W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kolejnych 60 nowoczesnych wagonów jeździ w barwach PKP Intercity

07.05.2021

Flotę PKP Intercity wzmocniły ostatnie z 60 wagonów, które są włączane do pociągów jeżdżących m.in. do Warszawy, Trójmiasta, Wrocławia, Szczecina, Poznania, Katowic, Krakowa czy Białegostoku.

Na zdjęciu widać zmodernizowany wagon dla PKP Intercity

Kontrakt na modernizację 40 wagonów typu 141A-20 PKP Intercity podpisało w kwietniu 2018 r. Jego wartość wyniosła wówczas 165,5 mln zł. Przewoźnik wykorzystał zawarte w umowie prawo opcji i w listopadzie tego samego roku rozszerzył kontrakt o modernizację kolejnych 20 pojazdów. Wartość umowy obejmującej dostawę łącznie 60 wagonów wzrosła wówczas do ponad 248 mln zł. Przekazując PKP Intercity ostatnie z 60 zmodernizowanych pojazdów konsorcjum PESA Bydgoszcz i ZNTK Mińsk Mazowiecki zrealizowało cały kontrakt.

- Pandemia nie powstrzymała dynamicznego rozwoju polskiej kolei dzięki inwestycjom w nowoczesny tabor, który z pewnością doceniają podróżni. Wierzę, że rosnąca jakość usług pozwoli na szybki powrót pasażerów po ostatnim roku zmniejszonego zapotrzebowania na wyjazdy. Dlatego cieszy nas konsekwencja, z jaką PKP Intercity realizuje swój program inwestycyjny. Wysokiej jakości tabor to klucz do bezpiecznej, komfortowej i przewidywalnej kolei, która jest naszym celem – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

 

- Zmodernizowane wagony dla PKP Intercity przyczynią się do tego, że dla wielu Polaków to właśnie nasz narodowy przewoźnik będzie pierwszym wyborem przy planowaniu dalekobieżnych podróżny. Systematycznie wzmacniana flota przewoźnika to również ważny impuls rozwojowy dla Polski – stwierdził wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.   

 

Poza naprawami okresowymi na piątym poziomie utrzymania wraz z modernizacją kontrakt obejmuje także przeprowadzenie przez producenta późniejszych przeglądów technicznych wagonów na trzecim poziomie utrzymania. 

Unijne fundusze wspierają rozwój polskiej kolei

Modernizacja 40 wagonów z prawem opcji na dodatkowe 20 jednostek jest elementem projektów: „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity SA” oraz „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity SA”. Są one współfinansowane ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Komfortowe wagony dla podróżnych w całej Polsce

Zmodernizowane wagony to pojazdy z trzema przedziałami klasy pierwszej (łącznie 18 miejsc siedzących) i bezprzedziałową częścią klasy drugiej z 48 miejscami siedzącymi. Są wyposażone w klimatyzację, wygodne fotele, gniazdka elektryczne oraz bezprzewodowy Internet. Modernizacja objęła także instalację elektronicznego systemu informacji pasażerskiej, wzmacniaczy sygnału GSM/LTE oraz toalet z zamkniętym układem. Pojazdy spełniają wymogi TSI PRM w zakresie dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
 
60 wagonów jest przewidzianych na trasy:

  • Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn – Białystok;
  • Wrocław/Zielona Góra – Poznań – Gdynia/Olsztyn – Białystok;
  • Kraków/Lublin – Katowice – Wrocław – Zielona Góra – Szczecin – Świnoujście;
  • Przemyśl – Lublin – Warszawa – Bydgoszcz – Gdynia/Piła – Kołobrzeg/Gorzów Wlkp.;
  • Suwałki – Białystok/Lublin – Warszawa – Poznań – Szczecin/Gorzów Wlkp./Zielona Góra.

 

- Zrobiliśmy kolejny krok w podnoszeniu jakości podróżowania pociągami PKP Intercity dzięki włączeniu do użytku kolejnych nowoczesnych, komfortowych i bezpiecznych wagonów. Zmodernizowane wagony będą służyć pasażerom w całej Polsce, zapewniając wysoką jakość podróży mieszkańcom wielu polskich miast i miasteczek – przekonuje Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

Kolejne zmodernizowane pojazdy już wkrótce na torach

To nie koniec odbiorów unowocześnionych pojazdów. Pod koniec kwietnia br. flotę przewoźnika wzmocniły 4 z 60 zamówionych wagonów COMBO - wielofunkcyjne, przedziałowe pojazdy o podwyższonym standardzie. Ich modernizacja odbywa się w ramach ostatniego z trzech podpisanych i rozszerzonych w 2018 roku kontraktów. Na ich mocy PESA dostarczy łącznie aż 245 unowocześnionych wagonów. Wartość umów to ponad 1 mld zł.
 
W tym roku park taborowy PKP Intercity zasilą także elektryczne zespoły trakcyjne (EZT). Dobiega końca modernizacja pierwszych dwóch z 14 pojazdów ED74, którą dla przewoźnika realizuje konsorcjum spółek Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego Mińsk Mazowiecki oraz PESA Bydgoszcz. Unowocześniane w mińskich zakładach pociągi zaczną wozić pasażerów w drugim półroczu 2021 roku. Wartość zamówienia to 275 mln zł.
 
Wartość wszystkich podpisanych kontraktów między PKP Intercity a Konsorcjum PESA Bydgoszcz - ZNTK Mińsk Mazowiecki w ramach programu inwestycyjnego przewoźnika wynosi ponad 2 mld zł. Najnowszy z nich został podpisany w grudniu 2020 roku i w jego ramach Konsorcjum zmodernizuje 125 wagonów typu 111A i 141A oraz dokona ich późniejszych przeglądów technicznych. Wartość całego zamówienia to ponad 540 mln zł.

Ekologiczna kolej - 19 mld zł inwestycji w nowoczesny tabor

W ramach kontynuacji strategii taborowej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku Spółka zainwestuje 19 mld zł w nowoczesny tabor. Plany obejmują inwestycje w wagony, nowoczesne lokomotywy, elektryczne zespoły trakcyjne, a także piętrowe składy wagonowe typu push-pull. Potężne inwestycje w nowoczesne pociągi będą napędzać dalszy rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego, wpisującego się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu. W efekcie flotę przewoźnika zasilą nowe elektryczne pojazdy o znacznie mniejszej emisji CO2, a odpowiednia liczba i jakość taboru dostosowanego do zmodernizowanych linii kolejowych pozwoli na stworzenie spójnej sieci transportowej dla całego kraju. W 2030 roku cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody. PKP Intercity planuje stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}