, aby termin na uzupełnienie braków odpowiednio wydłużyć np. o czas niezbędny do naprawy pojazdu i uzyskania pozytywnego wyniku badania technicznego.

Zgodnie z art. 98 § 1 ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego organ administracji publicznej może także zawiesić postępowanie, jeżeli wystąpi o to strona, na której żądanie postępowanie zostało wszczęte, a nie sprzeciwiają się temu inne strony oraz nie zagraża to interesowi społecznemu. Właściwe organy rejestrujące pojazdy mogą stosować regulacje wynikające z ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego na korzyść strony.

Prowadzenie postępowania oraz wydanie decyzji administracyjnej w przedmiocie rejestracji pojazdu, jak również nałożenia kary pieniężnej, należy do wyłącznej właściwości organu rejestrującego pojazdy, który jest również uprawniony do dokonania wykładni prawa w danej indywidualnej sprawie jako organ stosujący prawo i dokonujący rozstrzygnięcia sprawy w prowadzonym postępowaniu administracyjnym. Właściciel pojazdu niezadowolony z rozstrzygnięcia sprawy przez organ rejestrujący może w trakcie postępowania administracyjnego występować ze środkami odwoławczymi do właściwego terenowo Samorządowego Kolegium Odwoławczego.

{"register":{"columns":[]}}