W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Inwestycje w bezpieczeństwo transportu

Jaki cel chcemy osiągnąć

Celem inwestycji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego, w szczególności jego niechronionych uczestników, jak również eliminacja ruchu tranzytowego z obszarów o zwartej zabudowie mieszkaniowej (obwodnice dróg na drogach krajowych). W ramach inwestycji przewiduje się przebudowę 305 miejsc niebezpiecznych, budowę 90 km drogowych obejść miejscowości (obwodnic) oraz zainstalowanie 128 automatycznych urządzeń rejestrujących wykroczenia drogowe.

W jaki sposób

Przewidywane przedsięwzięcia obejmują punktowe działania inwestycyjne poprawiające bezpieczeństwo ruchu drogowego, takie jak: przebudowa skrzyżowań, dobudowa lewoskrętów, budowa rond, dróg dla pieszych i rowerzystów, zatok autobusowych, kładek, doświetlanie przejść dla pieszych, a także montaż znaków aktywnych. Wybór priorytetów inwestycyjnych w tym zakresie był dokonywany m.in. na podstawie klasyfikacji odcinków dróg ze względu na koncentrację wypadków śmiertelnych oraz bezpieczeństwo sieci drogowej, ze szczególnym uwzględnieniem poprawy bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego. Ponadto realizowane są projekty inwestycyjne obejmujące krótkie odcinki infrastruktury liniowej (obwodnice) pozwalające na wyprowadzenie ruchu z terenów zurbanizowanych i zmniejszenie negatywnego wpływu ruchu drogowego na otoczenie, a także obejmujące instalację automatycznych urządzeń rejestrujących wykroczenia drogowe.

Zadania realizowane są przez GDDKiA na sieci dróg będących w zarządzie tego podmiotu oraz przez GITD. Wybór projektów do wsparcia w zakresie budowy obwodnic był dokonany m.in. na podstawie oceny obecnego i prognozowanego natężenia ruchu oraz poziomu wypadkowości (liczba wypadków, liczba rannych, liczba zabitych). Dodatkowo projekty oceniane były pod kątem spójności sieci oraz dojrzałości i etapu przygotowania do realizacji. Wybór lokalizacji dla zabudowy urządzeń rejestrujących wykroczenia był dokonywany przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego na podstawie danych Komendy Głównej Policji dotyczących wypadkowości w newralgicznych punktach sieci drogowej. Wybór wykonawców odbywać się będzie zgodnie z przepisami Prawa Zamówień Publicznych – na podstawie konkurencyjnych przetargów.

Jakie korzyści przyniesie

Efektem podejmowanych działań będzie poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez likwidację miejsc niebezpiecznych na sieci drogowej i zmniejszenie ryzyka wypadków. Realizacja założeń projektu w obszarze poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego będzie miała wpływ na możliwość obniżenia kosztów państwa związanych ze skutkami zdarzeń drogowych i ich długotrwałego negatywnego wpływu na zdrowie obywateli.

{"register":{"columns":[]}}