W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kolejna umowa na przebudowę A18 podpisana

21.01.2021

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zawarła umowę na przebudowę ponad 16 kilometrowego odcinka południowej jezdni drogi krajowej nr 18. Do parametrów autostrady zostanie dostosowany fragment, który zaczyna się blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa, a kończy na granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego. Kontrakt o wartości ponad 175,1 mln zł zrealizuje firma Budimex. Zakończenie robót planowane jest w 2023 roku.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zawarła umowę na przebudowę ponad 16 kilometrowego odcinka południowej jezdni drogi krajowej nr 18 -infografika
- Kierowcy od lat czekają na możliwość komfortowego podróżowania autostradą A18. Dzięki decyzji ministra Andrzeja Adamczyka rozpoczęła się modernizacja południowej jezdni tej trasy. To kolejna inwestycja, która przybliża nas do realizacji zadania, jakim jest budowa spójnej i funkcjonalnej sieci drogowej - powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

 

Zadaniem wykonawcy będzie przebudowa południowej jezdni drogi krajowej nr 18 oraz jej otoczenia. Prace będą polegać głownie na wymianie zdegradowanej nawierzchni i dostosowaniu nośności drogi do obciążenia 11,5 t/oś, przy uwzględnieniu prognozowanego natężenia ruchu właściwego dla autostrady. W zakres inwestycji wchodzi również budowa dróg dojazdowych, przebudowa węzła Iłowa oraz budowa urządzeń infrastruktury technicznej oraz związanych z ochroną środowiska (np. przejścia dla zwierząt). Zadanie będzie realizowane w formule Buduj.

Na realizację robót, wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, przewidziano 25 miesięcy od podpisania umowy. Do czasu przewidzianego na roboty nie wlicza się okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca.

Przebudowa A18 Olszyna - Golnice

Celem przedsięwzięcia jest dostosowanie drogi krajowej nr 18 do standardów autostrady na odcinku Olszyna - Golnice o długości ponad 70 km. Inwestycja została podzielona na cztery odcinki realizacyjne:

  • od granicy państwa do km 11,86 (ponad dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) - w realizacji, zakończenie robót planowane jest w II połowie 2023 r.;
  • od km 11,86 do km 33,76 (blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa) - w realizacji, zakończenie robót planowane jest w II połowie 2022 r.;
  • od km 33,76  - granica woj. lubuskiego i dolnośląskiego - umowa podpisana 21 stycznia 2021 r., zakończenie planowane w 2023 r.;
  • granica woj. lubuskiego i dolnośląskiego - węzeł Golnice - wybrano najkorzystniejszą ofertę, planowane podpisanie umowy w I kw. 2021 r.

 

Droga krajowa nr 18 zlokalizowana jest w III transeuropejskim korytarzu transportowym biegnącym przez terytorium Polski, w ciągu drogi międzynarodowej drogi E36/40. Korytarz ten łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Droga krajowa nr 18 zaliczana jest do głównych dróg o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Łączy autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie. Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin - Wrocław. W listopadzie 2004 r. rozpoczęty został pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej nr 18 do parametrów przyszłej autostrady A18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa, jezdnia północna, którą oddano do użytku w 2006 r.

{"register":{"columns":[]}}