W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Niebawem ruszy przebudowa dworca kolejowego w Węglińcu

01.12.2020

Rozpoczyna się przebudowa dworca kolejowego w Węglińcu. PKP SA podpisały właśnie umowę z wykonawcą prac budowlanych. Przebudowa tego obiektu będzie jednym z bardziej złożonych zadań w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. W ramach inwestycji przebudowane zostaną budynki Starego i Nowego Dworca, część kładki dla pieszych nad torami oraz wiaty przylegające do budynków dworcowych.

Wizualizacja dworca kolejowego w Węglińcu - przód budynku
- Węgliniec to jeden z 17 dworców kolejowych w województwie dolnośląskim, który zostanie zmodernizowany.  Jednocześnie jest to jedna z najtrudniejszych inwestycji, której efektem końcowym będzie dworzec łączący w sobie aspekty historyczne z nowoczesnością i funkcjonalnością. Cieszę się, że będzie mógł służyć nie tylko podróżnym, ale też samorządowi lokalnemu i Służbie Ochrony Kolei. Kolejna mała miejscowość zyska dostęp do infrastruktury kolejowej umożliwiającej bezpieczne i komfortowe podróżowanie, a wszystko dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, który zakłada modernizacje do 2023 r. prawie 200 dworców kolejowych w całym kraju za łączną kwotę prawie 2 mld zł – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

 

Najważniejszym zadaniem w ramach inwestycji jest przebudowa budynku Nowego Dworca z 1865 roku, który jest wpisany do rejestru zabytków. Renowację przejdzie ceglana elewacja dworca wraz z bogatymi detalami architektonicznymi, która zostanie podkreślona przez nocną iluminację. Przy ścianach elewacji restauracji będą poddane wiaty peronowe oparte na odtwarzanych na wzór historycznych kolumnach. Na elewacjach od strony torów jest planowane przywrócenie zegarów tarczowych. Wśród innych prac mających na celu przywrócenie dawnego wyglądu dworca zaprojektowano odtworzenie na wzór historycznej stolarki okiennej i drzwiowej. Przebudowa zakłada również m.in. wykonanie izolacji przeciwwilgociowych, ocieplenie budynku od wewnątrz, wymianę stropów, a także wzmocnienie konstrukcji zadaszenia i wymianę poszycia dachowego.

Metamorfozę przejdzie również wnętrze budynku. Na parterze, w dawnej poczekalni 3. i 4. klasy znajdującej się w zachodniej części dworca, zaprojektowano przestrzeń obsługi podróżnych składającą się z poczekalni, poczekalni dla rodziców z dziećmi, pomieszczenia kas biletowych oraz toalet. Natomiast w części, gdzie w XIX wieku znajdowała się poczekalnia 1. i 2. klasy, docelowo mają mieścić się kameralna sala kinowa oraz przestrzeń wystawiennicza zarządzana przez samorząd. W pozostałej części skrzydła wschodniego zaprojektowano pomieszczenia przeznaczone dla Straży Ochrony Kolei. W przestrzeni związanej z obsługą podróżnych zostaną zamontowane elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, a także nowoczesny system informacji głosowej.

W ramach przebudowy budynek zostanie dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Stanie się to możliwe dzięki likwidacji barier architektonicznych, montażowi oznaczeń w alfabecie Braille’a, tablic dotykowych z planem dworca oraz ścieżek prowadzących, które ułatwiają przemieszczanie się osobom niewidomym i niedowidzącym. Zamontowane zostaną nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu, a także systemy przeciwpożarowe.

Przebudowie będzie poddany również sąsiadujący z nim, pochodzący z 1846 roku, Stary Dworzec, który jest stylizowany na zamek obronny z dwoma symetrycznymi wieżami o wysokości 18,6 m każda. Renowacji zostanie poddana elewacja zabytkowego budynku wraz z detalami architektonicznymi, które podkreśli iluminacja. Dawny dworzec przejdzie również przebudowę wnętrz wraz dostosowaniem ich pod wynajem dla spółek kolejowych.

Inwestycja obejmie również niewielki historyczny budynek dawnych kas towarowych, który zostanie zaadaptowany do nowej funkcji – stanicy rowerowej ze stojakami i punktem mycia rowerów. Dostosowana i przebudowana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności poprzez montaż windy zostanie kładka nad torami biegnąca w kierunku miasta.

Przebudowa kompleksu dworca w Węglińcu to 17. realizowana przez PKP SA inwestycja w województwie dolnośląskim. Jej koszt to 32 mln zł. Jest ona dofinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Planowany termin zakończenia prac  to pierwsza połowa 2022 r. 

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}