W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Lepsze połączenia kolejowe w województwie lubuskim

05.09.2025

Po wielu latach pociągi będą mogły wrócić na trasę między Gorzowem Wielkopolskim a Międzychodem. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe podpisała umowę za prawie 20 mln zł na projekt rewitalizacji tej linii. Wraz z reaktywacją połączeń na odcinku Szamotuły - Międzychód powstanie ciąg kolejowy z Poznania do Gorzowa Wielkopolskiego.

Po wielu latach pociągi będą mogły wrócić na trasę między Gorzowem Wielkopolskim a Międzychodem.
– Projektujemy już trasę na wielkopolskim odcinku, teraz zaczynamy szykować dokumentację dla lubuskiego fragmentu. Co ważne, na obu komponentach osi wprowadzamy wyższe parametry, co pozwoli osiągnąć możliwie jak najlepsze efekty dla podróżnych. Wydatkując środki publiczne niezmiennie przyświeca nam bowiem jeden cel: tworzenie infrastruktury najwyższej jakości. Podniesienie prędkości i elektryfikacja to gwarancja szybkich, niezawodnych i bardziej komfortowych przejazdów, a właśnie na takiej kolei nam zależypowiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.


Na trzech liniach kolejowych: Gorzów Wielkopolski – Skwierzyna (nr 367), Skwierzyna – Międzychód (nr 363) i Szamotuły – Międzychód (nr 368), dokumentacja projektowa uwzględni nowe, lepsze parametry. Docelowo trasy będą zelektryfikowane i dostosowane do prędkości 160 km/h, o 40 km/h wyższej niż pierwotnie zakładano. Najszybsze pociągi (z postojami w Szamotułach, Sierakowie, Międzychodzie i Skwierzynie) pokonają tę trasę w 78 min, a składy regionalne w 120 min, natomiast analogiczne przejazdy na odcinku Międzychód – Gorzów Wielkopolski szacowane są na 31 min i 57 min. To znacznie szybciej niż przed zawieszeniem połączeń, kiedy czas przejazdu między Międzychodem a Gorzowem Wielkopolskim wahał się od 1:30 do 2:30 h.

– Kolej łączy, ale żeby tak było w rzeczywistości, konieczna jest szersza i kompleksowa perspektywa. Z tego względu, po gruntownej analizie, poprawiliśmy pierwotne założenia, wprowadzając do dokumentacji projektowej lepsze parametry. Dzięki temu umożliwimy sprawne przejazdy pociągów nie tylko w ruchu regionalnym, ale i ruchu międzywojewódzkim. W rezultacie chcemy, aby za kilka lat odcinek Poznań – Gorzów Wielkopolski podróżni mogli sprawnie i wygodnie przejechać nowoczesnym pociągiem zasilanym trakcją elektryczną – stwierdził prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA, Piotr Wyborski.


Dokumentacja projektowa określi optymalny zakres prac niezbędnych do reaktywacji niewykorzystywanej w ruchu od 1995 r. linii Skwierzyna – Międzychód. Na ok. 30 km zarządca infrastruktury zamierza przebudować tor i zamontować nowoczesne urządzenia sterowania. Dokumentacja określi również zakres prac niezbędny do podniesienia parametrów eksploatacyjnych linii kolejowej nr 367 na odcinku Skwierzyna – Gorzów Wielkopolski – to kolejne 28 km. W podobny sposób zmodernizowany zostanie także 6 km odcinek Gorzów Wielkopolski Wieprzyce – Gorzów Wielkopolski Strefa Ekonomiczna (nr 415).

Przygotowane zostaną perony między Gorzowem Wielkopolskim, Strefą Ekonomiczną a Międzychodem – do pociągów będzie można wygodnie wsiąść w Wierzbnie, Rokitnie, Goraju, Przytocznej i Chełmsku, a także w Trzebieszewie, Brzozowcu Gorzowski, Deszcznie i Gorzowie Wielkopolskim (Karnin, Zieleniec, Zamoście i Wieprzyce). Dostęp do kolei ułatwią ponadto nowe przystanki: Gorzów Wielkopolski Zachód, Gorzów Wielkopolski Zakanale i Gorzów Wielkopolski Strefa Ekonomiczna. Wszystkie perony będą wyposażone w wiaty, ławki i czytelne oznakowanie. Na antypoślizgowej nawierzchni znajdą się pomocne dla osób niewidomych ścieżki naprowadzające, a ułatwieniem dla pasażerów mających trudności z poruszaniem się będą pochylnie. W rezultacie kolej będzie łatwo dostępna dla każdego.

Dokumentacja dla projektu „Prace na linii nr 363 na odcinku Skwierzyna – Międzychód” pozwoli na ogłoszenie przetargu na wykonawcę prac budowlanych na trasie. Przewidywany termin uzyskania opracowania to I kw. 2028 r.

W województwie lubuskim, dzięki programowi „Kolej Plus”, po 30 latach przywrócone zostaną także połączenia między Lubskiem a Bieniowem (lk nr 275, Wrocław Muchobór – Gubinek). Tor na ok. 18 km będzie przebudowany i przystosowany do przejazdów pociągów spalinowych z prędkością 120 km/h. Nowa „mijanka” w Letnicy pozwoli włączyć rewitalizowaną trasę w linię Zielona Góra Główna – Żary (nr 370), a w efekcie umożliwi dojazd z Lubska do Zielonej Góry. Dobrą obsługę podróżnych zapewnią perony w Lubsku (Lubsko Karaś, Lubsko, Lubsko Wschodnie), Budziechowie, Jasieniu, Bieszkowie, Biedrzychowicach Dolnych oraz wyremontowana stacja Bieniów. Zakończenie wszystkich prac w ramach projektu „Rewitalizacja linii nr 275 na odcinku Bieniów – Lubsko wraz z budową przystanków w m. Budziechów, Jasień i Bieszków” powinno nastąpić pod koniec 2028 r.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}