W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Konkurencyjność transportu kolejowego - wyzwanie i konieczność

29.04.2025

29 kwietnia 2025 r. Wrocław był miejscem debaty o przyszłości transportu kolejowego w Europie. Konferencja pt. ,,Konkurencyjność transportu kolejowego - wyzwanie i konieczność'', zorganizowana w ramach polskiej prezydencji w Radzie UE, zgromadziła przedstawicieli ministerstw transportu państw UE, administracji publicznej, operatorów kolejowych, zarządców infrastruktury oraz organizacji międzynarodowych. Eksperci i decydenci wspólnie dyskutowali na temat aktualnych trendów, roli kolei w europejskim systemie transportowym oraz działań niezbędnych do zwiększenia jej konkurencyjności. Wśród prelegentów byli m.in. minister infrastruktury Dariusz Klimczak i wiceminister Piotr Malepszak.

Family photo podczas konferencji „Konkurencyjność transportu kolejowego – wyzwanie i konieczność”
- Kolej to plan dla pokoleń Europejczyków. Naszym wspólnym celem jest zapewnienie obywatelom transportu niezawodnego, przyjaznego i przystępnego cenowo. Wierzę, że pociąg w kierunku rozwoju europejskiej konkurencyjności wyjedzie właśnie ze stacji Wrocław Główny – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Cztery panele tematyczne i rozmowy na najwyższym szczeblu

Wydarzenie we Wrocławiu to istotny krok w kierunku budowania wspólnej strategii rozwoju transportu kolejowego w Europie – opartej na współpracy, nowoczesnych technologiach i zrównoważonym podejściu.

W pierwszym panelu dyskusyjnym „Kolej Dużych Prędkości w Europie – wyzwania i perspektywy” rozmawiano o przyszłości, planach i warunkach koniecznych do rozwoju szybkich połączeń kolejowych oraz ich wpływu na mobilność między państwami członkowskimi UE. W ramach debaty „Wielowymiarowa konkurencyjność kolei” omówiono aspekty technologiczne, środowiskowe, ekonomiczne i społeczne decydujące o atrakcyjności tego środka transportu. Panel pt. „Przyszłe finansowanie infrastruktury transportu kolejowego” był okazją do wymiany doświadczeń i opinii o innowacyjnych modelach finansowania oraz zaangażowaniu funduszy unijnych w rozwój infrastruktury kolejowej. Debata pt. „Czynniki kształtujące proces liberalizacji rynku kolejowego w UE” była przestrzenią do refleksji nad wpływem reform na dostępność, efektywność i jakość usług kolejowych w Europie.

Wrocławska konferencja była także okazją do spotkania ministrów państw UE odpowiedzialnych za kolejnictwo z przedstawicielami Wspólnoty Kolei Europejskich i Zarządców Infrastruktury (CER).

Zdjęcia (5)

{"register":{"columns":[]}}