W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Minister Arkadiusz Marchewka spotkał się z prezesem największego armatora kontenerowego świata

21.08.2025

21 sierpnia 2025 r. w Ministerstwie Infrastruktury odbyło się spotkanie wiceministra infrastruktury Arkadiusza Marchewki z prezesem Mediterranean Shipping Company (MSC) Sorenem Toftem. Rozmowy dotyczyły obecności MSC w Polsce, dalszych planów rozwoju serwisów oceanicznych oraz roli polskich portów w globalnej sieci transportowej.

Spotkanie wiceministra infrastruktury Arkadiusza Marchewki z prezesem Mediterranean Shipping Company (MSC) Sorenem Toftem
– Polskie porty przeładowują coraz więcej kontenerów. W pierwszym półroczu obsłużyły 1,88 mln TEU, co oznacza wzrost o 21% rok do roku. Już teraz przekroczyliśmy wynik całego ubiegłego roku, który był rekordowy – podkreślił wiceminister A. Marchewka.

Dynamiczny rozwój portów, w połączeniu z realizacją ambitnych inwestycji infrastrukturalnych sprawia, że Polska staje się coraz ważniejszym partnerem dla największych firm żeglugowych na świecie.

– To dzięki tym inwestycjom Polska przyciąga największe firmy, które dostrzegają nasze rosnące znaczenie na rynku transportowym w całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej – zaznaczył wiceminister Marchewka.


Podkreślił także wagę strategicznego partnerstwa z Mediterranean Shipping Company.

– Doceniamy, że MSC nie tylko łączy polskie porty z globalną siecią, ale także buduje ich rangę i znaczenie w światowym handlu. Jesteśmy przekonani, że ta współpraca będzie się pogłębiać, przynosząc korzyści obu stronom – dodał wiceminister.


Wskazał również na rosnącą rolę polskich portów w regionie.

– Polskie porty morskie odgrywają dziś rolę znacznie wykraczającą poza granice naszego kraju – stały się strategiczną bramą handlową dla całej Europy Środkowo-Wschodniej. W ciągu dwóch dekad ich przeładunki potroiły się, osiągając w 2024 roku 136,6 milionów ton. Gdańsk obsłużył aż 77,4 milionów ton, Gdynia przeładowała blisko 27 milionów ton i przygotowuje się do budowy Portu Zewnętrznego, który zwiększy jej możliwości o dodatkowe 2,5 miliona TEU – powiedział A. Marchewka.

 

– Te imponujące inwestycje są wspierane przez modernizację infrastruktury kolejowej i drogowej, co pozwala naszym portom pełnić funkcję nowoczesnych centrów intermodalnych. Dzięki temu towary płynące z Azji i Ameryk trafiają przez Gdańsk i Gdynię nie tylko do Polski, lecz także do Czech, Słowacji, Ukrainy czy południowych Niemiec – dodał.


Zaznaczył przy tym, że przewagą polskich portów jest ich uniwersalny charakter. To dziś filar naszego PKB, bezpieczeństwa energetycznego i ekonomicznego, a jednocześnie dobro wspólne całego regionu. Z każdym rokiem umacniają swoją pozycję, stając się coraz silniejszą bramą handlową Europy Środkowo-Wschodniej.

Mediterranean Shipping Company to największy armator kontenerowy świata, posiadający flotę ponad 800 statków o łącznej pojemności 5–6 mln TEU. W Polsce działa od 1998 roku, z główną siedzibą w Gdyni i biurem w Warszawie. Od ponad dwóch dekad MSC wspiera polski handel zagraniczny, wzmacniając rolę naszych portów w globalnej wymianie handlowej.

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}