W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Infrastruktura łączy nadbałtyckie kraje

10.12.2018

Wspólne projekty infrastrukturalne, takie jak: Rail Baltica, Via Baltica i Via Carpatia oraz tematy dyskutowane na forum unijnym, m.in. Pakiet Mobilności i nowa perspektywa finansowa 2021-2027 były tematami spotkania ministrów ds. transportu państw bałtyckich Litwy, Łotwy, Estonii, a także Polski i Finlandii, w którym uczestniczył minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Polska po raz pierwszy w historii została zaproszona do udziału w tym formacie obrad. Spotkanie odbyło się 10 grudnia 2018 r. w Tallinie.

Spotkanie ministrów ds. transportu państw bałtyckich
- Polska jest świadoma znaczenia szlaku kolejowego Rail Baltica dla rozwoju gospodarczego naszego kraju, państw bałtyckich oraz całej Unii Europejskiej. Przewozy towarowe transportem kolejowym w Europie mają od dłuższego czasu tendencję spadkową na rzecz transportu drogowego. Rail Baltica może stanowić skuteczną odpowiedź na marginalizację transportu kolejowego na osi północ-południe – powiedział minister Andrzej Adamczyk.

 
Minister Adamczyk podkreślił także, że strategiczna lokalizacja geopolityczna Polski oraz trzech państw bałtyckich wymusza na decydentach konieczność zapewnienia odpowiedniej infrastruktury transportowej. W tym kontekście ważna jest rola projektów takich jak: Rail Baltica, Via Carpatia i Via Baltica.

W trakcie spotkania minister Adamczyk wygłosił prezentację poświęconą rozwojowi szlaku Via Carpatia – zwiększeniu liczby potencjalnych członków, a także możliwościach dla przedsiębiorców, jakie stwarza realizacja tego projektu w Polsce.

Ministrowie omówili postęp prac Rady UE ds. transportu nad Pakietem Mobilności. Minister Adamczyk podkreślił, że Polsce będzie zależało na poddaniu pod szerszą dyskusję postulatów, które nie znalazły się w podejściu ogólnym Rady.
 

- Polska liczy, że Parlament Europejski przyjmie bardziej zrównoważone rozwiązania. Pakiet w przedstawionej formie zamiast zwiększenia konkurencyjności sektora transportu drogowego w UE, spowoduje ograniczenie dostępu do rynków krajowych ze strony unijnej konkurencji, co będzie miało negatywne konsekwencje na kondycję firm transportowych, zatrudnienie w sektorze, a tym samym na gospodarki naszych państw i UE – mówił minister Adamczyk.


Delegacje rozmawiały także o tematach prac nowej kadencji Komisji Europejskiej oraz toczących się negocjacjach nowej perspektywy finansowej.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}