Lodołamacze przepłyną Odrą pod mostem drogowym w Krośnie Odrzańskim. Powstanie obwodnica miasta
12.05.2025
Zakończyły się ostatnie prace porządkowe oraz odbiory techniczne podwyższonego mostu na drodze krajowej nr 29 w Krośnie Odrzańskim. Trwa też budowa obwodnicy miasta, w ciągu której powstanie nowy 400-metrowy most. Inwestycje wizytował 12 maja 2025 r. minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Przebudowa zabytkowego mostu w Krośnie Odrzańskim miała na celu na podniesienie konstrukcji przęseł, aby uzyskać odpowiedni prześwit dla prowadzenia skutecznych akcji lodołamania i zapobiegania powodziom zatorowym. Została zrealizowana przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu, w porozumieniu z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad.
Koszt przebudowy zabytkowego mostu to prawie 117 mln zł, wykonawcą robót budowlanych był Strabag. Prace objęły przede wszystkim remont stalowej konstrukcji przęseł mostu, wzmocnienie oraz przebudowę istniejących podpór i budowę tymczasowego mostu objazdowego.
Inwestycja była realizowana w ramach Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły (POPDOW), współfinansowanego przez Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju, Bank Rozwoju Rady Europy, jak również przy wsparciu środków z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2022 oraz z budżetu państwa.
Inwestycje przeciwpowodziowe uchroniły Krosno Odrzańskie przed skutkami powodzi
Krosno Odrzańskie nie ucierpiało tak znacząco jak inne miejscowości w wyniku zeszłorocznej powodzi dzięki zrealizowanym inwestycjom przeciwpowodziowym – budowie 9 nowych opaskowych wałów przeciwpowodziowych o łącznej długości 5,8 km, murów oporowych i systemów mobilnej ochrony przeciwpowodziowej oraz rozbudowie lub przebudowie kanałów ulgi o łącznej długości 2,7 km.
Nowo powstałe wały i zabezpieczenie mobilnymi systemami ochrony przeciwpowodziowej oraz wykonanie tymczasowego zabezpieczenia z big bagów (grobli) pozwoliły ochronić przed zalaniem dolną, zagrożoną część miasta.
Budowa obwodnicy Krosna Odrzańskiego w ciągu DK29
Obwodnica będzie jednojezdniową, dwupasową drogą klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego) o długości 11,3 km i będzie biegła w nowym śladzie, omijając Krosno Odrzańskie od strony północnej i wschodniej. Jej początek zlokalizowany będzie na DK29 w rejonie Osiecznicy, a koniec na DK32 w rejonie Połupina. W ramach inwestycji powstanie 40 obiektów inżynierskich (wiadukty, mosty, przepusty, w tym obiekt mostowy o długości blisko 400 m) oraz cztery ronda – na włączeniach do istniejącej drogi i na skrzyżowaniach z drogą wojewódzką i powiatową. Przebudowane zostaną odcinki istniejących dróg w miejscach połączenia z obwodnicą, powstaną także urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
7 marca 2024 r. podpisano umowę z wykonawcą na zaprojektowanie i wybudowanie drogi. Wartość robót budowlanych to ponad 305 mln zł. Zakończenie prac i oddanie obwodnicy do użytku planowane jest na grudzień 2027 r.