W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kolejne przetargi na modernizację linii kolejowych za 4,6 mld zł

10.02.2022

10 lutego 2022 r. PKP Polskie Linie Kolejowe SA ogłosiły cztery przetargi na szacunkową kwotę 4,6 mld zł. Postępowania dotyczą modernizacji linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz, stacji Ostróda, prac na linii kolejowej nr 6 na odc. Geniusze – Kuźnica Białostocka oraz przebudowy trasy Katowice Szopienice – Katowice – Katowice Piotrowice. Przetargi pozwolą na realizację inwestycji planowanych w ramach nowej perspektywy finansowej UE na lata 2021-2027.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk na konferencji prasowej dotyczącej ogłoszenia przetargów na modernizację linii kolejowych
– Ogłaszane dziś przetargi na modernizacje kolejnych odcinków linii kolejowych za 4,6 mld zł to nie tylko konsekwentne podnoszenie parametrów linii kolejowych, tak by były bardziej nowoczesne i bezpieczne, ale także wyjście naprzeciw oczekiwaniom kolejowej branży budowlanej. Sukcesywnie zmieniamy polską kolej, czyniąc ją bardziej konkurencyjną i dostępną dla pasażerów – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

 

– Przetargi, które dzisiaj ogłaszamy świadczą o tym, że pamiętamy o każdym regionie naszego kraju. Obejmują inwestycje o dużym znaczeniu dla przewozów pasażerskich i towarowych, a także dla ruchu transgranicznego. Jestem przekonany, że dzięki pracom modernizacyjnym zwiększy się konkurencyjność kolei w przewozach towarowych, a efekty docenią pasażerowie, ponieważ przeciwdziałają one wykluczeniu komunikacyjnemu – stwierdził wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Rusza modernizacja linii kolejowej Chabówka – Nowy Sącz

Przetarg na modernizację linii kolejowej nr 104 obejmuje odcinek Chabówka – Rabka Zaryte oraz bocznica Klęczany – Nowy Sącz. Efektem inwestycji będzie wznowienie regularnych połączeń pasażerskich na trasie kolejowej Chabówka – Nowy Sącz, zwiększenie dostępności do kolei oraz większy komfort i bezpieczeństwo podróżowania. Elektryfikacja odcinków tej trasy wpłynie korzystnie na rozwój ekologicznej kolei w województwie. Pozwoli także na realizację coraz lepszej oferty dla podróżnych.

Na stacji Rabka Zaryte i na przystanku Rabka-Zdrój perony zostaną przebudowane i przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Na stacji Rabka Zaryte dostępność dla wszystkich podróżnych zwiększy budowa przejścia podziemnego z windą. Wyższy poziom bezpieczeństwa zapewni wymiana torów, nowe urządzenia sterowania, a także przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych. W Rabce-Zdroju wybudowany zostanie wiadukt, który zastąpi przejazd kolejowo-drogowy i znacznie usprawni system komunikacji.

Na trasie między Klęczanami a Nowym Sączem przebudowane zostaną stacje, przystanki oraz tory i urządzenia. Wyższe perony oraz nowe przejścia podziemne, windy i dojścia – dostosowane dla podróżnych z ograniczoną możliwością poruszania się – pozwolą na lepszy dostęp do kolei. Prace zapewnią wygodniejsze podróże koleją ze stacji Marcinkowice oraz z przystanków Nowy Sącz Chełmiec i Nowy Sącz Miasto. Inwestycja obejmuje przejazdy kolejowo-drogowe i obiekty inżynieryjne.

W Nowym Sączu planowana jest budowa dwóch wiaduktów. Zastąpią one dwa przejazdy kolejowo-drogowe, zapewnią bezpieczny ruch kolejowy i drogowy oraz usprawnią komunikację w mieście.

Przetarg na przebudowę stacji Ostróda

Modernizacja stacji Ostróda obejmie przebudowę peronów, torów i przejścia podziemnego, które wydłużone będzie do ul. Słowackiego. Dostępność zapewnią windy. Powstanie stacja bez barier architektonicznych, odpowiadająca oczekiwaniom wszystkich podróżnych. Ponadto wymiana torów, rozjazdów, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym zwiększy możliwości sprawnego prowadzenia ruchu na stacji. Płynniejszy przejazd składów zapewni przebudowana i wzmocniona konstrukcja pobliskiego kamienno-ceglanego mostu nad Drwęcą. Stacja w Ostródzie, po zakończeniu inwestycji, będzie dostosowana do lepszej obsługi składów towarowych o długości 750 metrów. Pozwoli to na przewóz większych ilości ładunków.

Lepszy transport kolejowy na Podlasiu

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych SA przywróci po prawie trzydziestu latach możliwość przewozu i rozładunku towarów na stacji w Geniuszach k. Sokółki.

Tory na stacji zostaną przebudowane i wydłużone, tak aby możliwe było przyjmowanie pociągów o długości do 750 m. Modernizacja w Geniuszach jest ważna ze względu na krajowy i transgranicznych ruch towarowy. Na stacji znajdują się dwa rodzaje torów: tzw. normalne, stosowane w Polsce i krajach Europy Zachodniej oraz tory szerokie, stosowane w Europie Wschodniej i w Azji. Dzięki zaplanowanej przebudowie stacji i rozpoczętej już wcześniej odbudowie toru szerokiego będzie można przyjmować i przeładowywać pociągi ze Wschodu o długości do 1050 m. Lepsza przepustowość linii i sprawniejszy ruch pociągów zapewnią możliwość przewozu większej ilości towarów i przeładunku na polskich terminalach.

Prace będą prowadzone również na linii kolejowej z Geniusz do Kuźnicy Białostockiej. Instalowane będą nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. W Sokółce powstanie nowoczesna nastawnia planowana na Lokalne Centrum Sterowania. Przebudowane zostaną mosty i przepusty. Inwestycja zwiększy bezpieczeństwo ruchu kolejowego i drogowego m.in. dzięki przebudowie i dodatkowym zabezpieczeniom na przejazdach.

Powstaną nowe przystanki w kolejowej aglomeracji Katowic

Przebudowa trasy Katowice Szopienice Płd. – Katowice – Katowice Piotrowice to nowe możliwości kolei w aglomeracji, dzięki korzystniejszej ofercie przewozowej dla mieszkańców Katowic.

Zwiększy się dostęp do kolei poprzez budowę trzech nowych przystanków. Oddzielenie ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego poprawi przepustowość, dzięki czemu będzie mogło kursować więcej pociągów. Zwiększy się bezpieczeństwo przewozu podróżnych i towarów.

W ramach inwestycji planowana jest budowa trzech nowych przystanków: Katowice Uniwersytet, Katowice Akademia, Katowice Kokociniec, a istniejący przystanek Katowice Brynów zostanie przesunięty w rejon autostrady A4. Inwestycja obejmie też modernizację stacji i przystanków: Katowice Szopienice Południowe, Katowice Zawodzie, Katowice oraz Katowice Ligota, które będą dostosowane do obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się.

Na odcinku Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice dobudowane zostaną dwa tory, dzięki czemu rozdzielony zostanie ruch aglomeracyjny i dalekobieżny. Kompleksowa modernizacja linii będzie się łączyć z przebudową 140 obiektów inżynieryjnych oraz ok. 100 km torów i dobudową ok. 22 km nowych torów. Wymienione będzie ok. 133 km sieci trakcyjnej.

W ramach prac przewiduje się powstanie Lokalnego Centrum Sterowania Katowice, z którego dyżurni ruchu będą dbali o bezpieczeństwo na linii od Sosnowca do Tychów.

Prace budowlane dla odcinka Katowice Szopienice Południowe – Katowice – Katowice Piotrowice realizowane będą w ramach zadania „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice”. Współfinansowanie inwestycji planowane jest z instrumentu finansowego Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF 2) na lata 2021-2027.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}