Kolejne spotkanie konsultacyjne Programu redukcji ryzyka powodziowego dla zlewni Iłownicy i Białej
14.08.2025
14 sierpnia 2025 r. w Czechowicach-Dziedzicach odbyło się kolejne spotkanie konsultacyjne dotyczące Programu redukcji ryzyka powodziowego dla zlewni rzek Iłownicy i Białej. Wydarzenie jest kontynuacją debaty zainicjowanej w maju br. przez wiceministra infrastruktury Przemysława Koperskiego. Podczas spotkania omówione zostały założenia programu oraz działania mające na celu ograniczenie skutków powodzi w tym rejonie. Konsultacje poprzedziła wizyta na terenie jednego z realizowanych przez Wody Polskie w Gliwicach zadań, polegających na usuwaniu skutków powodzi z września 2024.
W związku z powodzią, która we wrześniu 2024 r. dotknęła południowo-zachodnią Polskę, PGW Wody Polskie wspólnie z Instytutem Meteorologii i Gospodarki Wodnej przygotowało plany zwiększenia bezpieczeństwa powodziowego na terenach szczególnie dotkniętych skutkami żywiołu, w tym w zlewni rzek Iłownicy i Białej. Konsultowany program zawiera m.in. wykaz planowanych inwestycji oraz działania nietechniczne, za sprawą których zmniejszy się ryzyko powodzi w zlewni obu rzek. Równolegle Wody Polskie prowadzą prace w terenie, usuwając skutki zeszłorocznej powodzi. Trwa odbudowa ubezpieczeń korytowych i brzegowych, zabudowa wyrw dennych oraz uzupełnianie elementów regulacyjnych uszkodzonych przez żywioł.
Jednym z kluczowych obecnie realizowanych zadań jest zabudowa lewostronnej wyrwy brzegowo-dennej oraz likwidacja przebić hydraulicznych powstałych w korpusie lewego obwałowania Wisły w miejscowości Góra (gm. Miedźna). Inwestycja obejmuje m.in. naprawę i uszczelnienie zniszczonego korpusu wału przeciwpowodziowego, zabudowę wyrw na lewym i prawym brzegu o łącznej długości 320 m oraz zabezpieczenie skarp i dna rzeki przy użyciu narzutu kamiennego oraz drewnianej palisady asekuracyjnej. Wizytując teren zaawansowanych prac wiceminister infrastruktury Przemysław Koperski zwrócił uwagę na konieczną dla bezpieczeństwa mieszkańców sprawną ich realizację.
Zakończenie robót budowlanych planowane jest na październik 2025 r., natomiast odbiór inwestycji przewidziano na listopad br. Koszt tego zadania wynosi blisko 5 mln zł.