W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Na A4 od Krakowa do Tarnowa powstanie trzeci pas

20.11.2023

Rozpoczynają się prace przygotowawcze do rozbudowy kolejnego odcinka autostrady A4. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zatwierdził 20 listopada 2023 r. Program Inwestycji obejmujący opracowanie dokumentacji dla rozbudowy trasy na odcinku Kraków - Tarnów.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zatwierdził 20 listopada 2023 r. Program Inwestycji obejmujący opracowanie dokumentacji dla rozbudowy trasy na odcinku Kraków - Tarnów
— Wiele odcinków obecnie istniejącej sieci autostrad i dróg ekspresowych w najbliższym czasie, w wyniku spodziewanego dalszego wzrostu natężenia ruchu, wyczerpie możliwości sprawnego prowadzenia transportu. Podobnie jest w przypadku autostrady A4, dlatego reagujemy z wyprzedzeniem i rozpoczynamy prace przygotowawcze związane z dobudowaniem trzeciego pasa na obu jezdniach A4 pomiędzy Krakowem a Tarnowem — powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.


Autostrada A4 to jedna z najważniejszych arterii komunikacyjnych w Polsce, łącząca zachodnią i wschodnią granicę kraju. To także najważniejsza droga w Małopolsce. Potwierdzają to dane Generalnego Pomiaru Ruchu, przeprowadzone na odcinku między Krakowem a Tarnowem po raz pierwszy w 2015 roku, trzy lata po połączeniu tych miast autostradą. Wtedy poruszało się nim od 18 tys. (odcinek Tarnów Zachód – Tarnów Centrum) do 34 tys. pojazdów na dobę (odcinek Bieżanów – Targowisko). Kolejny pomiar, przeprowadzony w latach 2020-2021, pokazał ogromny, prawie dwukrotny wzrost liczby samochodów korzystających z tej trasy. Na odcinku Bieżanów – Targowisko były to już prawie 64 tys. pojazdów (wzrost o 87 proc.), a na przebiegającej wzdłuż granic Tarnowa autostradzie A4 ponad 31 tys. aut (więcej o 74 proc.).

Wzrost liczby samochodów korzystających z autostrady nie pozostaje bez wpływu na jej przepustowość i komfort jazdy. Więcej samochodów to mniejsza płynność ruchu, częstsze korki i ryzyko kolizji. Analizy GDDKiA wskazują, że w 2037 roku między węzłami Kraków Bieżanów i Targowisko poruszać się będzie od 72 do 82 tys. pojazdów, a autostradą wokół Tarnowa od 37 do 41 tys. samochodów na dobę.

Przeanalizowane zostaną również możliwości poprawy płynności ruchu na autostradzie A4 w granicach Krakowa, pomiędzy ul. Kąpielową (między węzłami Kraków Południe i Kraków Łagiewniki) a węzłem Kraków Bieżanów. Na tym odcinku już dziś kierowcy mają do dyspozycji po trzy pasy ruchu w każdym kierunku.

Program Inwestycji

Podpisany przez Ministra Infrastruktury dokument pozwala na przygotowanie i ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie koncepcji rozbudowy autostrady (Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami Koncepcji programowej) oraz uzyskanie decyzji środowiskowej. Wykonanie tych prac zaplanowano do 2028 roku, a realizację inwestycji na lata 2031-2034.

Rozbudowa autostrady A4 o dodatkowe pasy ruchu, zgodnie z zapisami w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r., zaplanowana jest na blisko 460-kilometrowym odcinku pomiędzy Krzyżową a Tarnowem. Rozpoczęły się już prace nad dokumentacją przygotowawczą dla odcinka od Krzyżowej do węzła Wrocław Wschód oraz pomiędzy węzłami Balice i ul. Kąpielową w Krakowie. Dla odcinków od granicy województwa opolskiego i śląskiego do Krakowa Minister Infrastruktury niedawno podpisał Programy Inwestycji na opracowanie dokumentacji.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}