W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Lepszy dojazd pociągów towarowych do portów

19.08.2025

Poprawa kolejowego dostępu do portów morskich nad Bałtykiem to jedno z największych wyzwań inwestycyjnych, realizowanych w ostatnich latach przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Dzięki realizowanym pracom do nabrzeży w Gdańsku i Gdyni dojeżdża więcej dłuższych i cięższych pociągów, przewożących więcej towarów najbardziej ekologicznym środkiem transportu, jakim jest kolej. To nie koniec zadań zmierzających do poprawy przepustowości na sieci linii kolejowych w kierunku portów.

Ministrowie Piotr Malepszak oraz Jacek Karnowski wzięli udział w konferencji dot. integracji transportu kolejowego z logistyką portową.
- Nie ma lepszego środka transportu na Pomorze jak kolej. Jednak przyspieszamy nie tylko transport pasażerski, ale także towarowy, co potwierdzają prowadzone i planowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe inwestycje – powiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.


Wzrost roli kolei ma pozytywny wpływ na środowisko i ograniczenie liczbę pojazdów ciężarowych na drogach. Dzięki wymianie torów i rozjazdów, elektryfikacji, zabudowie nowych urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym oraz budowie i remontowi obiektów inżynieryjnych, wzrosła przepustowość przyportowych stacji kolejowych. Wartość prac wyniosła łącznie ok. 3,3 mld zł (z dofinansowaniem ze środków instrumentu finansowego CEF – Łącząc Europę).

Istotne znaczenie dla planów rozwojowych portu w Gdyni ma modernizacja linii kolejowej nr 201 na trasie Bydgoszcz – Trójmiasto. Inwestycja rozpoczęła się w 2021 r. od prac na liniach stycznych. We wrześniu 2024 r. spółka PKP PLK podpisała umowę na realizację robót na odcinku Somonino – Gdańsk Osowa wraz z elektryfikacją linii nr 229 na odcinku Glincz – Kartuzy o wartości ponad 1,2 mld zł, a w grudniu umowę dotyczycącą robót na odcinku Kościerzyna – Somonino (linia kolejowa nr 201) oraz Somonino – Kartuzy (linia kolejowa nr 214) o wartości blisko 1,3 mld zł. Zakończenie prac na tych odcinkach planowane jest w 2028 r. Na pozostałych odcinkach, tj. Gdańsk Osowa – Gdynia Główna oraz Kościerzyna – Maksymilianowo (w ramach 4 kontraktów) realizacja robót wraz z pozyskaniem kompletu dopuszczeń planowana jest w latach 2025-2032. Rozbudowa infrastruktury poprawi przepustowość linii, po której będzie mogło kursować także więcej pociągów towarowych. Zwiększy to potencjał portu w Gdyni i przełoży się na rozwój gospodarki Trójmiasta i całego regionu.

Spółka PKP PLK przygotowuje się również do ogłoszenia postępowania przetargowego na wyłonienie wykonawcy (w formule projektuj i buduj) dla zadania dotyczącego zwiększenia przepustowości ciągu komunikacyjnego Tczew – Gdynia na odcinku Pszczółki – Pruszcz Gdański. W ramach zadania planuje powstanie na tym odcinku 4-torowego układu, który ułatwi dojazd towarów koleją do portu w Gdańsku, jednocześnie stwarzając możliwość dla polepszenia oferty pasażerskiej i poprawy dostępności komunikacyjnej Trójmiasta z resztą kraju. Realizacja robót budowlanych planowana jest w latach 2028-2030.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}