W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Krajowy Program Kolejowy minął półmetek

18.02.2019

Realizacja Krajowego Programu Kolejowego - największego w historii programu inwestycyjnego na polskiej kolei, przekroczyła 60%. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyła i rozliczyła projekty o wartości ok. 10 mld zł, w realizacji są projekty o wartości 32 mld zł. PKP PLK równocześnie przygotowuje zadania na nową perspektywę finansową UE. W konferencji podsumowującej realizację KPK uczestniczył 18 lutego 2019 r. wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Krajowy Program Kolejowy na półmetku

Krajowy Program Kolejowy (KPK) to 220 projektów za ponad 66 mld zł, w ramach których zmodernizowanych zostanie m.in. 9 tys. km torów. To ogromne przedsięwzięcie realizowane jest przy utrzymaniu rozkładu jazdy pociągów pasażerskich i zapewnieniu przewozu towarów. Blisko 2/3 inwestycji KPK (ponad 40 mld zł) jest albo zrealizowanych, albo  w trakcie realizacji. W poprzedniej perspektywie finansowanej wartość zrealizowanych przedsięwzięć wyniosła 22,7 mld zł.

- Kolej jest najlepszym środkiem transportu publicznego, ponieważ jest komfortowa i ekologiczna – powiedział podczas otwarcia konferencji wiceminister A. Bittel. Podkreślił znaczenie dialogu z wykonawcami inwestycji, który jest prowadzony w ramach Forum Inwestycyjnego.  

 

- Jeszcze niedawno zastanawiano się, czy damy radę zrealizować cały Krajowy Program Kolejowy. Dzisiaj widzimy, że moglibyśmy zrealizować nawet więcej zadań. Dążymy do celu, jakim jest bezpieczna, komfortowa i punktualna polska kolej – stwierdził minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

 

W porównaniu z poprzednią perspektywą, PLK mają ponad 3-krotnie więcej podpisanych umów z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinasowanie inwestycji ze środków unijnych. Na koniec piątego roku trwania perspektywy 2014-2020, PKP LK ma zawarte z CUPT umowy o wartości dofinansowania z UE 29,8 mld zł, co stanowi 85% dostępnej alokacji środków UE. W analogicznym momencie poprzedniej perspektywy, umowy o dofinansowanie były zawarte na wartość jedynie 26% dostępnej alokacji.

Na koniec piątego roku trwania perspektywy 2014-2020 PLK zrealizowała rosnąco nakłady na poziomie 18 mld zł, co stanowi 28% nakładów z KPK. W analogicznym momencie poprzedniej perspektywy wartość zrealizowanych rosnąco nakładów wyniosła 5,6 mld zł  i stanowiła 15% kwoty nakładów zaplanowanych do realizacji w Wieloletnim Programie Inwestycji Kolejowych z 2011 r.

- PKP Polskie Linie Kolejowe SA znajdują rozwiązania dla problemów, które pojawiają się w procesie inwestycyjnym, m.in. dzięki stałej współpracy z wykonawcami i producentami, poszukiwaniu skutecznych rozwiązań w zakresie wadiów, wysokości zabezpieczeń dobrego wykonania i waloryzacji kontraktów. Równocześnie, dzięki odpowiednio wczesnemu rozpoczęciu etapu przygotowania inwestycji, spółka będzie gotowa do płynnego wejścia w nową perspektywę bez ograniczania ciągłości i skali projektów – ocenił Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

Przygotowania do nowej perspektywy

PKP PLK SA szykują się już do nowej unijnej perspektywy finansowej. Od dwóch lat przygotowywane są studia wykonalności i dokumentacje projektowe. W 2021 r., wraz z rozpoczęciem nowego okresu, PLK  będą gotowe do ogłaszania przetargów o wartości ponad 40 mld zł. Do realizacji są już wyselekcjonowane także kolejne przedsięwzięcia. Ich szacunkowa wartość przekracza 50 mld zł. Prace przygotowawcze rozpoczną się po uzgodnieniach pomiędzy Ministerstwem Infrastruktury a PKP PLK SA.

Konferencja „Największe inwestycje kolejowe, Krajowy Program Kolejowy, wyzwania, problemy rozwiązania”  została zorganizowana przez PKP PLK SA. Podczas czterech sesji dyskutowano m.in. o jakości projektów inwestycyjnych, możliwościach producentów sprzętu i urządzeń kolejowych, potencjale i zaangażowaniu wykonawców robót oraz sprawności prowadzenia ruchu kolejowego w warunkach intensywnych prac na liniach kolejowych. W konferencji uczestniczyło ponad 200 przedstawicieli wykonawców, producentów oraz pomiotów zaangażowanych w prace w ramach KPK.

{"register":{"columns":[]}}