W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Nowe lokomotywy PKP Intercity wyjeżdżają na tory

30.06.2020

Flota PKP Intercity wzbogaciła się o 20 najnowocześniejszych w Polsce lokomotyw elektrycznych serii EU160 Griffin.

Zdjęcie lokomotywy Griffin dla PKP Intercity
- Polską gospodarkę napędzają przemyślane i intensywne inwestycje. Od kilku lat jesteśmy ich świadkami na kolei. Kolejne zakupy nowoczesnego taboru przybliżają nas do celu, jakim jest kolej bezpieczna, przewidywalna i komfortowa – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk 30 czerwca 2020 r., podczas prezentacji lokomotywy Griffin w Zakładzie Centralnym PKP Intercity w Warszawie.

 

Pierwsze lokomotywy elektryczne Griffin przewoźnik odebrał na początku bieżącego roku. Teraz, dzięki dostawie 20 nowych pojazdów wyprodukowanych przez NEWAG z Nowego Sącza, zrealizowana została podstawowa część podpisanej w maju 2018 roku umowy, która we wrześniu ubiegłego roku została rozszerzona o 10 dodatkowych pojazdów w tzw. prawie opcji.  Wartość kontraktu obejmującego dostawę łącznie 30 lokomotyw wzrosła wówczas z 367,6 mln zł do 551,4 mln zł. Zgodnie z umową pozostałych 10 Griffinów trafi do PKP Intercity jeszcze w tym roku. 

Bezpieczne i szybkie podróże po całej Polsce

20 nowych lokomotyw od początku lipca br. poprowadzi pociągi:
 

  • TLK Kiev Express relacji Warszawa – Kijów – Warszawa na odcinku Warszawa – Dorohusk – Warszawa;
  • IC Zielonogórzanin relacji Warszawa – Zbąszynek – Warszawa;
  • IC Mewa relacji Warszawa – Szczecin – Warszawa;
  • IC Gałczyński relacji Warszawa – Szczecin – Warszawa;
  • TLK Staszic relacji Warszawa – Kołobrzeg – Warszawa;
  • IC Noteć relacji Warszawa – Piła – Warszawa;
  • IC Czartoryski relacji Lublin – Zbąszynek – Lublin;
  • TLK Zamoyski relacji Piła – Lublin – Piła;
  • TLK Chełmianin relacji Warszawa – Chełm – Warszawa;
  • TLK Kochanowski relacji Chełm – Bydgoszcz – Chełm;
  • TLK Mierzeja relacji Lublin – Kołobrzeg – Lublin na odcinku Kołobrzeg – Bydgoszcz – Kołobrzeg (sezonowy);
  • TLK Wetlina na odcinku Poznań – Lublin – Poznań (sezonowy);
  • TLK Latarnik na odcinku Poznań – Białystok – Poznań (sezonowy);
  • TLK Warta relacji Warszawa – Poznań – Warszawa.

 

Nowe lokomotywy rozwijają prędkość do 160 km/h. Pozwolą więc efektywnie wykorzystywać zmodernizowane linie kolejowe.

- Realizowane obecnie przez spółki Grupy PKP inwestycje zakładają całościowe spojrzenie na polską kolej. Dzięki osiągniętemu efektowi synergii nowoczesne pociągi będą mogły w pełni wykorzystać swoje możliwości techniczne na zmodernizowanych liniach kolejowych - zauważa Krzysztof Mamiński, Prezes Zarządu PKP SA.

 

- Moment odbioru wszystkich lokomotyw z podstawowego zamówienia, na które PKP Intercity uzyskało unijne dofinansowanie, to dla nas duża satysfakcja. Ambitny projekt realizowany przez spółkę jest coraz bliższy realizacji i zakończenia się pełnym sukcesem – przekonuje Joanna Lech, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

 

- Nowe lokomotywy są silnym wzmocnieniem naszej floty. Pozwolą udoskonalić naszą ofertę na wielu ważnych dla pasażerów trasach, co przyczyni się do dalszego wzrostu popularności – stwierdził Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity. 

 

 Lokomotywy elektryczne Griffin spełniają wymagania rygorystycznych, europejskich przepisów Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności. Pojazdy są wyposażone w europejski system sterowania pociągiem ETCS poziomu pierwszego i drugiego, który znacząco wpływa na podniesienie standardów bezpieczeństwa na torach i spełnia wymagania IV pakietu kolejowego Agencji Kolejowej Unii Europejskiej, którego przepisy zaczną obowiązywać od 31 października 2020 r. Lokomotywy posiadają również system zdalnej diagnostyki, który pozwala na monitorowanie pracy lokomotyw w czasie rzeczywistym, co przełoży się na ich efektywną eksploatację.

- Dzięki naszej współpracy PKP Intercity może pochwalić się teraz posiadaniem najnowocześniejszych lokomotyw elektrycznych w Polsce. Jestem przekonany, że dzięki zastosowanym w nich rozwiązaniom technicznym będą one służyć przewoźnikowi przez długi czas, cechując się wysokim poziomem bezpieczeństwa i niezawodnością - zapewnia Zbigniew Konieczek, Prezes NEWAG SA.

Największe inwestycje w historii

Zakup 30 nowoczesnych lokomotyw to element konsekwentnie realizowanego największego programu inwestycyjnego w historii spółki. Warty 7 mld zł program „PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji” zostanie wdrożony do 2023 roku, a jego celem jest modernizacja i zakup nowego taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży. Po zakończeniu programu w 2023 r. tabor przewoźnika będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany, w 94 proc. pociągów będzie dostępna klimatyzacja, a w co najmniej 77 proc. bezprzewodowy internet.

Zdjęcia (1)