W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kolejne inwestycje w tabor PKP Intercity

02.12.2019

PKP Intercity podpisało z H. Cegielski Fabryką Pojazdów Szynowych w Poznaniu umowę na modernizację 13 spalinowych lokomotyw manewrowych SM42. Warty 90 mln zł kontrakt to kolejne już przedsięwzięcie realizowane w ramach największego programu inwestycyjnego w historii PKP Intercity.

Lokomotywa SM42

H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu wykona naprawy okresowe na piątym poziomie utrzymania (P5) wraz z modernizacją lokomotyw. Całkowita wartość kontraktu wynosi 90,3 mln zł brutto, koszt naprawy i modernizacji jednego pojazdu to niemal 7 mln zł brutto. Modernizacja jest współfinasowana w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020. PKP Intercity podpisało umowę na realizację tego projektu z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) wiosną 2018 roku. Przewoźnik uzyskał dofinasowanie łącznie w kwocie 653,8 mln zł. Poznańska firma ma 24 miesiące od zawarcia umowy na realizację całego zamówienia.

- Bardzo nas cieszy, że na realizacji wielomiliardowego programu inwestycyjnego PKP Intercity, korzystają polskie przedsiębiorstwa. To już kolejny kontrakt podpisany przez naszego narodowego przewoźnika i poznańskiego producenta taboru. Współpraca rozwija się harmonijnie, na czym korzysta cały sektor kolejowy, a przede wszystkim pasażerowie – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

 

Lokomotywy serii SM42 zostaną zmodernizowane na dwuagregatowe z funkcją zasilania wagonów w energię elektryczną. Pojazdy zyskają nowoczesne silniki spalinowe, spełniające normę emisji spalin na poziomie Stage IIIB. Rozwiązania, które pojawią się w lokomotywach, takie jak  m.in. mikroprocesorowe sterowanie, poprawią właściwości trakcyjne pojazdu, a także pozwolą zmniejszyć zużycie paliwa. Po modernizacji poprawi się bezpieczeństwo pracy lokomotyw, a także ich niezawodność. Niższe będą także koszty eksploatacji unowocześnionych pojazdów serii SM42. Zaplanowane prace przyczynią się do zwiększenia komfortu pracy maszynistów. Zastosowane rozwiązania wpłyną na obniżenie hałasu i drgań zarówno tych emitowanych do otoczenia, jak i tych, które mają wpływ na personel obsługujący lokomotywę oraz opcjonalnie na pasażerów.

- Zmodernizowane lokomotywy będą bardzo istotną częścią naszego parku taborowego. Ich zastosowanie będzie uniwersalne, co pomoże nam sprawnie zarządzać także nieprzewidzianymi sytuacjami na szlakach kolejowych – zapewnia Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

 

Zmodernizowane lokomotywy będą wykorzystywane przede wszystkim do pracy manewrowej. Ponadto będą mogły być wykorzystywane do obsługi czasowo zamykanych części szlaków z uwagi na modernizacje linii kolejowych, obsługi pociągów w awaryjnych sytuacjach związanych z uszkodzeniami trakcji oraz sezonowo uruchamianych składów, prowadzonych po niezelektryfikowanych szlakach. 
Podpisana umowa to niejedyny kontrakt, jaki FPS H. Cegielski realizuje obecnie dla PKP Intercity. Podpisany w 2017 roku i rozszerzony w październiku 2018 roku kontrakt wartości 410 mln zł brutto przewiduje modernizację i przegląd 90 wagonów typu 111A. Pod koniec lutego 2018 r. obydwie spółki podpisały umowę na dostawę 55 nowych wagonów. PKP Intercity w maju 2019 r. skorzystało również z prawa opcji na dodatkowe 26 wagonów, co zwiększyło wartość kontraktu do 697 mln zł brutto. W lutym 2019 r. spółki podpisały umowę na modernizację 10 wagonów na wagony restauracyjne. Wartość kontraktu wynosi 61,3 mln zł brutto. Łączna wartość wszystkich zamówień, jakie poznański producent taboru zrealizował lub realizuje obecnie dla PKP Intercity w ramach programu inwestycyjnego „PKP Intercity – Kolej Dużych Prędkości” wynosi ponad 1,25 mld zł brutto.

- Cieszę się, że największy dalekobieżny krajowy przewoźnik po raz kolejny obdarzył nas zaufaniem, powierzając nam realizację kolejnego kontraktu. Po wagonach przyszedł czas na lokomotywy. Zespół naszych wysoko wykwalifikowanych specjalistów zapewni najwyższą jakość prac przy naprawie i gruntownej modernizacji pojazdów – mówi Hubert Stępniewicz, prezes zarządu H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych sp. z o.o.

 

Umowa jest elementem największego w historii PKP Intercity programu inwestycyjnego „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”, wartego 7 mld złotych. 

{"register":{"columns":[]}}