W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Nowa lokomotywa polskiej firmy zaprezentowana w Żmigrodzie

12.07.2018

12 lipca 2018 r. w Żmigrodzie, w należącym do Instytutu Kolejnictwa Ośrodku Eksploatacji Toru Doświadczalnego, w obecności ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka i wiceministra Andrzeja Bittela zaprezentowano nową lokomotywę Dragon 2, skonstruowaną przez nowosądecką firmę NEWAG.

Minister A. Adamczyk oraz wiceminister A. Bittel podczas prezentacji nowej lokomotywy Dragon 2
- Zmieniamy polską kolej. Dzisiaj prezentujemy nową lokomotywę, która jest owocem pracy polskich inżynierów. Bardzo się cieszę, że dzięki  osiągnięciom naszych firm polska kolej wjeżdża w XXI w. Dbamy zarówno o przewozy pasażerskie, jak i przewozy towarowe. Realizujemy wielki program inwestycyjny na polskiej kolei. Dzisiejsze wydarzenie jest dowodem na to, że idziemy w dobrym kierunkupowiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
- Nowa lokomotywa Dragon 2 została skonstruowana przez polską firmę NEWAG. Serdecznie gratuluję prezesowi Zbigniewowi Konieczkowi szczęśliwego ukończenia tego projektu. Wierzę, że polska myśl techniczna będzie się coraz lepiej rozwijała i że dzieła polskich inżynierów będziemy mogli coraz częściej widywać na polskich torach – powiedział, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel.

Zaprezentowany pojazd to pierwsza w Europie 6-osiowa lokomotywa elektryczna, w pełni zgodna z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI 2014) wyposażona w ETCS poziom 2. Została zaprojektowana do prowadzenia ciężkich składów towarowych. W lokomotywie zabudowano przekształtniki oparte na węgliku krzemu (SiC), zapewniające bezawaryjną pracę w wysokich temperaturach, zmniejszenie poziomu hałasu, ograniczenie strat energii o 50% oraz zmniejszenie rozmiarów i masy urządzeń o 60%.

- Lokomotywy Dragon 2 wykorzystują najnowocześniejsze, niezawodne technologie oraz zapewniają wysoki komfort pracy maszynisty. Głównym atutem Dragona 2 jest bardzo wysoka siła pociągowa, która w połączeniu z dużą masą lokomotywy, efektywnym systemem antypoślizgowym oraz napędem na każdą oś, umożliwia prowadzenie ciężkich składów towarowych. Mam nadzieję, że będzie we właściwy sposób służył polskiej kolei – powiedział prezes NEWAG S.A. Zbigniew Konieczek.

 

*

Firma NEWAG została założona w 1876 r. Jest wiodącym producentem elektrycznych i spali­nowych pojazdów pasażerskich, lokomotyw elektrycznych i spalinowych oraz pojazdów metra i tramwajów. 29 maja  2018 r. PKP Intercity podpisało umowę z firmą NEWAG na zakup 20 nowych lokomotyw elektryc­nych. Kontrakt wart jest ponad 367 mln zł brutto.

Okręg badawczy w Żmigrodzie oddany został do eksploatacji w 1996 roku jako szósty z ośmiu istniejących obecnie okręgów na świecie. Od roku 2000, a zatem od czasu komercjalizacji i restrukturyzacji PKP i wyłączenia Centrum Naukowo-Technicznego (obecnie Instytut Kolejnictwa) ze struktur kolei i podporządkowania go bezpośrednio ministrowi właściwemu do spraw kolei pozostaje własnością Instytutu.

- Należący do Instytutu Kolejnictwa Ośrodek Eksploatacji Toru Doświadczalnego w Żmigrodzie jest jednym z zaledwie ośmiu takich obiektów istniejących na świecie i jednym z sześciu znajdujących się w Europie. To bardzo cenny obiekt. Bardzo się cieszę, że to tutaj zaprezentowana zostanie nowa lokomotywa polskiej firmy – powiedział dyrektor Instytutu Kolejnictwa Andrzej Żurkowski.
- Instytut Kolejnictwa w systemie badań i rozwoju polskiego przemysłu realizuje elementy Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, współpracuje z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, przemysłem oraz przewoźnikami i zarządcami infrastruktury – dodał dyr. Żurkowski.

Okręg w Żmigrodzie stanowi cenny poligon badawczy, umożliwiający na przykład prowadzenie testów nowych rozwiązań na etapie ich przygotowywania. Jest szczególnie przydatny zarówno przy badaniu elementów infrastruktury kolejowej, w tym urządzeń elektroenergetycznych, sterowania ruchem kolejowym itp., jak i w szczególności taboru kolejowego.

Odtworzone na okręgu, zróżnicowane warunki techniczne, jakie występują na sieci kolei polskich pozwalają przeprowadzić szereg procesów w dogodnych warunkach, czyli na torze nie obciążonym ruchem pociągów w ramach procesu przewozowego, a jednocześnie w pełni wiarygodnych.

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}