W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kolejna umowa na przebudowę A18

24.04.2020

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała 24 kwietnia 2020 r. umowę na przebudowę i dostosowanie prawie 12 km fragmentu drogi krajowej nr 18 do parametrów autostrady. Zmodernizowany zostanie odcinek, który zaczyna się na polsko-niemieckiej granicy państwowej, a kończy blisko 2 km za węzłem Żary Zachód. Wykonawcą inwestycji o wartości ponad 185 mln zł będzie firma PORR SA.

Kolejna umowa na przebudowę A18 - infografika
- Kierowcy od lat czekali na pełne dostosowanie trasy DK 18 od granicy polsko – niemieckiej do parametrów autostradowych. Dzięki decyzji obecnego rządu rozpoczęły się prace przygotowawcze do uruchomienia tej inwestycji, a dzisiaj  podpisujemy już kolejną umowę na  jej realizację – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.  

Zakres inwestycji

Wykonawca ma za zadanie zaprojektować i rozbudować drogę krajową nr 18 na odcinku od granicy państwa (za obiektem mostowym nad rzeką Nysa Łużycka), wraz z węzłem Olszyna, do km 11,860 (2 km za węzłem Żary Zachód) do parametrów drogi klasy A. W ramach zadania wyodrębniono dwa pododcinki: do km 1,500 i od km 1,500 do km 11,860. Zadanie będzie realizowane w formule Projektuj i Buduj.

Na prace projektowe i roboty budowlane, wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie, przewidziano 36 miesięcy. Do czasu zaplanowanego na roboty budowlane nie wlicza się okresów zimowych (od 15 grudnia do 15 marca). Zakończenie robót planowane jest w II połowie 2023 roku.

A18 Olszyna – Golnice

Zadanie to jest częścią inwestycji polegającej na dostosowaniu drogi krajowej nr 18 (na odcinku Olszyna - Golnice o długości 70 km) do standardów autostradowych. Jest to drugi etap budowy autostrady A18, pierwszy to budowa jezdni północnej, która jest w użytkowaniu.

Inwestycja jest podzielona na 4 odcinki realizacyjne:

  • od granicy państwa do km 11,86 - podpisana umowa,
  • od km 11,86 do km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa) - podpisana umowa,
  • od km 33,76 - granica województwa dolnośląskiego - ogłoszenie przetargu na roboty planowane w II połowie 2020 r.,
  • granica województwa dolnośląskiego - węzeł Golnice - ogłoszenie przetargu na roboty planowane jest w II połowie 2020 r.

 

Droga krajowa nr 18 to część III drogowego transeuropejskiego korytarza transportowego – połączenia międzynarodowego E36/40. Korytarz ten łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Droga krajowa nr 18 łączy autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie. Stara droga krajowa nr 18 wybudowana została w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin - Wrocław. W listopadzie 2004 r. rozpoczęty został pierwszy etap dostosowywania trasy do parametrów przyszłej autostrady A18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa jezdnia północna, którą oddano do użytku w 2006 r.

{"register":{"columns":[]}}