W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Most nad Kanałem Żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną zyskał patrona

25.10.2021

Most Południowy w ciągu drogi wojewódzkiej nr 501 na terenie budowy związanej z przekopem Mierzei Wiślanej zyskał patrona. Został nim były prezydent Elbląga, Jerzy Wilk. 25 października 2021 r., w obecności premiera Mateusza Morawieckiego, wicepremiera Jarosława Kaczyńskiego oraz wiceministra infrastruktury Marka Gróbarczyka, odsłonięto pamiątkową tablicę.

Most nad Kanałem Żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną zyskał patrona
– Jerzy Wilk niestrudzenie popierał inicjatywę przekopu Mierzei Wiślanej oraz działał na jej rzecz. Jego poświęcenie zaowocowało realizacją marzenia pokoleń mieszkańców regionu. Wielkimi krokami zbliża się zakończenie tej kluczowej inwestycji – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

 

Zmarły w 2021 roku Jerzy Wilk, w latach 2013-2014 prezydent Elbląga, a następnie poseł ziemi elbląskiej, przez wiele lat był orędownikiem budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną.

Przekop Mierzei Wiślanej. Intensywne prace od Zatoki po Zalew

Przekop Mierzei Wiślanej jest pierwszym etapem ustanowienia nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga. Kluczowy, 25-kilometrowy odcinek od przekopu do Elbląga stanowi największe wyzwanie inżynieryjno-budowlane. Na obecnym etapie prac zakończono zasypywanie grodzy we wschodniej części portu osłonowego na Zatoce Gdańskiej, a w zachodniej części nastąpi to w najbliższym czasie. W obu częściach zakończono też m.in. wbijanie stalowych ścianek szczelnych.

Trwa wykonywanie narzutu z kamienia i układanie betonowych bloków, które ochronią konstrukcję falochronów przed niszczycielskim działaniem wezbrań sztormowych. Budowa na Mierzei Wiślanej jest pierwszą w Polsce i drugą w Europie, na której zastosowano tę unikalną technologię zabezpieczającą falochrony.

Równocześnie stale odbywa się dostawa i montaż prefabrykatów muru oporowego.

W rejonie budowanego kanału żeglugowego oraz śluzy montowane jest wyposażenie hydrotechniczne. Intensywne prace trwają także w samej śluzie. Montowane są również obrzeża kamienne oraz szyny na bramie północnej, a także obrzeża stalowe na bramie południowej.

Zakończono budowę oczepów nabrzeża w części południowej. Trwa wykonywanie oczepów nabrzeża w części północnej. Budowane są też pochylnie dla zwierząt.

W ramach inwestycji na mierzei powstają także dwa mosty obrotowe, które będą otwierane naprzemiennie, co pozwoli na zachowanie nieprzerwanego ruchu samochodowego. Most Południowy w ciągu drogi wojewódzkiej 501 oddano do użytku w czerwcu bieżącego roku. Most Północny jest obecnie wykańczany – przeprowadzane są testy i regulacje mechanizmów ruchomych mostu. Oba obiekty są identyczne konstrukcyjnie i unikatowe w skali kraju, ponieważ są jednymi z najdłuższych (ponad 60 m) mostów obrotowych w Polsce, a masa konstrukcji stalowej to ok. 550 ton.

Powstająca sztuczna wyspa na Zalewie Wiślanym docelowo będzie miała 181 hektarów – cały ten obszar będzie pozostawał do dyspozycji ptaków. W ramach budowy wyspy postępują prace związane z pogrążaniem ścianek szczelnych. Trwają też inne prace, m.in. roboty związane z zasypywaniem grobli wyspy. Wykonywany jest narzut z kamienia hydrotechnicznego.

W kolejnych miesiącach przewiduje się m.in. zasypanie grodzy na Falochronie Zachodnim, dalsze roboty w rejonie kanału i śluzy oraz na sztucznej wyspie, a także wykończenie Mostu Północnego. Kontynuowane będą prace związane z budową sieci elektroenergetycznych i teletechnicznych, lokalnych rozdzielnic Nadrzędnego Systemu Sterowania czy kanalizacji deszczowej we wschodnim rejonie śluzy oraz wzdłuż nabrzeża postojowego.

Pierwsze jednostki będą mogły przepłynąć przez kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną w 2022 r.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}