Lepsze połączenia kolejowe w województwie lubuskim
05.09.2025
Po wielu latach pociągi będą mogły wrócić na trasę między Gorzowem Wielkopolskim a Międzychodem. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe podpisała umowę za prawie 20 mln zł na projekt rewitalizacji tej linii. Wraz z reaktywacją połączeń na odcinku Szamotuły - Międzychód powstanie ciąg kolejowy z Poznania do Gorzowa Wielkopolskiego.
Na trzech liniach kolejowych: Gorzów Wielkopolski – Skwierzyna (nr 367), Skwierzyna – Międzychód (nr 363) i Szamotuły – Międzychód (nr 368), dokumentacja projektowa uwzględni nowe, lepsze parametry. Docelowo trasy będą zelektryfikowane i dostosowane do prędkości 160 km/h, o 40 km/h wyższej niż pierwotnie zakładano. Najszybsze pociągi (z postojami w Szamotułach, Sierakowie, Międzychodzie i Skwierzynie) pokonają tę trasę w 78 min, a składy regionalne w 120 min, natomiast analogiczne przejazdy na odcinku Międzychód – Gorzów Wielkopolski szacowane są na 31 min i 57 min. To znacznie szybciej niż przed zawieszeniem połączeń, kiedy czas przejazdu między Międzychodem a Gorzowem Wielkopolskim wahał się od 1:30 do 2:30 h.
Dokumentacja projektowa określi optymalny zakres prac niezbędnych do reaktywacji niewykorzystywanej w ruchu od 1995 r. linii Skwierzyna – Międzychód. Na ok. 30 km zarządca infrastruktury zamierza przebudować tor i zamontować nowoczesne urządzenia sterowania. Dokumentacja określi również zakres prac niezbędny do podniesienia parametrów eksploatacyjnych linii kolejowej nr 367 na odcinku Skwierzyna – Gorzów Wielkopolski – to kolejne 28 km. W podobny sposób zmodernizowany zostanie także 6 km odcinek Gorzów Wielkopolski Wieprzyce – Gorzów Wielkopolski Strefa Ekonomiczna (nr 415).
Przygotowane zostaną perony między Gorzowem Wielkopolskim, Strefą Ekonomiczną a Międzychodem – do pociągów będzie można wygodnie wsiąść w Wierzbnie, Rokitnie, Goraju, Przytocznej i Chełmsku, a także w Trzebieszewie, Brzozowcu Gorzowski, Deszcznie i Gorzowie Wielkopolskim (Karnin, Zieleniec, Zamoście i Wieprzyce). Dostęp do kolei ułatwią ponadto nowe przystanki: Gorzów Wielkopolski Zachód, Gorzów Wielkopolski Zakanale i Gorzów Wielkopolski Strefa Ekonomiczna. Wszystkie perony będą wyposażone w wiaty, ławki i czytelne oznakowanie. Na antypoślizgowej nawierzchni znajdą się pomocne dla osób niewidomych ścieżki naprowadzające, a ułatwieniem dla pasażerów mających trudności z poruszaniem się będą pochylnie. W rezultacie kolej będzie łatwo dostępna dla każdego.
Dokumentacja dla projektu „Prace na linii nr 363 na odcinku Skwierzyna – Międzychód” pozwoli na ogłoszenie przetargu na wykonawcę prac budowlanych na trasie. Przewidywany termin uzyskania opracowania to I kw. 2028 r.
W województwie lubuskim, dzięki programowi „Kolej Plus”, po 30 latach przywrócone zostaną także połączenia między Lubskiem a Bieniowem (lk nr 275, Wrocław Muchobór – Gubinek). Tor na ok. 18 km będzie przebudowany i przystosowany do przejazdów pociągów spalinowych z prędkością 120 km/h. Nowa „mijanka” w Letnicy pozwoli włączyć rewitalizowaną trasę w linię Zielona Góra Główna – Żary (nr 370), a w efekcie umożliwi dojazd z Lubska do Zielonej Góry. Dobrą obsługę podróżnych zapewnią perony w Lubsku (Lubsko Karaś, Lubsko, Lubsko Wschodnie), Budziechowie, Jasieniu, Bieszkowie, Biedrzychowicach Dolnych oraz wyremontowana stacja Bieniów. Zakończenie wszystkich prac w ramach projektu „Rewitalizacja linii nr 275 na odcinku Bieniów – Lubsko wraz z budową przystanków w m. Budziechów, Jasień i Bieszków” powinno nastąpić pod koniec 2028 r.