W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Konsultacje ws. przepisów Pakietu Mobilności I oraz Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej

28.04.2021

Wyniki badań Komisji Europejskiej dotyczące wybranych przepisów Pakietu Mobilności I oraz reforma Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (SES) były konsultowane przez ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka z rumuńskim posłem do Parlamentu Europejskiego, koordynatorem Komisji Transportu i Turystyki (TRAN) Marianem-Jean Marinescu. Wideokonferencja w tej sprawie odbyła się 28 kwietnia 2021 r.

Konsultacje ws. przepisów Pakietu Mobilności I oraz Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej

O Pakiecie Mobilności I

W trakcie procesu przyjmowania unijnych przepisów o międzynarodowym transporcie drogowym pod nazwą Pakiet Mobilności I, Komisja Europejska zobowiązała się do przeprowadzenia dokładnej oceny prawdopodobnego wpływu dwóch przepisów (obowiązkowego powrotu pojazdu do państwa członkowskiego siedziby co osiem tygodni oraz stosowania ograniczeń wykonywania kabotażu w ramach drogowych odcinków transportu kombinowanego) na klimat, środowisko i jednolity rynek. 
 
Wyniki opublikowanych w lutym br. analiz zleconych przez KE potwierdziły stanowisko Polski oraz państw like-minded (Bułgarii, Cypru, Estonii, Litwy, Łotwy, Malty, Rumunii i Węgier) co do negatywnego wpływu ocenianych przepisów na klimat, środowisko i jednolity rynek. Wykazały jednoznacznie, że obowiązek powrotu pojazdu do państwa siedziby i restrykcje nałożone na operacje kabotażu w ramach drogowych odcinków transportu kombinowanego będą wpływać na wzrost emisji CO2 i innych toksycznych substancji (tlenków azotu - NOx i pyłów zawieszonych - PM 2.5) z sektora transportu. Stosowanie tych dwóch przepisów może skutkować w sumie emisją nawet do 3,3 miliona dodatkowych ton CO2 rocznie w Unii Europejskiej.
 

- Przyjęte przepisy spowodują znaczny wzrost dodatkowych emisji CO2 i innych szkodliwych dla zdrowia substancji, co będzie wyraźnie niezgodne z ambicjami Europejskiego Zielonego Ładu oraz z założeniami Strategii Zrównoważonej i Inteligentnej Mobilności. Wyrażam nadzieję na szybkie przeprowadzenie debaty w Radzie i w Parlamencie Europejskim w celu zmiany i naprawy obecnych przepisów - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Zaapelował do posła Marinescu o podjęcie stosownych działań w Parlamencie Europejskim, co spotkało się z pozytywną reakcją.

Reforma Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej

Drugim omówionym zagadnieniem była reforma Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (SES). 
 
Jest to inicjatywa Komisji Europejskiej, której  celem jest przede wszystkim zwiększenie przepustowości przestrzeni powietrznej, zapewnienie bezpieczeństwa w ruchu lotniczym oraz ograniczenie negatywnego oddziaływania lotnictwa na środowisko. W związku z pracami trwającymi obecnie w Radzie oraz Parlamencie Europejskim, a także mając na uwadze rangę planowanej reformy, minister Adamczyk przedstawił stanowisko Polski i zapewnił o gotowości Polski do poszukiwania rozwiązań najkorzystniejszych dla wszystkich użytkowników przestrzeni powietrznej. Wyraził też nadzieję, że Rada już w czerwcu   osiągnie porozumienie. 
Uzgodniono, że dalsze rozmowy prowadzone będą w najbliższych dniach na poziomie roboczym. 

{"register":{"columns":[]}}