W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kolejny etap prac przygotowawczych dla S5 między Ostródą a Grudziądzem

21.10.2021

21 października 2021 r. została podpisana umowa na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) z materiałami do decyzji środowiskowej dla około 90 km drogi ekspresowej S5 między Ostródą a Grudziądzem. Zadanie za prawie 18 mln zł w ciągu 30 miesięcy wykona konsorcjum TRAKT Sp. z o.o. Sp.k. oraz TRAKT Sp. z o.o.

Wiceminister infrastruktury Rafał Weber
- Sieć dróg w kraju jest jak krwioobieg dla organizmu. Cieszę się, że w województwach kujawsko-pomorskim i warmińsko-mazurskim będą realizowane kolejne nowoczesne i bezpieczne inwestycje drogowe. S5 między Ostródą a Grudziądzem połączy główne ośrodki gospodarcze regionu. Pozwoli też przenieść ruch tranzytowy poza obszary zurbanizowane, co usprawni przewozy towarowe, odciąży sieć drogową przechodzącą przez centra miast i poprawi warunki życia mieszkańców - powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Warianty przebiegu przyszłej S5

W ubiegłym roku ukończone zostały prace nad Studium korytarzowym dla tej drogi, które jest podstawą do wykonania kolejnego, bardziej szczegółowego opracowania, czyli STEŚ. Z czterech proponowanych korytarzy do dalszych prac wskazane zostały dwa:
 

  • Na terenie woj. warmińsko-mazurskiego początkiem przyszłej trasy będzie budowany obecnie odcinek S5 Ornowo - Wirwajdy. Jeden z korytarzy biegnie w pobliżu Iławy, drugi w okolicy Lubawy. 
  • W woj. kujawsko-pomorskim na większości przebiegu korytarze pokrywają się, a planowana S5 może połączyć się z autostradą A1 na istniejącym węźle Grudziądz lub na południe od tego miasta. 

Projektanci pracując nad dokumentacją STEŚ zaproponują kilka możliwych wariantów przebiegu przyszłej drogi. Wybór docelowego rozwiązania, po spotkaniach informacyjnych, podczas których pozyskane zostaną informacje od obywateli i przedstawicieli samorządów, potwierdzi wydanie decyzji środowiskowych. Ponadto regionalni dyrektorzy ochrony środowiska (RDOŚ w Olsztynie i RDOŚ w Bydgoszczy) przeprowadzą wymagane przepisami konsultacje społeczne.
 
W ramach inwestycji planowana jest budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej, dróg serwisowych, węzłów drogowych oraz obiektów inżynierskich. Powstaną także urządzenia ochrony środowiska, odwodnienie i oświetlenie drogi, elementy obsługi ruchu pieszego i rowerowego oraz urządzenia BRD i zarządzania ruchem. 
Prace przewidują również zagospodarowanie zieleni, przebudowę dróg innych kategorii i przebudowę infrastruktury kolidującej z inwestycją. 
W ramach zadania zbudowane zostaną także Obwody Utrzymania Drogi i Miejsca Obsługi Podróżnych, których liczba i lokalizacja zostanie ustalona po opracowaniu STEŚ.

Cel inwestycji

Nowy odcinek S5 połączy drogę ekspresową S7 biegnącą przez Ostródę z autostradą A1 biegnącą przez Grudziądz. Dzięki temu powstanie korytarz transportowy wschód-zachód i tym samym strategiczne połączenie głównych ośrodków gospodarczych regionu. 
Dzięki planowanej inwestycji poprawią się również warunki jazdy i bezpieczeństwo użytkowników dróg. Nastąpi też podwyższenie średnich prędkości przejazdu, co wpłynie na skrócenie czasu podróży. 

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}