W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Nowe lodołamacze oficjalnie przyjęte do służby

18.06.2021

18 czerwca 2021 r. wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski wziął udział w oficjalnym przyjęciu do służby dwóch nowych lodołamaczy. Jednostki zasilą flotę Wód Polskich Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej (RZGW) w Gdańsku.

Nowe lodołamacze oficjalnie przyjęte do służby

Dwa najnowszej generacji lodołamacze Puma i Narwal przeszły już pomyślnie próby w czasie akcji lodołamania prowadzonej w ramach zimowej ochrony przeciwpowodziowej w sezonie 2020-2021 r.
W ramach inwestycji realizowanej w trybie „zaprojektuj i wybuduj” w bieżącym roku powstaną jeszcze dwa kolejne lodołamacze. Flota Wód Polskich zyska więc łącznie 4 jednostki wyposażone w innowacyjne systemy. Wśród nich będzie jeden lodołamacz czołowy (Puma) oraz trzy lodołamacz liniowe. W ramach projektu powstanie także infrastruktura towarzysząca niezbędna do sprawnego prowadzenia akcji lodołamania (systemy łączności, transportu, nabrzeże itp.)
 

- Przygotowane jednostki będą zabezpieczać przed powodziami zatorowymi obszar dolnego odcinka Wisły, od jej ujścia do Stopnia Wodnego we Włocławku. Połączenie regulacji rzeki z pracą lodołamaczy to najskuteczniejsza metoda zwalczania lodowych spiętrzeń, które na Dolnej Wiśle występują najczęściej w lutym i marcu. Jak ważna jest rola lodołamaczy mogliśmy się przekonać w tym roku - powiedział wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.


Podstawowym zadaniem lodołamaczy czołowych jest wyłamywanie w lodzie rynny, umożliwiającej swobodny odpływ kry. Używa się ich również do rozbijania zatorów lodowych i uwalniania z oblodzenia filarów mostów oraz budowli hydrotechnicznych.  Zadaniem lodołamacza liniowego jest poszerzanie wyłamanej uprzednio rynny, rozbijanie dużych tafli lodu oraz zapewnienie ich spływu. Jednostki w kolejnym sezonie zimowym pozostaną w gotowości. Ruszą do pracy w sytuacji, gdy pojawi się ryzyko powstawania zatorów lodowych. 
 
Wykonawcą jednostek jest Morska Stocznia Remontowa Gryfia SA w Szczecinie. Budowa lodołamacza czołowego oraz trzech lodołamaczy liniowych jest realizowana w ramach projektu „Budowa lodołamaczy dla RZGW Gdańsk” o wartości ponad 74 mln zł i jest współfinansowana ze środków UE z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. 
Zakończenie całego projektu zaplanowane jest w 2022 r.
 
Dane techniczne jednostek:
 
Lodołamacz czołowy: 

  • Długość całkowita Lc = 33.45 m;
  • Szerokość całkowita Bc = 8.1 m;
  • Zanurzenie maksymalne Tmax = 2.0 m;
  • Silnik główny 1044 kW (1400KM);
  • Napęd: śruba nastawna;
  • Uciąg na palu min. 10 T;
  • Wyporność przy zanurzeniu projektowym 175 t.

 
Lodołamacz liniowy:

  • Długość całkowita Lc = 28.07 m;
  • Szerokość całkowita Bc = 7.07 m;
  • Zanurzenie maksymalne Tmax = 1.70 m;
  • Silnik główny spalinowy o mocy 597 kW (800KM);
  • Napęd: śruba stała;
  • Uciąg na palu min. 6 T;
  • Wyporność przy zanurzeniu projektowym 132 t.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}