W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Mniej ofiar wypadków drogowych w Europie, ale wiele jeszcze do zrobienia

23.05.2025

Strategie bezpiecznego ruchu na drogach UE, nowoczesne technologie stosowane w pojazdach, a także transport autonomiczny i infrastruktura drogowa to najważniejsze kwestie, jakimi w Gdańsku zajmowała się grupa wysokiego szczebla UE ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Grupa wysokiego szczebla UE ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego

Wdrażane w całej UE strategie bezpieczeństwa ruchu drogowego mają na celu wyeliminowanie wypadków śmiertelnych i ciężkich na europejskich drogach. Programy te, zarówno narodowy, jak i unijne, opracowywane zostały w oparciu o doświadczenia z prowadzonych akcji prewencyjnych, z uwzględnieniem najnowszych badań i trendów. Przedstawiciele państw członkowskich UE mieli okazję wymienić się doświadczeniami na temat poszczególnych strategii, a także rozwiązań prawnych, które wpływają na zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych i poważnych obrażeń na sieci drogowej Unii Europejskiej.

— W ostatniej dekadzie Polska znacząco poprawiła bezpieczeństwo ruchu drogowego, osiągając spadek liczby ofiar śmiertelnych o 47 procent. Nasze doświadczenia i praktyczne działania w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego mogą inspirować i wspierać inicjatywy podejmowane w innych państwach Unii Europejskiej — powiedział wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.


Komisja Europejska ponadto przekazała informacje o aktualnych pracach legislacyjnych, w tym nad pakietem przepisów dotyczącym zdatności do ruchu drogowego, który będzie regulował m.in. kwestie kontroli technicznej pojazdów i ich dopuszczalności do ruchu. Planowano też dalsze działania dotyczące pakietu bezpieczeństwa ruchu drogowego 2023, w skład którego wchodzi dyrektywa w sprawie prawa jazdy, w sprawie ogólnounijnych skutków zakazów prowadzenia pojazdów oraz w sprawie transgranicznej wymiany informacji, dotyczącej przestępstw lub wykroczeń przeciwko bezpieczeństwu ruchu drogowego.

Dzielono się również doświadczeniami we wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań BRD w budowie infrastruktury drogowej oraz wpływu na bezpieczeństwo ruchu samochodów autonomicznych oraz wyposażonych w technologię telematyczną.

Posiedzenie grupy wysokiego szczebla UE ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego odbyło się równolegle z XV międzynarodową konferencją bezpieczeństwa ruchu drogowego GAMBIT 2025.

Grupa wysokiego szczebla UE ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego jest formalną grupą ekspertów KE i składa się z przedstawicieli każdej z administracji krajowych państw UE. W spotkaniu w Gdańsku zorganizowanym 23 maja 2025 r. w ramach polskiej prezydencji w radzie UE uczestniczyli m.in. przedstawiciele Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz Ministerstwa Infrastruktury.         

{"register":{"columns":[]}}