Nowoczesna kolej coraz bliżej Mazur
23.10.2025
Już wkrótce pociągi wrócą na modernizowaną trasę Giżycko - Korsze. Od czerwca tego roku dojazd koleją do krainy Wielkich Jezior Mazurskich jest możliwy od strony Ełku, a od 14 grudnia pociągi wjadą na stację Giżycko także od strony Olsztyna. Dzięki wartej 1,8 mld zł inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA mieszkańcy i turyści zyskają możliwość sprawnych, bezpiecznych i przyjaźniejszych dla środowiska podróży koleją.
Modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Giżycko – Korsze to aktualnie największa inwestycja PKP PLK SA na terenie woj. warmińsko-mazurskiego. Efektem będzie lepszy dostęp do kolei w tej części regionu, mniejsze oddziaływanie infrastruktury na środowisko oraz krótsze podróże między Ełkiem a Olsztynem. Najszybsze pociągi przyśpieszą z 80 do 160 km/h, pokonując dzięki temu wspomnianą trasę w czasie poniżej 2 godzin (około 50 minut szybciej niż przed modernizacją).
Na odcinku Ełk – Giżycko prace zbliżają się do końca. Trwają ostatnie roboty przy budowie mijanek na przystankach Woszczele i Siedliska. Dodatkowe tory poprawią przepustowość na trasie. Składy spalinowe wróciły na ten odcinek w czerwcu br., a od września korzystają z niego także pociągi elektryczne. Oddanie do użytku nowej sieci trakcyjnej otworzyło nowy rozdział w historii kolei na Mazurach.
Prace na odcinku Giżycko – Korsze przebiegają zgodnie z planem, wyprzedzając nawet założony harmonogram. Gotowe są konstrukcje peronów na stacjach i przystankach Wilkasy-Niegocin, Sterławki Małe, Sterławki Wielkie, Martiany, Kętrzyn, Nowy Młyn, Linkowo, Tołkiny oraz Korsze. Obecnie wykonawca koncentruje się na przebudowie układu torowego stacji Kętrzyn. Trwają również prace związane z instalacją systemów teletechnicznych i sterowania ruchem kolejowym, wywieszaniem sieci trakcyjnej, a także roboty wykończeniowe na obiektach inżynieryjnych. Do przebudowy pozostaje jeszcze część przejazdów kolejowo-drogowych, na których zapewniony będzie większy poziom bezpieczeństwa dzięki zabudowie nowych rogatek i sygnalizatorów świetlnych.
Zakończenie robót między Giżyckiem a Korszami planowane jest w połowie 2026 r., a udostępnienie tego odcinka przewoźnikom dla ruchu trakcją spalinową w grudniu br. Jazda pociągami elektrycznymi będzie możliwa po uzyskaniu dopuszczenia dla podsystemu „Energia” z Urzędu Transportu Kolejowego.
Wartość prac na odcinku Giżycko – Korsze wynosi 876 mln zł i jest współfinansowana ze środków unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Wartość robót na odcinku Ełk – Giżycko wynosi 658 mln zł (w tym dofinansowanie z Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko). W ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Korsze wraz z elektryfikacją” zbudowanych zostanie także pięć podstacji trakcyjnych do zasilania sieci trakcyjnej. Aktualnie trwają prace projektowe i pozyskiwanie decyzji administracyjnych. Zakończenie robót planowane jest w III kwartale 2026 r. Ich wartość wynosi 233 mln zł (w tym dofinansowanie ze środków KPO).