Powrót

Jest nowy Krajowy Program Kolejowy!

16.08.2023

Na posiedzeniu 16 sierpnia 2023 roku Rada Ministrów przyjęła uchwałę przedłożoną przez Ministra Infrastruktury w sprawie ustanowienia Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku (z perspektywą do roku 2032). Formalnie ten dokument jest aktualizacją obecnego KPK, który obowiązywał do 2023 r.

Jest nowy Krajowy Program Kolejowy!
— Przyjęcie przez rząd nowego Krajowego Programu Kolejowego oznacza nowe otwarcie dla inwestycji kolejowych w Polsce. Jestem pewien, że dzięki temu transport kolejowy będzie się w Polsce nadal dynamicznie rozwijał, tak jak to się dzieje od 2015 roku — powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

 

— Program wieloletni, jakim jest KPK, zabezpiecza finansowanie dla ważnych, strategicznych projektów kolejowych. Decyzja rządu oznacza, że polskie szlaki kolejowe staną się jeszcze bardziej nowoczesne, a pasażerowie otrzymają jeszcze ciekawszą i bardziej konkurencyjną ofertę przewozową — powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

 
W ramach Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku planuje się utrzymanie wysokich i stabilnych nakładów na inwestycje kolejowe. Priorytety perspektywy 2021-2027 to:

  • dokończenie rozpoczętych dużych projektów inwestycyjnych takich jak np.: prace na linii średnicowej w Warszawie, budowa tunelu w Łodzi, modernizacja ciągu Gdynia – Słupsk, modernizacja magistrali węglowej na odcinku Chorzów – Zduńska Wola;
  • kontynuacja prac na kluczowych liniach sieci bazowej TEN-T, m.in. ciąg Katowice – Zebrzydowice, Rail Baltica na odc. Białystok – Ełk;
  • ograniczenie wykluczenia komunikacyjnego, m.in. budowa linii kolejowej Podłęże – Tymbark, modernizacja linii Skierniewice – Łuków czy Bydgoszcz – Kościerzyna – Gdynia.

Wartość łączna KPK 2030 wynosi 170 mld zł, w tym:

  • 79 mld zł w zakresie perspektywy 2014-2020,
  • 80 mld zł w zakresie perspektywy 2021-2027,
  • 11 mld zł w zakresie KPO.

Efektem realizacji inwestycji w ramach KPK 2030 będą szybkie połączenia. Po raz pierwszy w historii na polskiej sieci kolejowej możliwa będzie podróż pociągiem pasażerskim z prędkością maksymalną wynoszącą 250 km/h, dzięki pracom planowanym na Centralnej Magistrali Kolejowej (linia kolejowa nr 4), co pozwoli na skrócenie czasu podróży w relacjach:

  • Warszawa – Kraków/Katowice,

Ponadto dzięki dostosowaniu szeregu odcinków do prędkości 120-200 km/h, znaczącemu skróceniu ulegnie czas podróży w takich relacjach jak:

  • Warszawa – Kołobrzeg,
  • Warszawa – Białystok – Ełk,
  • Białystok – Olsztyn,
  • Warszawa – Radom – Kielce – Kraków Główny,
  • Kraków Główny – Nowy Sącz,
  • Warszawa – Lublin.

Do końca 2030 roku w ramach wszystkich inwestycji kolejowych planowanych do realizacji przez narodowego zarządcę infrastruktury planowane jest zelektryfikowanie prawie 1400 km linii kolejowych. Pozwoli to na uruchamianie połączeń zestawianych z nowoczesnych i komfortowych składów.

Krajowy Program Kolejowy jest programem wieloletnim, obejmującym inwestycje na liniach kolejowych, które wspierane są finansowo przez ministra właściwego do spraw transportu.

{"register":{"columns":[]}}