W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Najważniejszy pierwszy (k)rok! Podsumowanie 12 miesięcy funkcjonowania Kanału Żeglugowego na Mierzei Wiślanej

18.09.2023

Postępy, wyzwania i perspektywy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną oraz wzrost aktywności żeglugowej w pierwszym roku funkcjonowania tej inwestycji były głównymi tematami konferencji prasowej, w której 18 września 2023 r. na terenie Kapitanatu Portu Nowy Świat wziął udział wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.

Najważniejszy pierwszy (k)rok! Podsumowanie 12 miesięcy funkcjonowania Kanału Żeglugowego na Mierzei Wiślanej

Rok temu, 17 września 2022 r. uruchomiona została pierwsza, najważniejsza część inwestycji polegającej na budowie drogi wodnej między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym. To historyczne osiągnięcie stanowi istotny krok w rozwoju infrastruktury wodnej Polski oraz wzmocnieniu naszej pozycji na arenie międzynarodowej jako kluczowego węzła żeglugowego w Europie Środkowej. Po raz pierwszy w powojennej historii Polski można swobodnie wpływać na Zalew Wiślany z pominięciem rosyjskiej strefy przybrzeżnej i bez konieczności proszenia o zgodę Federacji Rosyjskiej.

— Ta inwestycja to nie tylko sukces Polski, ale także całego regionu, który zyskał nową arterię żeglugową i szanse na rozwój gospodarczy. W tym miejscu chciałbym jeszcze raz podziękować wszystkim tym, którzy przyczynili się do powstania tej inwestycji. Jestem przekonany, że dzięki waszemu zaangażowaniu w dalszym ciągu będziemy kontynuować inwestycje w rozwój infrastruktury portowej i żeglugowej, aby jeszcze bardziej umocnić naszą pozycję jako kluczowego gracza w światowej żegludze — powiedział wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.

Wzrost ruchu żeglugowego

Od momentu ukończenia budowy kanału żeglugowego można zaobserwować wzrost liczby statków i jednostek żeglugowych, które korzystają z nowej trasy wodnej. Do tej pory z kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną skorzystało ponad 1770 jednostek pływających. Gdyby Kanał Żeglugowy nie powstał, każda z nich musiałaby uzyskać zgodę Federacji Rosyjskiej na wpłynięcie na Zalew Wiślany.

— Tylko w sierpniu tego roku z przekopu przez Mierzeję Wiślaną skorzystały 342 jednostki. Jest to rekord i mam nadzieję, że tendencja wzrostowa będzie się dalej utrzymywała. Pamiętajmy, że inwestycja pod nazwą „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” nie jest jeszcze w pełni ukończona. Pełny potencjał kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną zostanie osiągnięty dopiero po jej zakończeniu — stwierdził wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.


Kanał żeglugowy stanowi pierwszą część inwestycji polegającej na budowie drogi wodnej między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym. W ramach drugiego etapu trwa obudowa brzegów rzeki Elbląg, która jest zaawansowana w ponad 90 proc. Jego istotnym elementem jest most obrotowy w Nowakowie, który został oddany do użytkowania na początku lipca br. Zakończony został natomiast trzeci etap inwestycji, czyli pogłębienie toru wodnego na Zalewie Wiślanym i wykonanie oznakowania nawigacyjnego. W najbliższym czasie planowane jest ogłoszenie postępowania przetargowego na pozostałe roboty czerpalne na rzece Elbląg. Całość inwestycji ma zostać zakończona do końca 2024 r.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}