Nie ma silnej Europy bez silnej gospodarki morskiej - zakończyło się nieformalne spotkanie ministrów ds. morskich
16.05.2025
Rozwój projektów infrastrukturalnych poprawiających dostęp do portów morskich, przemysł offshore, strategia morska UE - to tylko niektóre tematy, o których dyskutowano podczas nieformalnego spotkania ministrów ds. morskich państw Unii Europejskiej podczas 11 edycji Międzynarodowego Kongresu Morskiego. To kolejne wydarzenie zorganizowane przez Ministerstwo Infrastruktury w ramach polskiej prezydencji w Radzie UE. Po Łodzi i Wrocławiu do grona europejskich stolic transportu dołączył Szczecin.
Uroczystego otwarcia Międzynarodowego Kongresu Morskiego dokonał premier Donald Tusk, który przypomniał, że Bałtyk to jeden z najcenniejszych polskich zasobów, a ambitne inwestycje na Pomorzu wzmocnią cały kraj. Zwrócił uwagę na kluczową rolę polskich portów w budowaniu siły gospodarczej kraju.
W swoim wystąpieniu premier RP podkreślił strategiczne znaczenie gospodarki morskiej dla bezpieczeństwa i suwerenności regionu, oraz że inwestycje w polskie porty to kwestia nie tylko interesu narodowego, ale także budowanie potęgi gospodarczej całej Europy. Zaznaczył, że wzmacnianie sektora gospodarki morskiej musi odbywać się w duchu repolonizacji, która jest strategią rządu we wszystkich obszarach inwestycyjnych.
Podczas otwarcia Międzynarodowego Kongresu Morskiego ogłoszono ważną decyzję o budowie nowego statku szkoleniowego – strategicznej inwestycji w przyszłość polskiej edukacji morskiej.
Gospodarzami spotkania ministrów UE ds. gospodarki morskiej byli minister infrastruktury Dariusz Klimczak oraz wiceminister Arkadiusz Marchewka.
Jak podkreślił minister Klimczak w wystąpieniu otwierającym spotkanie, głębokowodny terminal kontenerowy będzie mógł przyjąć największe kontenerowce: do Zespołu Portów Szczecin-Świnoujście będą mogły zawijać jednocześnie dwa kontenerowce o długości do 400 m oraz jeden 200 metrowy, które będą mogły być rozładowywane w tym samym czasie. Dodatkowo możliwe będzie również wykorzystanie terminalu jako wzmocnienia systemu obronnego państwa. ,,Bezpieczeństwo Europo!’’ - głosi hasło przewodnie prezydencji i traktujemy je jako zobowiązanie – podkreślił minister Dariusz Klimczak.
Dodał również, że powodzenie projektów morskich w poszczególnych krajach europejskich stanowi warunek zapewnienia skutecznej obronności całej Europy.
W debacie „Nowa polityka przemysłowa Unii Europejskiej w sektorze gospodarki morskiej” z udziałem przedstawicieli Komisji Europejskiej oraz organizacji branżowych omówiono bieżący stan działalności europejskich przedsiębiorstw morskich na globalnym rynku. Zastanawiano się, jakie kluczowe komponenty powinny zostać włączone do strategii morskiej UE, aby skutecznie zwiększyć ich konkurencyjność, autonomię i bezpieczeństwo, jednocześnie przyciągając wykwalifikowaną kadrę do klastra morskiego, w celu ochrony europejskiej wiedzy specjalistycznej i krytycznych zdolności przemysłowych w tym obszarze.
Podczas obrad na sesji przeznaczonej dla przedstawicieli rządów rozmawiano o politycznych aspektach przyszłej Morskiej Strategii Przemysłowej UE, w tym przyszłych kierunkach działań i współpracy na szczeblu europejskim.
Kongres w Szczecinie zakończyło przekazanie KE wspólnej deklaracji państw członkowskich UE w sprawie zwiększenia konkurencyjności i odporności europejskich sektorów żeglugi i produkcji morskiej oraz strategii przemysłowej UE w zakresie gospodarki morskiej. Co istotne, deklaracja powstała w efekcie dialogu z Dyrekcją Generalną ds. Mobilności i Transportu Komisji Europejskiej i będzie stanowić wkład państw członkowskich do zapowiadanej przez KE Europejskiej Strategii Przemysłu Morskiego.
Międzynarodowy Kongres Morski to wydarzenie o ugruntowanej pozycji pośród najważniejszych konferencji branżowych w Polsce i Europie, gromadzące reprezentantów sektora gospodarki, przemysłu, nauki i edukacji morskiej, a także administracji rządowej i samorządowej. W tegorocznej edycji kongresu, oprócz delegacji państw UE i KE, wzięli udział partnerzy z krajów EFTA: Norwegii i Islandii.