W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kolejny odcinek szlaku Via Baltica w budowie

28.08.2019

Rozpoczęły się prace budowlane na odcinku przyszłej drogi ekspresowej S61 o długości 17 km pomiędzy węzłami Śniadowo i Łomża Południe. Od października 2018 r. trwają już prace budowlane na drugiej nitce obwodnicy Szczuczyna. Inwestycje te są prowadzone w ramach realizacji trasy Via Baltica, międzynarodowego korytarza komunikacyjnego łączącego kraje bałtyckie z Europą Zachodnią.

Rozpoczęto prace na S61 Śniadowo - Łomża Południe
- Inwestujemy w budowę dróg w całej Polsce. Szlak Via Baltica połączy Warszawę z granicą polsko-litewską. Pełnić będzie także szereg innych funkcji. Powstaną obwodnice Łomży i Ełku, już korzystamy z obwodnicy Suwałk. To także impuls rozwojowy dla dotychczas zaniedbywanych regionów naszego kraju - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

 

W ramach budowy S61 Śniadowo - Łomża Południe powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu i  pasem awaryjnym w każdym kierunku. Nawierzchnia wykonana zostanie z betonu cementowego, co wydłuży trwałość obciążonej ciężkim ruchem tranzytowym trasy. Wybudowany zostanie węzeł Śniadowo łączący S61 z drogą wojewódzką nr 677 Ostów Mazowiecka - Łomża oraz powstaną dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) - Chomentowo Wschód (MOP kategorii II) i Chomentowo Zachód (MOP kategorii III). Wykonawcą prac jest firma POLAQUA. Wartość kontraktu to 380,3 mln zł. Zakończenie budowy planowane jest w I kwartale 2021 r.

Wykonawca zadania przystąpił do geodezyjnego wytyczania trasy w terenie. Rozpoczęto również budowę dróg technicznych, które po ukończeniu S61 będą pełnić rolę dróg obsługujących ruch lokalny. Równolegle ruszyła wycinka drzew, prowadzone jest też rozpoznanie saperskie oraz pierwsze prace ziemne. 

Via Baltica w realizacji

Kierowcy korzystają już z dwóch odcinków S61, tworzących ciąg od Raczek k. Augustowa do końca obwodnicy Suwałk. W realizacji jest jedenaście kolejnych odcinków. Roboty budowlane prowadzone są na drugiej nitce obwodnicy Szczuczyna i na odcinku od węzła Śniadowo do węzła Łomża Południe.

GDDKiA ogłosiła już ponowny przetarg na wyłonienie wykonawcy drogi S61 na odcinku Podborze (na połączeniu z S8) - Śniadowo (długość ok. 19,5 km).

Na odcinku od węzła Śniadowo do węzła Łomża Południe prowadzone są roboty budowlane.

Trwa procedura zmierzająca do wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla czterech odcinków S61 w woj. podlaskim:

  • Łomża Południe - Łomża Zachód - 7,2 km,
  • Łomża Zachód - Kolno - 12,9 km,
  • Kolno - Stawiski - 16,4 km,
  • Stawiski - obwodnica Szczuczyna - 18 km.

Na drugiej nitce obwodnicy Szczuczyna prowadzone są roboty budowlane.

W województwie warmińsko-mazurskim wnioski o decyzję ZRID zostały złożone dla trzech odcinków:

  • Szczuczyn - Ełk Południe - 23,3 km,
  • Ełk Południe - Wysokie - 22,9 km,
  • Wysokie - Raczki - 20,2 km.

Dla odcinka Suwałki - Budzisko (24,5 km) wydana została decyzja ZRID i niedawno ogłoszono przetarg.

Odcinek S61 od Szczuczyna do granicy państwa otrzymał unijne dofinansowanie w ramach  projektu Łącząc Europę (CEF). Na realizację tej ważnej trasy Komisja Europejska przyznała dofinansowanie w wysokości ok. 414 mln euro.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}